امنیت شغلی پزشكان در برنامه خانواده اشكال دارد

رییس كل سازمان نظام پزشكی:
امنیت شغلی پزشكان در برنامه خانواده اشكال دارد
رییس كل سازمان نظام پزشكی از تشكیل كمیته‌ای به منظور بررسی وضعیت معیشتی پزشكان عمومی كشور خبر داد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، اعضای سازمان‌های نظام پزشكی شهرستان‌های استان خوزستان طی جلسه‌ای با دكتر سید‌شهاب‌الدین صدر مباحث و مشكلات عموم جامعه پزشكی و همچنین مسایل مرتبط با حوزه سلامت و جامعه پزشكی خاص این استان خوزستان را مطرح كردند.
برخی از روسای نظام پزشكی شهرستان‌های استان خوزستان، با انتقاد از عدم مشورت كارشناسی با مسوولان و صاحب‌نظران حوزه سلامت این استان در زمینه اجرای آزمایشی برنامه پزشك خانواده، اظهار كردند: استان خوزستان در بسیاری از ابتدایی‌ترین مسایل بهداشتی و درمانی مشكل دارد و اجرای طرح پزشك خانواده راه حل كارشناسی و منطقی این نیازها نیست. علاوه بر آن اجرای این طرح پزشكان شاغل در شبكه بهداشت و درمان كه از حقوق ناچیزی برخوردارند را از جایگاه شغلی خود به طرح پزشك خانواده می‌كشاند. به این ترتیب به تدریج جای خالی نیروهای باتجربه و ماهر در مراكز درمانی دولتی احساس می‌شود.
برخی از روسای نظام پزشكی شهرستان‌های استان خوزستان معتقدند كه با اجرای طرح پزشك خانواده، مشكلاتی در جذب متخصصان در شبكه بهداشت و درمان استان ایجاد شده؛ چرا كه متخصصان نگران كاهش تعداد مراجعه بیماران، به علت اجرا شدن طرح پزشك خانواده در این استان هستند.
دكتر صدر، رییس‌كل سازمان نظام پزشكی در پاسخ به مسایل مطرح شده درباره طرح پزشك خانواده، گفت: قراردادهای این طرح با پزشكان و امنیت شغلی آنها و همچنین نحوه و محل تامین اعتبار طرح پزشك خانواده دچار اشكال است كه سازمان نظام پزشكی اعتراضات و نقدهای زیادی را در این باره به مقامات مسوول اعلام كرده است.
////////برنامه پزشك خانواده در اشتغال زایی پزشكان عمومی موفق نبوده است
وی با اشاره به اینكه یكی از اهداف اجرای طرح پزشك خانواده، حل مشكل اشتغال پزشكان عمومی بوده، گفت: این طرح در اشتغال‌زایی موفق نبوده است؛ چرا كه برای اشتغال 6 هزار پزشك بیكار طراحی شده نه اینكه پزشكان شبكه بهداشت و درمان از محل خدمت خود به این طرح منتقل شوند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینكه اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها آزمایشی است، سازمان نظام پزشكی با بررسی دقیق كاركرد این طرح در مرحله پایلوت، انتقادات و پیشنهادات كارشناسی خود را در این باره به نهادهای مسوول ارایه خواهد كرد.
//////لزوم گسترش اصول اخلاق حرفه‌ای در جامعه پزشكی
در بخش دیگری از این جلسه كه در استان خوزستان برگزار شد، حاضران نسبت به كاهش توجه دانشجویان و پزشكان تازه فارغ‌التحصیل به اصول اخلاق پزشكی ابراز نگرانی كردند. رییس كل سازمان نظام پزشكی نیز با تایید این مطلب، گفت: عده كمی از اعضای جامعه پزشكی مرتكب خطا و تخلف می‌شوند. این در حالی است كه اكثریت فعالان عرصه سلامت آثار منفی آن را بر دوش می‌كشند. گرچه گاهی در میزان تخلفات جامعه پزشكی بزرگ نمایی‌هایی صورت می‌گیرد اما بطور كلی نیازمند گسترش و تعمیق هر چه بیشتر اصول اخلاق حرفه‌ای در جامعه پزشكی هستیم.
در ادامه، عده‌ای از شركت‌كنندگان در جلسه با گلایه از وضعیت نامناسب معیشتی و درآمد ناچیز بسیاری از پزشكان عمومی كشور، خواستار بررسی وضعیت معیشت پزشكان عمومی كشور شدند كه دكتر صدر در این باره گفت: بزودی كمیته‌ای در این سازمان برای بررسی وضعیت معیشتی پزشكان عمومی تشكیل خواهد شد.
همچنین در این جلسه، دكتر صدر با اشاره به گلایه برخی از حاضران درباره دیركرد پرداخت كارانه پزشكان شاغل در بخش دولتی از سوی وزارت بهداشت، گفت: اعتبارات وزارت بهداشت بسیار اندك است و همین موضوع باعث شده كارانه‌ها با دیركرد پرداخت شود. پرداخت حقوق كم و دیرهنگام باعث شده كه بسیاری از پزشكان عمومی ترجیح دهند از شبكه بهداشت و درمان خارج و به طرح پزشك خانواده بپیوندند و همین موضوع ممكن است باعث عدم دستیابی طرح پزشك خانواده به اهداف خود از یكسو و اختلال در ارایه خدمات شبكه بهداشت و درمان از سویی دیگر شود.
وی افزود: با ادامه این روند باید فكری برای حفظ پزشكان عمومی در شبكه بهداشت و درمان انجام شود كه امیدواریم با پیش‌بینی‌های لازم در برنامه پنجم توسعه این اقدام صورت گیرد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها بر روی هزینه‌های درمان مردم تاثیر خواهد داشت، گفت: شورای عالی نظام پزشكی مصوب كرده كه تا پایان سال تعرفه‌های بخش غیردولتی تغییری نكند و تا پس از اجرای این طرح و بررسی تاثیر آن بر روی هزینه‌ها، تعرفه‌های جدید تعیین و اعلام شود.

16 آبان 1389 16:22
اخبار مرتبط
طرح پزشك خانواده در اشتغالزایی پزشكان موفق نبوده است
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟