جزئیات نحوه شركت اتباع‌ غیر ایرانی در آزمون دستیاری

جزئیات نحوه شركت اتباع‌ غیر ایرانی در آزمون دستیاری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شرایط ثبت‌ نام‌ و شركت‌ اتباع‌ غیر ایرانی‌ را در سی و هشتمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشكی اعلام كرد كه بر این اساس اتباع خارجی پس از اتمام دوره حق طبابت در ایران را نخواهند داشت.
به گزارش خبرنگار مهر، اتباع غیرایرانی تبعه كشورهای افغانستان و عراق با توجه به جدول مناطق ممنوعه جهت اقامت كه در راهنمای ثبت نام اعلام شده باید نسبت به شركت در آزمون و نیز انتخاب رشته - محل خود اقدام كنند.
متقاضیانی‌ كه‌ مدرك‌ دكتری‌ عمومی‌ پزشكی‌ (M.D) خود را از یكی‌ از دانشگاههای‌ خارج‌ از كشور اخذ كرده اند حق‌ شركت‌ در آزمون‌ پذیرش‌ دوره‌های‌ دستیاری‌ را دارند اما لازم است‌ پیش از شروع‌، مدارك‌ آنها در كمیسیون‌ ارزشیابی‌ مدارك‌ ثبت‌ شده و پیش‌نیازهای‌ مربوطه‌ را جهت‌ اخذ MD براساس‌ مصوبات‌ شورایعالی‌ ارزشیابی‌ كامل‌ كنند.
الزام به گذراندن‌ موفقیت آمیز دوره‌ آموزش‌ زبان‌ فارسی‌ و پیش‌ كارورزی‌
گذراندن‌ 6 ماه‌ دوره‌ آموزش‌ زبان‌ فارسی‌ در دانشگاه‌ بین‌ المللی‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) و اخذ نمره‌ قبولی‌ 14 در دوره‌ مذكور و گذراندن‌ موفقیت‌آمیز دوره‌ پیش‌ كارورزی‌ (اینترنی‌) به مدت‌ یكسال‌ در یكی‌ از دانشگاههای‌ علوم‌ پزشكی‌ كشور برای این گروه لازم است.
متقاضیان‌ غیر ایرانی‌ كه‌ مدرك‌ دكتری‌ عمومی‌ پزشكی‌ (M.D) خود را از یكی‌ از دانشگاههای‌ علوم‌ پزشكی‌ داخل ایران اخذ كرده اند باید معرفی‌ نامه‌ و مجوز ثبت‌ نام‌ را از طرف‌ مركز امور دانشجویی‌ به‌ دبیرخانه‌ شورای‌ آموزش‌ پزشكی‌ و تخصصی‌ ارائه كنند.
شركت‌ و قبولی‌ در آزمون‌ كتبی‌ پذیرش‌ دستیار تخصصی‌ از دیگر شروط پذیرش است و قبولی‌ منوط‌ به‌ كسب‌ حداقل 70 درصد نمره‌ آخرین‌ نفر پذیرفته‌ شده‌ آزاد ایرانی‌ در رشته‌ - محل‌ مربوطه‌ است‌.
پذیرش دستیار غیرایرانی در ظرفیت‌ مازاد دانشگاه‌ ها
معرفی‌ پذیرفته‌ شدگان‌ در سقف‌ 5 درصد ظرفیت‌ پذیرش‌ دانشگاه‌ مربوطه‌، مازاد بر ظرفیتی‌ كه‌ جهت‌ رفع‌ نیاز كشور تعیین‌ می‌شود و توسط‌ دبیرخانه‌ شورای‌ آموزش‌ پزشكی‌ و تخصصی‌ پس‌ از طی‌ مراحل‌ قانونی‌ انجام‌ می‌گیرد. ظرفیت‌ پذیرش‌ این گروه از داوطلبان‌ در هر رشته‌ - محل‌ در هر سال‌ تحصیلی‌ حداكثر دو نفر است‌. این گروه از دستیاران‌ به‌ هیچوجه‌ حق‌ درخواست‌ انتقال‌ به‌ سایر دانشگاههای‌ علوم‌ پزشكی‌ كشور را نخواهند داشت‌.
شرایط معافیت از پرداخت شهریه
نفر اول‌ پذیرفته‌ شده‌ هر رشته‌ در آزمون‌ پذیرش‌ دستیار سال‌ مربوطه‌ و یك درصد رتبه‌ برتر دانشگاههای‌ علوم‌ پزشكی‌ كشور طبق‌ مصوبات‌ شورای‌ آموزش‌ پزشكی‌ و تخصصی‌ در صورت‌ پذیرفته‌ شدن‌ در آزمون‌ دستیاری‌ تخصصی‌ از پرداخت‌ شهریه‌ معاف‌ هستند.
تأمین‌ هزینه‌ بلیط‌ رفت‌ و برگشت‌ هواپیما و كلیه‌ هزینه‌های‌ شخصی‌ دستیاران‌ خارجی به‌ عهده‌ خود آنان است
تأمین‌ هزینه‌ بلیط‌ رفت‌ و برگشت‌ هواپیما و كلیه‌ هزینه‌های‌ شخصی‌ دستیاران‌ خارجی به‌ عهده‌ خود آنان است و چنانچه‌ داوطلبی‌ از طریق‌ مقابله‌ نامه‌ و قراردادهای‌ فیمابین‌ ایران‌ و دیگر كشورها پذیرفته‌ شده‌ است‌ كلیه‌ هزینه‌های‌ تحصیلی‌ و شهریه ‌آن‌ به عهده‌ وزارتخانه‌ طرف‌ قرارداد است. همچنین چنانچه‌ داوطلبی‌ از طریق‌ شورای‌ هماهنگی‌ پذیرش‌ دانشجویان‌ غیر ایرانی‌ معرفی‌ شود از پرداخت‌ شهریه‌ معاف‌ است.
امكان خوابگاه برای دستیاران مجرد غیرایرانی
جهت‌ دستیاران‌ مجرد غیر ایرانی‌ حتی‌ الامكان‌ و با توجه‌ به‌ امكانات‌ دانشگاه‌ خوابگاه‌ تأمین‌ خواهد شد. وضعیت‌ خوابگاه‌ در هر دانشگاه‌ از طریق‌ بروشورهای‌ اطلاعاتی‌ در اختیار داوطلبین‌ قرار می‌گیرد لیكن‌ جهت‌ تأمین‌ خوابگاه‌ دستیاران‌ متأهل‌ از طریق‌ وزارت‌ بهداشت و دانشگاه‌ هیچگونه‌ تعهدی‌ وجود ندارد.
دستیاران‌ غیر ایرانی‌ پذیرفته‌ شده‌ حق‌ اشتغال‌ به‌ حرفه‌ پزشكی‌ را در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ ندارند
دستیاران‌ غیر ایرانی‌ پذیرفته‌ شده‌ در طول‌ دوره‌ دستیاری‌ از كلیه‌ قوانین‌ و مقررات‌ دستیاری‌ داخل‌ كشور تبعیت‌ می‌ كنند و بعد از اتمام‌ تحصیل‌ خود حق‌ اشتغال‌ به‌ حرفه‌ پزشكی‌ را در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نخواهند داشت‌ و از آنان‌ در بدو ورود و ثبت‌ نام‌ دستیاری‌ تعهد محضری‌ مبنی‌ بر بازگشت‌ به‌ كشور متبوع‌ بعد از اتمام‌ دوره‌ بجای‌ تعهد محضری‌ دوران‌ دستیاری‌ توسط‌ مركز امور دانشجویی‌ اخذ خواهد شد.
پذیرش‌ دستیار فقط‌ برای‌ همان‌ سال‌ معتبر بوده‌ و عدم‌ شروع‌ دوره‌ توسط‌ داوطلب‌ در تاریخ‌ مقرر به‌ منزله‌ انصراف‌ از تحصیل‌ تلقی‌ شده‌ و حقی‌ را برای‌ آنان‌ ایجاد نخواهد كرد.
ثبت­نام و ارسال مدارك سی و هشتمین دوره پذیرش دستیار تخصصی پزشكی بالینی از روز 15 آبان آغاز شده است و تا 20 آذرماه ادامه می یابد و كلیه مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت http://sanjeshp.ir انجام می شود. آزمون پذیرش دستیار در رشته های تخصصی پزشكی بالینی در سال 89 به صورت متمركز در روز 28 بهمن ماه برگزار می شود.

22 آبان 1389 9:44
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟