پس از اعلام نتایج نهایی آزمون كارشناسی ناپیوسته آموزشكدههای فنی و حرفهای و اعتراض جمعی از داوطلبان این آزمون به دلیل اختصاص تمامی ظرفیت دورههای روزانه و شبانه این آموزشكدهها به داوطلبان فرهنگی و در نهایت با پیگیریهای مجلس، این روزها وزارت آموزش و پرورش با تشكیل كمیتهای به دنبال حل این مشكل است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، آزمون كارشناسی ناپیوسته (كاردانی به كارشناسی) آموزشكدههای فنی و حرفهای آموزش و پرورش مرداد ماه امسال با شركت داوطلبانی از سراسر كشور برگزار شد و پس از اعلام نتایج اولیه در روزهای چهارم و پنجم شهریورماه، نتایج نهایی این آزمون اواخر شهریور ماه منتشر شد.
این آزمون برخلاف دفعات گذشته، این بار با حاشیهها و اعتراضاتی از سوی جمعی از داوطلبان همراه بود كه بر اساس آن گلایههایی را متوجه آموزش و پرورش كرد؛ آنچه باعث این اعتراضها شد، اقدام وزارت آموزش و پرورش در اختصاص ظرفیت دورههای روزانه و شبانه رشتههای فنی و مهندسی این آموزشكدهها به داوطلبان "فرهنگی " بود كه در تعارض با مصوبه مجلس در تاریخ 19 اردیبهشت سال جاری قرار داشت.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ مذكور با تصویب یك ماده واحده و چهار تبصره اینچنین مقرر كرده بود: «وزارت آموزش و پرورش موظف است برای سال تحصیلی 90ـ 1389 نسبت به پذیرش دانشجوی شبانه و روزانه از میان داوطلبان آزمون در مقطع كاردانی (پیوسته و ناپیوسته) و همچنین كارشناسی ناپیوسته، حداقل برابر با ظرفیتی كه در سال 88ـ 1387 در دوره روزانه پذیرفته شده است و حداكثر توان ظرفیتی موجود برای دورههای شبانه، برای آموزشكدههای فنی و حرفهای، مراكز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی اقدام كند.»
* آمار و ارقام وزیر در پاسخ به معترضان
ادامه داشتن اعتراضات نسبت به عدم اجرای این مصوبه قانونی باعث شد تا خبرنگاران این موضوع را از حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش جویا شوند؛ حاجیبابایی چهارم آبان ماه امسال در حاشیه همایش مدیران روابط عمومی آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر در جمع خبرنگاران و در توضیح این مطلب اظهار داشت: قانون مصوب مجلس، آموزش و پرورش را ملزم كرده است كه در آزمون امسال آموزشكدههای فنی و حرفهای به تعداد دانشجویان ورودی سال 87 یعنی 34 هزار و 270 دانشجو در مقطع كاردانی پیوسته و 800 نفر دانشجو در مقطع كاردانی به كارشناسی دانشجو بگیرد.
وی افزود: بنابراین امسال 35 هزار نفر در مقطع كاردانی و 3 برابر ظرفیت در مقطع كاردانی به كارشناسی دانشجو گرفتهایم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: در رابطه با دانشجویان كاردانی به كارشناسی قانون این را اعلام نكرده است كه این افراد از میان فرهنگیان گرفته شوند یا داوطلبان آزاد؛ بنابراین سهمیه این آزمون را به فرهنگیان اختصاص دادیم تا با كسب مدرك كارشناسی در رشته فنی و مهندسی خود بتوانند در آموزش و پرورش به طور مفیدتری فعالیت كنند.
* مراجعه به رسانه؛ با امید رفع مشكل
پس از انعكاس این پاسخ شخص اول دستگاه تعلیم و تربیت در رسانهها، تعدادی از این داوطلبان درباره زمینههای بروز این مشكل و همچنین پاسخهای خود به اظهارات وزیر و در نهایت خواستههای خود از وی مطالبی را ابراز كردند.
یكی از داوطلبان كه با رتبه 298 در رشته "الكترونیك " از قبولی در دورههای روزانه و شبانه این آزمون بازمانده است، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره زمینه بروز این مشكل برای داوطلبان آزمون كارشناسی ناپیوسته آموزشكدههای فنی و حرفهای آموزش و پرورش گفت: مشكل ما از روزی شروع شد كه در "دفترچه شماره یك " این آزمون كه در اسفندماه سال 88 توزیع شد، معلوم شد كه تمام سهمیههای روزانه و شبانه رشتههای فنی و مهندسی این آزمون به فرهنگیان اختصاص داده شده است؛ این موضوع باعث شد تا جمعی از داوطلبان "آزاد " (غیرفرهنگی) این آزمون كه حدود 700 الی 800 نفر بودند، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع كنند.
وی ادامه داد: پس از این تجمع، مجلس شورای اسلامی در تاریخ 19 اردیبهشت امسال قانونی را مصوب كرد كه براساس آن وزارت آموزش و پرورش موظف شد تا نسبت به پذیرش داوطلبان این آزمون براساس ظرفیت سال 87 و در دورههای روزانه و شبانه اقدام كند؛ این مصوبه پس از آنكه در تاریخ 22 اردیبهشت به تأیید شورای نگهبان رسید، جهت اجرا به رئیس جمهور ابلاغ شد.
این داوطلب معترض نسبت به آزمون كارشناسی ناپیوسته آموزشكدههای فنی و حرفهای تصریح كرد: اما علیرغم این مصوبه قانونی، مشكلی كه برای ما پیش آمده، این است كه وزیر آموزش و پرورش به صراحت اعلام میكند كه این قانون را قبول داریم اما در رابطه با داوطلبان آزمون كاردانی به كارشناسی، در متن ماده واحده، كلمهای به عنوان "داوطلب آزاد " قید نشده است؛ بنابراین ما میتوانیم از میان داوطلبان آزاد یا فرهنگی افرادی را پذیرش كنیم.
وی افزود: پاسخ ما این است كه هر چند اسمی از داوطلبان آزاد در این مصوبه نیامده است اما از طرفی عنوانی مانند داوطلب فرهنگی نیز در آن قید نشده است كه آموزش و پرورش بتواند همه پذیرفتهشدگان را از میان این داوطلبان بگیرد.
وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش معتقد است كه به قانون عمل كرده است اما عملاً زیر بار قانون نمیرود این در حالی است كه رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است كه این قانون اساساً برای داوطلبان آزاد غیرفرهنگی تصویب شده است؛ بهگونهای كه تصویب آن به دنبال تجمع آنان در مقابل مجلس صورت گرفته است؛ در حالی كه حرف آقای حاجیبابایی این است كه تفسیر این قانون با قوه اجرا كننده آن است و برداشت و تفسیر ما نیز به عنوان مجری این است كه باید همه داوطلبان را از میان فرهنگیان پذیرش كنیم.
* چشم امید داوطلبان به تكمیل ظرفیت آزمون
یكی دیگر از این داوطلبان معترض كه در آزمون اخیر كاردانی به كارشناسی آموزشكدهها موفق به راهیابی به دورههای روزانه و شبانه نشده است، به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، گفت: آیا این انصاف است كه با این اقدام تمام رتبههای دو یا سه رقمی این آزمون دور از خانه و زندگی خود مجبور باشند كه در شهرستان و در دانشگاههای غیرانتفاعی تحصیل كنند؛ حق ما این است كه حداقل رتبههای زیر هزار در دورههای روزانه و شبانه درس بخوانند.
داوطلب دیگر این آزمون كه در دوره كاردانی در رشته "صنایع شیمیایی " مشغول به تحصیل بوده و اكنون با رتبه 485 از ورود به دورههای روزانه یا شبانه آموزشكدههای فنی و حرفهای در مقطع كارشناسی ناپیوسته بازمانده است، اظهار داشت: در آزمون سال گذشته در هركدام از آموزشكدههای شهر تهران از قبیل ولیعصر (عج)، شهید شمسیپور و صنایع شیمیایی، حداقل 120 نفر پذیرش شدهاند اما امسال ظرفیت دورههای روزانه را از ما گرفتهاند و بعد از آن شبانه را نیز به طور كامل از ما گرفتهاند كه ما مجبور شدهایم به سمت دانشگاههای غیرانتفاعی برویم.
وی با اشاره به پیگیریهای انجام یافته از قبیل اخذ نامه از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور حاوی نظر رئیس جمهور مبنی بر لزوم رعایت قانون مصوب مجلس و عدم پاسخ مشخص از سوی وزیر آموزش و پرورش، به دیدار اخیر خود و دوستانش با رئیس جمهور در جریان ملاقات مردمی با اهالی تهران در اردوگاه شهید باهنر اشاره كرد و افزود: در این ملاقات آقای احمدینژاد دستور پیگیری داد و از رئیس دفتر خود خواست تا این موضوع را پیگیری كند، در حال حاضر نیز با توجه به تمام تلاشها ما به دنبال آن هستیم تا از طریق تكمیل ظرفیت این مشكل برطرف شود اما تاكنون نتوانستهایم وزیر محترم آموزش و پرورش را قانع كنیم.
این داوطلب افزود: ایشان به صراحت میگوید كه اعطای مدرك كارشناسی وظیفه ما نبوده و وظیفه وزارت علوم است اما به این نكته توجه ندارد كه مصوبه مجلس، آموزش و پرورش را موظف به این موضوع كرده است.
* آمار و ارقام در پاسخ به آمار و ارقام
داوطلب دیگر آزمون با اشاره به اظهارات حاجیبابایی و آمارهای ارائه شده از سوی وی در رابطه با پذیرش داوطلبان در دورههای كاردانی پیوسته و كارشناسی ناپیوسته آموزشكدههای فنی و حرفهای، به آمارهای استخراج شده از دفترچههای این آزمون اشاره كرد و بیان داشت: وزیر آموزش و پرورش میگوید كه در سال 87، تعداد 800 نفر از داوطلبان آزمون كاردانی به كارشناسی پذیرش شدهاند، این در حالی است كه در دفترچه این آزمون كه مربوط به سال 87 است، 1955 نفر به عنوان سهمیههای دورههای "روزانه " فقط در رشتههای فنی و مهندسی در نظر گرفته شده بود كه از این تعداد 1625 نفر برای داوطلبان آزاد و 330 نفر برای داوطلبان فرهنگی اختصاص یافته بود؛ علاوه بر آن در دورههای شبانه نیز 1232 نفر از داوطلبان آزاد پذیرش شدند.
این داوطلب معترض، به برگزاری این آزمون در دوره وزیر سابق آموزش و پرورش و در سال گذشته اشاره كرد و افزود: سال گذشته وقتی ظرفیت دوره روزانه را از داوطلبانی مانند ما گرفتند، امكان حضور در دوره شبانه را برای آنها فراهم كردند؛ با این توضیح كه در سال 88، دو هزار و 555 نفر به عنوان سهمیه دورههای روزانه در نظر گرفته شد كه از این تعداد، 980 نفر به داوطلبان آزاد و 1575 نفر به داوطلبان فرهنگی اختصاص یافت اما پس از آن به دلیل آنكه چهار هزار و 640 نفر به عنوان ظرفیت دورههای "شبانه " این آموزشكدهها اعلام شد، باعث شد تا بسیاری از افراد امكان حضور در این آموزشكدهها را بیابند.
وی اینگونه نتیجهگیری میكند كه ما اكنون به دورههای شبانه هم راضی هستیم زیرا مدركی كه میگیریم همانند مدرك دوره كاردانی، از آموزشكدههای فنی و حرفهای آموزش و پرورش و معتبر خواهد بود.
* مشكلی با فرهنگیان نداریم؛ عدالت را رعایت كنید
پس از اظهارات این داوطلب، داوطلب معترض دیگری كه با رتبه 116 از حضور در دورههای روزانه و یا شبانه این آموزشكدهها باز مانده است، اظهار داشت: با این تفسیری كه آقای حاجیبابایی از قانون ارائه میكند، بنابراین هیچكس نباید در هیچ رشتهای درس بخواند زیرا ممكن است سال آینده وزیر تغییر كند و وزیر دیگری كه میآید نظر دیگری داشته باشد.
این داوطلب تأكید كرد: ما مشكلی با حضور فرهنگیان در آموزشكدهها نداریم اما حرف ما این است كه تناسب و عدالت در این رابطه رعایت شود؛ از سویی شرایط به سمتی پیش نرود كه مانند وضعیت كنونی در رشتهای مانند رشته ما، تنها 5 فرهنگی پذیرش شوند و با وجود اختصاص استاد و صرف هزینه، مابقی ظرفیت این رشته خالی بماند.
وی در پایان گفتوگوی خود با بیان اینكه امیدواریم وزیر آموزش و پرورش متقاعد شود كه قانون را به درستی اجرا كند، اظهار داشت: حرف نمایندگان مجلس نیز همین است كه با اجرای قانون حدود 40 هزار داوطلب معترض این آزمون از بلاتكلیفی رها شوند تا مجبور نباشند به سمت دانشگاههای غیرانتفاعی بروند.
* تشكیل كمیته پیگیری در وزارتخانه؛ گشایش روزنه امید برای داوطلبان
پس از در میان گذاشتن این گلایهها و اظهارات از سوی داوطلبان با خبرگزاری فارس، در نهایت هفته گذشته و در جریان پیگیری این موضوع یكی از داوطلبان به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» گفت: به دنبال پیگیریهای انجام داده و نامهنگاریهای صورت گرفته با دفتر ریاست جمهوری، در نهایت اخیراً وزیر آموزش و پرورش جلسهای را با حضور ما كه حدود 30 نفر بودیم و نیز با حضور جمعی از معاونان خود برگزار كرد و در نهایت متقاعد شد تا امكان پذیرش حدود 800 الی 850 نفر از داوطلبان این آزمون در دوره "روزانه " و از طریق "تكمیل ظرفیت " فراهم شود، البته این رقم نسبت به گذشته بسیار كم است چون اگر 800 تا 850 نفر را بین 32 رشته تقسیم كنیم، سهم هر رشته حدود 20 تا 25 نفر میشود.
وی افزود: البته قرار شد تا نسبت به ظرفیت باقیمانده در رشتهها و دانشگاههای مختلف تحقیق كنند و نتیجه نهایی این موضوع را تا "آخر هفته جاری " به ما اطلاع دهند كه نتیجه نهایی سهمیه اختصاص یافته برای تكمیل ظرفیت چقدر است.
این داوطلب ادامه داد: در رابطه با دورههای شبانه نیز اعلام كردهاند كه پذیرش داوطلبان آزاد در این دورهها، جزء سیاستهای وزیر آموزش و پرورش نیست؛ هر چند با توجه به قید عبارت «حداكثر توان ظرفیتی برای دورههای شبانه» در مصوبه مجلس، این موضوع قابل تأمل است؛ چرا كه حداكثر توان ظرفیتی این دورهها در سال گذشته بیش از چهار هزار نفر بوده است.
این داوطلب تصریح كرد: هر چند پاسخهای وزیر آموزش و پرورش در این جلسه چندان برای ما قانع كننده نبود اما در هر صورت منتظریم تا كمیتهای كه به همین منظور و به ریاست رئیس مركز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تشكیل شده است، تا پایان هفته جاری نتیجه نهایی را به ما اعلام كند و پس از آن نیز میزان ظرفیت اختصاص یافته برای دورههای تكمیل ظرفیت در آذرماه به سازمان سنجش اعلام شود.
* تصمیم اخیر آموزش و پرورش برای "تكمیل ظرفیت "، تصمیم خوبی است
نورالله حیدری سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در رابطه با دیدگاه خود نسبت به این مشكل و راه حل آن اظهار داشت: ما در كمیسیون آموزش و تحقیقات به نوع عملكرد وزارتخانه در این رابطه اعتراض داشته و داریم و معتقدیم كه آموزش و پرورش باید براساس آنچه كه در مجلس تصویب شده است، حداقل برای سال جاری همان شرایط و ظرفیت را برای پذیرش داوطلبان، اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی فراهم میكرد.
وی تصریح كرد: در رابطه با این مشكل، حق با معترضان است چون این وضعیت و تصمیم ناگهانی، آنها را به نوعی دچار شوك كرده و ادامه تحصیلشان را نیز دچار مشكل كرده است.
حیدری گفت: در این رابطه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حداكثر پیگیری را داشته و حتی در نادرترین تصمیم خود، حدود یك ماه پیش موضوع را پس از تصویب در صحن علنی مجلس جهت پیگیری نهایی و جلوگیری از تضییع حق این داوطلبان به قوه قضائیه ارجاع داده است و در حال حاضر منتظر پاسخ قوه قضائیه هستیم.
سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: استدلال وزیر آموزش و پرورش در رابطه با دلیل اختصاص تمامی ظرفیت دورههای روزانه و شبانه این آزمون به داوطلبان فرهنگی، تفسیر كاملی از قانون نیست اما به نظر میرسد تصمیم اخیر وزارتخانه برای تشكیل كمیتهای به منظور بررسی امكان پذیرش داوطلبان از طریق "تكمیل ظرفیت " تصمیم خوبی است.
وی ادامه داد: باید پاسخ این مراجعات را به نحو منطقی و قانونی بدهیم و امیدوارم پس از این و با تصمیم آموزش و پرورش، ظرفیتها بهگونهای تعریف شود كه حق این افراد بیش از این ضایع نشود.
حیدری در پایان در رابطه با وضعیت پیگیری موضوع از قوه قضائیه در صورت فراهم شدن امكان پذیرش داوطلبان از طریق تكمیل ظرفیت، خاطرنشان كرد: اگر در نهایت مشخص شود كه همچنان حقی از داوطلبان ضایع شده است، ما همان حكم قوه قضائیه را ملاك عمل قرار میدهیم، اما در صورتی كه وزارتخانه مشكل را جبران كرده باشد، ما نیز پیگیری موضوع از قوه قضائیه را "كأن لم یكن " تلقی خواهیم كرد.