130 هزار كارگر اردبیلی بیمه تامین اجتماعی هستند

مدیركل كار و امور اجتماعی استان اردبیل:
130 هزار كارگر اردبیلی بیمه تامین اجتماعی هستند
مدیر‌كل كار و امور اجتماعی استان اردبیل از بیمه شدن 130 كارگر در استان اردبیل خبر داد.
حسین منوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: این تعداد كارگر با بیمه شدن توانسته‌اند درصدی از امنیت شغلی را برای خود فراهم كنند.
منوری فعالیت 22 خانه بهداشت كارگری در استان اردبیل را یادآور شد و اظهار داشت: با فعال شدن این واحدهای بهداشت وضعیت بهداشتی و مسایل كاری آنان در حوزه بهداشت و درمان مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.
مدیر‌كل كار و امور اجتماعی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه كرد: از وقتی كه رابطه بین كارگری و كارفرمایی شكل می‌یابد طبق ماده 148 قانون كار باید كارگر زیر پوشش بیمه قرار گیرد كه در این راستا تاكنون 130 هزار كارگر در استان اردبیل بیمه شده‌اند.
منوری تصریح كرد: در محیط كار و كارگاهی كه كارگر در آن كار می‌كند بازرس كار می‌تواند برای بازرسی وضعیت كارگر و بیمه بودن یا نبودن وی به كارگاه سركشی كند و كارفرما را در صورتی كه كارگر را بیمه نكرده است مجبور به بیمه كردن كند حتی اگر كارگران به صورت مقطعی و موقت مشغول كار باشند كارفرما موظف به بیمه كردن این افراد است.
وی با اشاره به حقوق و دستمزد كارگران در اردبیل خاطرنشان كرد: هر سال حداقل حقوق و دستمزد كارگران توسط شورای عالی كار تعیین و اعلام می‌شود و مبنای آن نرخ تورم و مسایل اقتصادی است.
‌مدیر‌كل كار و امور اجتماعی استان اردبیل اظهار داشت: كارفرما موظف است بر اساس این معیار دستمزد كارگر خود را بپردازد ولی این توافق اگر بالاتر از حقوق تعیین شده باشد، اشكالی ندارد.
منوری اضافه كرد: یك‌هزار و 600 كارگر در استان وجود دارد كه بر خلاف میل و خواست خود از كارگاه‌ها اخراج شده‌اند و برای آنها در حال حاضر مقرری بیمه بیكاری پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات این اداره كل برای اموزش بیكاران مقرری‌بگیر نیز گفت: سال گذشته 807 نفر از این افراد به منظور آموزش به مراكز فنی و حرفه‌ای معرفی شده‌اند.
مدیركل كار و امور اجتماعی با اشاره به تشكیلات كارگری و كارفرمایی اظهار داشت: 84 نماینده كارگری، 11 واحد شورای اسلامی كار، 9 واحد انجمن صنفی كارگری‌، 34 انجمن صنفی كارفرمایی و یك واحد مجمع نمایندگان كارگران در حوزه كارگران در استان اردبیل فعال هستند.

24 آبان 1389 13:13
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟