ارائه تسهیلات اشتغالزایی در تهران از سر گرفته شد؟

ارائه تسهیلات اشتغالزایی در تهران از سر گرفته شد؟
پایگاه اطلاع رسانی دولت روز سوم شهریورماه سال جاری، مشروح "تصمیمات جدید دولت برای كارمندان متقاضی انتقال از تهران" را منتشر كرد كه بر اساس بخشی از آن، وام دهی صندوق مهر امام رضا (ع) در تهران ممنوع اعلام شده ‌بود.
به گزارش خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این مصوبه از این پس صندوق مهر امام رضا (ع) مجاز به ارائه و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، مسكن و غیره در شهر تهران نیست و موظف است تسهیلات یاد شده را به شهرستان‌های استان تهران اختصاص دهد.
این تصمیم دولت در راستای طرح انتقال شاغلان از تهران برای كاهش جمعیت اتخاذ شده بود.
اما روز گذشته 17 آبان ماه، مصوبه دیگری دولت بر روی پایگاه اطلاع رسانی دولت قرار گرفت كه بر اساس آن هیات دولت با هدف حمایت از اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر و به منظور توسعه و رشد اشتغال در كشور با اختصاص بیش از یك هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های خوداشتغالی استان تهران موافقت كرد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران در دور سوم از سفرهای استانی و در جلسه‌ای كه در مركز استان تهران تشكیل شد، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران را موظف كرد؛ مبلغ دویست میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه برای پرداخت به متقاضیان واجد شرایط در استان با معرفی استانداری طی سال های 1389 و 1390 اختصاص دهد.
همچنین بر اساس این مصوبه، اختصاص باقیمانده تسهیلات بنگاه‌های زودبازده مصوب سال های 1384 تا 1388 به منظور اجرای طرح‌های مصوب كارگروه اشتغال و توسعه سرمایه‌گذاری استان از محل منابع بانك‌های مركز به عهده بانك مركزی گذاشته شد.
بر این اساس، مبلغ 280 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه (تا سقف 100 میلیون ریال برای هر نفر) نیز برای كمك به اجرای طرح های خوداشتغالی كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی كشور در سطح استان طی سال‌های 1389 و 1390 اختصاص یافت.
هیات وزیران همچنین بر اساس این مصوبه، مبلغ 550 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای ایثارگران استان با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با سقف 50 میلیون ریال برا هر نفر طی سال های 1389 و 1390 اختصاص دادند.
بخشودگی جرایم تسهیلات بانكی (در حد شش درصد) اتحادیه شركت‌های تعاونی مسكن فرهنگیان ایران و تقسیط (اصل و سود) تسهیلات مذكور طی پنج سال از طریق بانك ملی ایران و اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به منظور تجهیز منابع صندوق رفاه فرهنگیان استان تهران بابت پرداخت تسهیلات به فرهنگیان استان تهران از طریق بانك ملی ایران در سال های 1389 و 1390 از دیگر وظایفی است كه هیات وزیران بر اساس این مصوبه به عهده بانك مركزی گذاشته اند.
همچنین بر اساس این مصوبه، مدیریت مستقل برای هر یك از بانك‌های تخصصی و توسعه‌ای با اختیارات سایر استان ها در استان تهران نیز باید ایجاد شود.
در حالی كه در مصوبه پیشین بر عدم ارائه تسهیلات اشتغالزایی در شهر تهران تاكید شده بود، اما مصوبه جدید به عنوان كلی استان تهران بسنده كرده و تفكیكی بین شهرستان‌های استان و یا شهر تهران قائل نشده ‌است. ضمن این كه رییس جمهور به تازگی برای چندمین بار تاكید كرد كه باید پنج میلیون نفر از استان تهران خارج شوند كه از این تعداد سه میلیون نفر ساكن شهر تهران مد نظر ایشان بود، بنابراین دست كم دو میلیون نفر از ساكنان شهرستان‌های استان تهران باید به نقاط دیگر كشور منتقل شوند.
از آنجا كه مصوبه جدید دولت كه از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است، عنوان "به منظور توسعه و رشد اشتغال در كشور" را در مطلع خود دارد، این سوال پیش می‌آید آیا ارائه تسهیلات اشتغالزایی در تهران از سر گرفته شده‌ است؟ و آیا ارائه این تسهیلات تاثیر چندانی در تثبیت جمعیت شاغل كنونی در تهران ندارد؟

18 آبان 1389 10:58
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟