چهار دلیل موفقیت گلد كوئست

چهار دلیل موفقیت گلد كوئست
هفته نامه پنجره در یاداشتی از حسام الدین اخوان به بررسی دلایل موفقیت گلد كوئیست در ایران پرداخته است.
به گزارش مشرق و به نقل از خبر آنلاین،اگر گلدكوئست و شبكه‎های هرمی سودی عاید اعضای‎شان نمی‎كند و به تعبیر یكی از همین اعضا، آن‎ها را به خاك سیاه هم می‎نشاند و حتی اگر پولی برای آن‎ها بیاورد حلال نیست، پس چرا این همه ایرانی به‎سمت كوئست رفته‎اند. اگر بعضی با این‎كه با عضویت در این شبكه ضرر كرده‎اند، چرا باز هم اصرار دارند از همان سوراخ برای دومین و شاید چندمین‎بار گزیده شوند. راستی چرا وقتی مأموران ناجا اعضای شبكه‎ای را دستگیر كرده‎اند، یكی از اعضا كه دار و ندارش را در همین ماجرا از دست داده، به دفاع از لیدر خودش اصرار دارد و می‎گوید: «كوئست زندگی من است!» راستی گلدكوئست چطور آدم‎ها را جادو می‎كند كه چشم‎شان را می‎بندند و تسلیمش می‎شوند. این موارد مهمترین دلایل موفقیت‎های گلدكوئست هستند. بخوانید...
1- برنامه آموزشی؛ همیشه و همه‎جا
وجود برنامه آموزشی مدون برای ساخت یك هرم در تمامی مراحل حضور فرد در هرم، شاید مهمترین نكته باشد. آموزش، جزو لاینفك كوئست است. این آموزش كه هیچ ربطی به ایجاد مهارت‎های بیرونی نداشته و تنها، مهارت فرد را در جهت رشد شبكه هرمی بالا می‎برد، به‎گونه‎ای است كه در افراد، مهارت تأثیرگذاری بر روی نزدیكان و آشنایان را ایجاد كرده و از این طریق هرم خود را گسترش می‎دهد.
آموزش در كوئست دارای ابعاد مختلفی است كه عبارتند از: ایجاد اهداف كاذب با دست گذاشتن بر روی عقده‎های درونی افراد، تهیه فهرست انسانی و تمركز بر روی افرادی كه بر روی آن‎ها تأثیرگذارند، ایجاد تعهد دروغین و خراب كردن پل‎های پشت سر اعضا...
2- با كلاس و خوش تیپ!
یكی دیگر از علل موفقیت كوئست، حفظ موارد ظاهری در آن است؛ شما در سیستم‎های دیگر (مانند پالینور، گالف، گلدماین، ایبیال و ده‎ها سیستم دیگر) هیچ‎عكس و اثر و نام و نشانی از سران و مؤسسان این سیستم‎ها نمی‎بینید. به این ترتیب معمولا مخاطبان با شك به این سیستم‎ها نگاه می‎كنند و كمتر به آن‎ها اعتماد دارند، اما مدیران كوئست حاضرند تا عكس بگیرند، سخنرانی كنند، كتاب بنویسند و حتی ژست حقوق بشری و دلسوزانه بگیرند تا بتوانند هرم‎شان را رشد دهند.
3- قدمت فعالیت
سیستم كوئست، جزو پنج سیستم اولی بود كه وارد ایران شد و این امر باعث شد كه بتواند در ابتدای تب هرمی‎ها، از آب گل‎آلود، به‎خوبی ماهی بگیرد. كوئستی‎ها جوری تبلیغ می‎كنند كه اگر سیستمی بتواند بیشتر از دو سال دوام بیاورد و متواری نشود، جزو سیستم‎های بازاریابی شبكه‎ای است، زیرا شركت‎های به تعبیر آن‎ها غیرحرفه‎ای، توان ادامه كار را به این اندازه نخواهند داشت و اگر بخواهند از دست شاكیان و افراد متضرر در امان باشند، باید به سرعت بساط‎شان را جمع كرده و متواری شوند. به این ترتیب آن‎ها این‎طور استدلال می‎كنند: چون كوئست مثلا از سال 1998 میلادی كارش را شروع كرده، مادام‎العمر كارش را ادامه خواهد داد و به مشتریان تا 99 سال سود تعلق خواهد گرفت!
باید دانست كه چنین معیاری برای تشخیص سلامت اقتصادی یك فعالیت شبكه‎ای، كاملا پوچ و بی‎اساس است و سیستم‎های بازاریابی شبكه‎ای دارای معیارهای كاملا دقیقی برای شناسایی هستند كه هیچ‎كدام در كوئست مصداق ندارند.
4- جنجال‎های رسانه‎ای
كم نیستند كسانی كه هنوز باور ندارند كار كردن در كوئست غیر قانونی است. واقعیت این است كه هرم كوئست به‎خوبی توانسته از اخبار ناقص و یك‎طرفه، برای فریب افكار مردم استفاده كند. اسپانسری بازی‎های فوتبال و اتومبیل‎رانی، عكس گرفتن با مسئولین بلندمرتبه كشورها، مانند پاپ ژان پل دوم و ماهاتیر محمد و... از نمونه‎های این فریب‎كاری‎هاست. مسئولان كوئست گاه آن‎چنان آرزوی رشد در ایران را داشته‎اند كه حتی از اسپانسری كنسرت‎های خوانندگان لس‎آنجلسی هم نگذشته‎اند.

3 آذر 1389 11:30
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟