هفته نامه پنجره در یاداشتی از حسام الدین اخوان به بررسی دلایل موفقیت گلد كوئیست در ایران پرداخته است.
به گزارش مشرق و به نقل از خبر آنلاین،اگر گلدكوئست و شبكههای هرمی سودی عاید اعضایشان نمیكند و به تعبیر یكی از همین اعضا، آنها را به خاك سیاه هم مینشاند و حتی اگر پولی برای آنها بیاورد حلال نیست، پس چرا این همه ایرانی بهسمت كوئست رفتهاند. اگر بعضی با اینكه با عضویت در این شبكه ضرر كردهاند، چرا باز هم اصرار دارند از همان سوراخ برای دومین و شاید چندمینبار گزیده شوند. راستی چرا وقتی مأموران ناجا اعضای شبكهای را دستگیر كردهاند، یكی از اعضا كه دار و ندارش را در همین ماجرا از دست داده، به دفاع از لیدر خودش اصرار دارد و میگوید: «كوئست زندگی من است!» راستی گلدكوئست چطور آدمها را جادو میكند كه چشمشان را میبندند و تسلیمش میشوند. این موارد مهمترین دلایل موفقیتهای گلدكوئست هستند. بخوانید...
1- برنامه آموزشی؛ همیشه و همهجا
وجود برنامه آموزشی مدون برای ساخت یك هرم در تمامی مراحل حضور فرد در هرم، شاید مهمترین نكته باشد. آموزش، جزو لاینفك كوئست است. این آموزش كه هیچ ربطی به ایجاد مهارتهای بیرونی نداشته و تنها، مهارت فرد را در جهت رشد شبكه هرمی بالا میبرد، بهگونهای است كه در افراد، مهارت تأثیرگذاری بر روی نزدیكان و آشنایان را ایجاد كرده و از این طریق هرم خود را گسترش میدهد.
آموزش در كوئست دارای ابعاد مختلفی است كه عبارتند از: ایجاد اهداف كاذب با دست گذاشتن بر روی عقدههای درونی افراد، تهیه فهرست انسانی و تمركز بر روی افرادی كه بر روی آنها تأثیرگذارند، ایجاد تعهد دروغین و خراب كردن پلهای پشت سر اعضا...
2- با كلاس و خوش تیپ!
یكی دیگر از علل موفقیت كوئست، حفظ موارد ظاهری در آن است؛ شما در سیستمهای دیگر (مانند پالینور، گالف، گلدماین، ایبیال و دهها سیستم دیگر) هیچعكس و اثر و نام و نشانی از سران و مؤسسان این سیستمها نمیبینید. به این ترتیب معمولا مخاطبان با شك به این سیستمها نگاه میكنند و كمتر به آنها اعتماد دارند، اما مدیران كوئست حاضرند تا عكس بگیرند، سخنرانی كنند، كتاب بنویسند و حتی ژست حقوق بشری و دلسوزانه بگیرند تا بتوانند هرمشان را رشد دهند.
3- قدمت فعالیت
سیستم كوئست، جزو پنج سیستم اولی بود كه وارد ایران شد و این امر باعث شد كه بتواند در ابتدای تب هرمیها، از آب گلآلود، بهخوبی ماهی بگیرد. كوئستیها جوری تبلیغ میكنند كه اگر سیستمی بتواند بیشتر از دو سال دوام بیاورد و متواری نشود، جزو سیستمهای بازاریابی شبكهای است، زیرا شركتهای به تعبیر آنها غیرحرفهای، توان ادامه كار را به این اندازه نخواهند داشت و اگر بخواهند از دست شاكیان و افراد متضرر در امان باشند، باید به سرعت بساطشان را جمع كرده و متواری شوند. به این ترتیب آنها اینطور استدلال میكنند: چون كوئست مثلا از سال 1998 میلادی كارش را شروع كرده، مادامالعمر كارش را ادامه خواهد داد و به مشتریان تا 99 سال سود تعلق خواهد گرفت!
باید دانست كه چنین معیاری برای تشخیص سلامت اقتصادی یك فعالیت شبكهای، كاملا پوچ و بیاساس است و سیستمهای بازاریابی شبكهای دارای معیارهای كاملا دقیقی برای شناسایی هستند كه هیچكدام در كوئست مصداق ندارند.
4- جنجالهای رسانهای
كم نیستند كسانی كه هنوز باور ندارند كار كردن در كوئست غیر قانونی است. واقعیت این است كه هرم كوئست بهخوبی توانسته از اخبار ناقص و یكطرفه، برای فریب افكار مردم استفاده كند. اسپانسری بازیهای فوتبال و اتومبیلرانی، عكس گرفتن با مسئولین بلندمرتبه كشورها، مانند پاپ ژان پل دوم و ماهاتیر محمد و... از نمونههای این فریبكاریهاست. مسئولان كوئست گاه آنچنان آرزوی رشد در ایران را داشتهاند كه حتی از اسپانسری كنسرتهای خوانندگان لسآنجلسی هم نگذشتهاند.