موضوع استخدام پرستاران را از دفتر مقام معظم رهبری استعلام می كنیم

رئیس سازمان نظام پرستاری:
موضوع استخدام پرستاران را از دفتر مقام معظم رهبری استعلام می كنیم
رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری همواره تابع نظارت مقام رهبری است و درباره موضوع استخدام پرستاران با دفتر مقام معظم رهبری مكاتبه می كند.
به گزارش خبرگزاری مهر، غضنفر میرزابیگی اظهارداشت: جامعه پرستاری خواهان بازنگری صریح و سریع مجلس و دولت در تصمیم خود برای استخدام نیروهای جدید است چرا كه با اتخاذ این رویكرد با افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از كمبود نیرو مواجه می شویم و خسارات به خطر افتادن جان مردم از هزینه جذب پرستاران به مراتب بیشتر است.
وی افزود: سازمان نظام پرستاری از ابتدای تشكیل و در طول سالیان اخیر همواره در اطاعت از رهنمودها مقام معظم رهبری پیشگام و پیشتاز بوده و فرامین ایشان را در تمام زمینه ها اجرا كرده و خود را به اجرای ظرات مبارك ایشان مقید می دانند و به اینكه جزو نیروهای ولایی هستند افتخار می كنند.
وی افزود: اما در طول این 8 سال از زمان آغاز به كار سازمان نظام پرستاری همواره منویات مقام معظم رهبری در حل مشكلات پرستاران كارگشا بوده است كه این توجه به خاطر اهمیت خدمت رسانی پرستاران به مردم و تلاش آنان در جهت  كاهش آلام بیماران بوده است.
میرزابیگی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: وقتی ایشان می فرمایند شما كاری كنید كه بیماران به غیر از رنج بیماری هیچ رنج دیگری نداشته باشند، به این معنی است كه نباید تعداد كم عوامل دست اندركار سلامت به ویژه پرستاران به وقوع مرگ و میرهای غیر ضروری منجر شود.
وی تأكید كرد: ما بحث استراحت دادن به پرستار را مطرح نمی كنیم اما باید با تأمین تعداد مورد نیاز پرستار در سطح كشور به خصوص در بخش های مراقبت های ویژه و خاص، از مرگ و میر های ناشی از كمبود نیرو جلوگیری كنیم.
وی با انتقاد از نظرات غیر كارشناسی رئیس مركز پژوهش های مجلس، افزود: آیا در مركز پژوهش های مجلس پژوهشی مبنی بر بررسی میزان مرگ و میر بیماران بر اثر كمبود پرستار در بیمارستان های كشور انجام شده است؟ اگر انجام نداده اند ما در سازمان نظام پرستاری مستندات كافی در این زمینه داریم و آمادگی انجام هر گونه پژوهش نیز هستیم.
وی افزود: در صورت انجام  این تحقیق اثبات می شد كه هزینه خسارتهای ناشی از مرگ و میر بیماران از بودجه سالانه 200 میلیادر تومان برای جذب پرستاران بسیار بیشتر است.
رئیس كل سازمان نظام پرستاری تصریح كرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نباید به خاطر مسائل سیاسی نظرات خود را به فرمایشات مقام معظم رهبری گره بزنند و نظر غیر كارشناسی اعلام كنند. چرا كه قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت از پشتوانه كارشناسی قوی برخوردار است و به عنوان یكی از علمی ترین قوانین مجلس شناخته شده است.
وی از طرح نظر تحمیل شدن بار مالی به دولت برای استخدام پرستاران در مجلس انتقاد كرد و افزود: دستور مقام معظم رهبری در زمینه تحمیل نكردن بار مالی خارج از توان به دولت برای پیشگیری از اسراف در مسائل كلان اقتصادی است كه كوچكترین تغییر در آن به جابه جایی میلیاردها تومان منجر می شود و می توان در آن صرفه جویی كرد اما صرفه جویی در جان و مال مردم  امكانپذیر نیست و نظر ایشان هم قطعاً همین است.
وی خاطرنشان كرد: یك سال و نیم از تصویب قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت می گذرد و تمام گزارشاتی كه از سوی وزارت بهداشت، مجلس و سازمان نظام پرستاری در روز پرستار امسال به رهبر معظم انقلاب ارائه شد، حاكی از قرار داشتن این قوانین در شرف اجرا بود.
میرزابیگی افزود: احساس می شود بخشی از دولتمردان اجرایی میانی كشور به ویژه  سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق به دلیل سهل انگاری در انجام وظایف و ایجاد مشكل برای دولت بر خلاف دستور شخص رئیس جمهوری نظر می دهند و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز با اظهار نظر غیر كارشناسی و با استناد نا به جا  به فرمایشات مقام معظم رهبری موجب مخالفت سایر نمایندگان با تصویب استخدام پرستاران را سبب شدند در حالی كه نظر مقام معظم رهبری این نیست.
وی تأكید كرد: به نظر می رسد به خاطر اشاعه گزارشهای غلط در سطح جامعه فضاسازی ها به گونه ای بوده است كه گویا تمام مشكلات جامعه پرستاری مرتفع شده در حالی كه تاكنون هیچ یك از قوانین پرستاری اجرا نشده است.
رئیس كل سازمان نظام پرستاری به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 83 اشاره كرد و افزود: ایشان در جمع پرستاران در پاسخ به وزیر بهداشت وقت كه گفت ما می خواهیم برای پرستاران كاری انجام دهیم اما قانون دست ما را بسته است فرمودند «مسئله‏ استخدام، آموزش در حین خدمت، استراحت دادن به قشر پرستار، موضوعاتى است كه در ماهیت كار پرستارى اثر مى‏گذارد. بنابراین مسئولان كشور باید برای پرستاری باب تازه و جداگانه ای باز كنند».
وی با بیان اینكه اكنون به ازای هر تخت بیمارستانی 4/0 كادر پرستار داریم، افزود: اگر نسبت پرستار به تخت در طول برنامه پنجم بازنگری نشود و استخدام صورت نگیرد، روز به رور از میزان این نسبت كاسته می شود و در شهرستان ها  به بویژه مناطق محروم مشكلات افزایش می یابد.
میرزابیگی اظهار كرد: با اتخاذ این رویكرد و با وجود استخدام نشدن پرستاران جدید، با افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از كمبود نیرو مواجه می شویم و خسارات به خطر افتادن جان مردم از هزینه جذب پرستاران به مراتب بیشتر است.
وی بازنگری صریح و سریع در قانون برنامه پنجم توسعه را خواستار شد و افزود: سازمان نظام پرستاری با دفتر مقام معظم رهبری در این خصوص مكاتبه كرده و پیگیر دریافت نظر مبارك ایشان است كه به طور یقین جامعه پرستاری از رهنمودهای ایشان استقبال می كند.
رئیس كل سازمان نظام پرستاری افزود: تا چند سال گذشته به رقم 9/0 نیروی پرستار به ازای تخت رسیده بودیم اما این رقم كاهش یافت و اكنون به 4/0 رسیده ایم و در صورت بی توجهی مسئولان این كاهش ادامه می یابد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مراكز درمانی دولتی هیچگونه جاذبه ای برای ورود پرستاران بخش خصوصی ندارد و در عین حال جبران كمبود نیروی بخش دولتی از طریق برون سپاری و واگذاری به شركتهای خصوصی امكان پذیر نیست.
میرابیگی تنها راه برون رفت از این وضعیت را ایجاد زمینه برای استخدام پرستاران عنوان كرد و افزود: در غیر این صورت در دراز مدت به نظام سلامت خیانت می شود. زیرا پرستاران فعلی به دلیل كمبود نیرو و فشار كار زیاد ناگزیر به انصراف و ترك كار خود می شوند كه این امر به كاهش انگیزه برای ورودی های جدید پرستاری و فقدان نیروهای جدید در سالهای آتی منجر می شود.
وی خاطرنشان كرد: با وجود ادامه این رویكرد پرستاری علمی و تخصصی كشور ما كه اكنون در سطح بین الملل مطرح است طی 4 یا 5 سال آینده به یكی از كشورهای ضعیف منطقه در این زمینه تبدیل می شود كه این جایگاه با پیش بینی افق چشم انداز 1404 برای دستیابی ایران به رتبه اول در سطح منطقه مغایرت دارد.

17 آبان 1389 16:20
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟