معاون نظارت راهبردی، نظر رئیس جمهوری را درباره استخدام پرستاران منعكس كند

رئیس كل سازمان نظام پرستاری:
معاون نظارت راهبردی، نظر رئیس جمهوری را درباره استخدام پرستاران منعكس كند
رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: بحث استخدام پرستاران در برنامه توسعه پنجم در مجلس امروز مطرح می‌شود.انتظار جامعه پرستاری این است كه معاون نظارت راهبردی به عنوان نماینده دولت، نظر رئیس جمهوری را منعكس كند و با استخدام پرستاران مخالفت نكند.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، غضنفر میرزابیگی افزود: درباره استخدام 23 هزار پرستار در كشور، دستور رئیس جمهوری در مراسم روز پرستار این بود كه از همین فردا آگهی استخدام پرستاران را منتشر كنید به همین علت امروز كه بحث استخدام كادر بهداشتی و درمانی در برنامه توسعه پنجم در مجلس مطرح می‌شود انتظار جامعه پرستاری این است كه معاون رئیس جمهوری منعكس كننده نظر رئیس جمهوری، دولت و دستگاه متولی بهداشت و درمان باشد.
وی ادامه داد: با توجه به روند سریع توسعه مراكز بهداشتی و درمانی و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در كشور به علت استخدام نشدن نیروهای جدید پرستار هر روز با كاهش نسبت پرستار به تخت بیمارستانی مواجه هستیم.
وی گفت: تا حدود 2 سال پیش، به علت برخی استخدام ها در برنامه توسعه چهارم نسبت پرستار به تخت بیمارستانی به 7/0 رسید یعنی به ازای هر تخت بیمارستانی 7/0 یا 8/0 پرستار داشتیم اما امروز با افزایش مراكز درمانی و تخت های بیمارستانی این نسبت به 4/0 و حتی در برخی مراكز 3/0 رسیده است.
وی گفت: كاهش نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در حالی است كه مطابق قانون برنامه توسعه پنجم باید به نسبت 5/1 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی برسیم و این امر جز با استخدام پرستاران و تصویب آن در قانون برنامه توسعه پنجم میسر نمی شود.
رئیس كل سازمان نظام پرستاری افزود: كاهش نسبت پرستار به تخت بیمارستانی باعث فشار مضاعف كاری بر پرستاران، افزایش خطاهای آنها به علت خستگی و كاهش رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه اكثریت نمایندگان مجلس ضرورت استخدام پرستاران را برای حفظ سلامت مردم را درك می‌كنند و فقط اگر معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در مجلس بر خلاف نظر رئیس جمهوری صحبت نكند و با استخدام پرستاران موافقت كند قطعاً نظر مساعد مجلس را هم خواهیم داشت و این تصمیم مهم به افزایش رضایتمندی و بهبود وضعیت خدمات سلامت در مراكز درمانی منجر می‌شود.
میرزابیگی گفت: البته بعد منفی این قضیه نیز این است كه اگر خدای نكرده نماینده دولت بر خلاف نظر رئیس جمهوری با استخدام پرستاران مخالفت كند و تصویب نشود، بعید نیست كه حوادث و اعتراضات صنفی جامعه پرستاران تكرار شود.
وی افزود: درخواست استخدام پرستاران فقط درخواست صنفی جامعه پرستاری نیست بلكه درخواستی است كه برای دفاع از حقوق بیماران و ارائه خدمات مناسب به مردم هم مطرح می‌شود و جامعه پرستاری در این مقطع حساس واقعاً امیدوار است كه معاون نظارت راهبردی بر خلاف نظر و دستور صریح رئیس جمهوری در مراسم روز پرستار موضعگیری نكند و منعكس كننده نظر رئیس دولت در مجلس باشد.
رئیس كل سازمان نظام پرستاری همچنین درباره طرح مسئله خصوصی سازی مراكز بهداشتی و درمانی كه دیروز در مجلس مطرح شد نیز گفت: جامعه پرستاری با هر گونه خصوصی سازی در مراكز بهداشتی و درمانی به خصوص درباره خدمات پرستاری مخالف است زیرا تجربه ناموفق این كار در دنیا از جمله در كشورهای اروپایی به لحاظ علمی نشان داد كه چنین اقداماتی از قبل شكست خورده است.

16 آبان 1389 11:47
اخبار مرتبط
استخدام 23 هزار پرستار در سال جاری منتفی است
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟