دیگر هیچ كس حق ندارد نیروی شركتی استخدام كند

وزیر كار:خانه می‌تواند محل كار شود
دیگر هیچ كس حق ندارد نیروی شركتی استخدام كند
وزیر كار و امور اجتماعی تاكید كرد كه مبنای به كارگیری كاركنان از طریق شركت‌های تامین نیروی انسانی در دولت‌های گذشته اجحاف و اقدامی غیر منطقی بوده است.
به گزارش خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالرضا شیخ الاسلامی امروز در اولین همایش تحول اداری با محوریت دوركاری، انتقال از تهران و ضوابط تدوین تشكیلات تفصیلی دستگاه‌های اجرایی با بیان اینكه در دهه 70 دولت با توجیه كوچك‌ كردن خود شركت‌های تامین نیروی انسانی را برای استخدام كاركنان خود واسطه قرار داد، گفت: البته بعضی از این شركت‌ها منصفانه عمل كردند، اما مفسده‌هایی نیز در این میان ایجاد شد و كار به جایی رسید كه برخی تعبیر برده‌داری و رسمیت دادن دولت به آن را درباره این شركت‌ها استفاده كردند.
وی با بیان اینكه با وجود حضور این شركت‌ها كاركنان همچنان عائله دولت باقی ماندن و كوچك سازی رخ نداد، افزود: دولت نهم و دهم تصمیم گرفتند كه این نظام ظالمانه برچیده شود و شخص رییس جمهور با قاطعیت این موضوع را پیگیری كرده و می‌كند.
وزیر كار با بیان اینكه هم اكنون عدد مشخصی از تعداد نیروهای شركتی شاغل در سازمان‌ها وجود ندارد، گفت: امكان آمارگیری از این موضوع وجود ندارد، ولی مسلم آن است كه صدها هزار نفر از تصمیم دولت برای برچیده شدن این شركت‌ها بهره‌مند شده‌اند و به عنوان مثال فقط در وزارت آموزش و پرورش 30 هزار نفر از شرایط شركتی خارج شدند.
او با بیان اینكه تاكنون گزارشی درباره وجود نیروهای شركتی در سازمان‌های دولتی توسط سیستم اداری دریافت نشده است، گفت: البته گزارش های پراكنده‌ای در این مورد به دست ما رسیده كه برخی پس از بررسی غیر واقعی بودن آنها مشخص شده و برای برخی دیگر نیز در حال تصمیم گیری هستیم.
وزیر كار تاكید كرد كه بحث نیروهای شركتی امروز تمام شده است و هیچ كس حق ندارد در كشور نیروی شركتی به كار بگیرد.
شیخ الاسلامی در ادامه سخنان خود به لزوم توسعه دوركاری در نظام اداری تاكید و خاطرنشان كرد: در حال حاضر به دلیل اینكه كارمندان مدت زیاد در محل كار خود حضور دارند، بخشی از وظایف خانوادگی خود را رها می كنند، در حالی كه بهره‌وری نیروی كار در محل كار نیز خیلی به حد مطلوب نزدیك نیست، اما اگر ما كارمند را آزاد بگذاریم و او بتواند در محیطی مانند محیط خانه كار خود را انجام بدهند، عملكرد او افزایش یافته و وظایف خانوادگی نیز به شكل بهتری انجام می‌شود.
او ادامه داد: هم اكنون از میان 100 شركت برتر دنیا شركت گوگل مقام اول را داراست. پس از بررسی محیط كار گوگل مشخص شد كه این محیط كاملا با محیط خانه هماهنگ است و فضای كار مانند فضای خانه شبیه سازی شده است.
وزیر كار با تاكید بر اینكه خانه می‌تواند محل كار شود گفت: اصل 138 قانون اساسی و ماده 100 قانون مدیریت خدمات كشوری نیز این امكان را فراهم كرده كه كارمندان بتوانند وظایف خود را از طریق دور كاری انجام دهد
او ادامه داد: هم اكنون در آمریكا 12 درصد نیروی كار در استرالیا 24 درصد، در هندوستان بیش از یك میلیون نفر و در آلمان حدود 6 میلیون نفر از طریق دوركاری فعالیت های خود را انجام می‌دهند.
شیخ الاسلامی همچنین با بیان اینكه قائم مقام خود در وزارت كار و امور اجتماعی را مسئول پیگیری جدی موضوع دوركاری در این وزارتخانه قرار داده است، افزود: افزایش انگیزه و بهره‌وری و تعادل بین كار و زندگی كاهش مصرف انرژی كاهش فضاهای اداری از مزایای مهم دوركاری است.

1 آذر 1389 13:35
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟