آسم شغلی و بیماری‌های اسكلتی، شایع‌ترین بیماری‌های شغلی مردان

آسم شغلی و بیماری‌های اسكلتی، شایع‌ترین بیماری‌های شغلی مردان
رئیس مركز بهداشت استان یزد گفت: بیماری‌های اسكلتی و عضلانی مانند كمردرد و انواع تاندونیت‌ها از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی مردان و زنان است كه با توجه به رعایت نشدن نحوه صحیح نشستن و ایستادن در حین كار ایجاد می‌گردد.
دكتر محسن میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا - منطقه یزد، اظهار كرد: بیماری‌های شغلی كه در اصل، مواجهات شغلی هستند به گروه‌های مختلفی مانند مواجهات فیزیكی (صدا، گرما و سرما)، شیمیایی (گازها و حلال‌ها)، بیولوژیك (باكتری و ویروس)، ارگونومیك (مطابق نبودن شرایط محیط كار با ویژگی‌های جسمانی و روانی) و مواجهات روانی مانند استرس‌های شغلی تقسیم‌ می‌شوند و از آنجا كه مردان بیشتر به مشاغل سخت و زیان‌آور می‌پردازند این بیماری‌ها در مردان شایع‌تر است.
وی در ادامه به آسم شغلی اشاره كرد و افزود: آسم شغلی از جمله مهمترین بیماریهای شغی مردان است كه در اثر تماس با محرك‌ها و آلرژی‌های محیط كار ایجاد می‌شود. همچنین دو بیماری مهم با شیوع كمتر همچون سیلیكوزیس و آزبستوزیس هم جزء ‌این دسته بیماری‌ها محسوب می‌شوند كه غیر قابل درمان هستند اما قابل پیشگیری می‌باشند.
میرزایی همچنین به بیماری‌های اسكلتی و عضلانی مانند كمر درد و انواع تاندونت‌ها اشاره كرد و این موارد را از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی مردان و زنان عنوان كرد.
وی در ادامه كمر درد را شایع‌ترین علت از كار افتادگی در افراد زیر 45 سال دانست و افزود: با توجه به رعایت نشدن نحوه صحیح نشستن و یا ایستادن در حین كار عوارضی همچون بیماری‌های اسكلتی و عضلانی در افراد بروز می‌كنند.
میرزایی با اشاره به مشكلات پوستی ناشی از شغل اظهار داشت: ‌مشكلات پوستی شایع‌ترین بیماری ناشی از شغل بویژه در مردان است كه شامل درماتیتهای تحریكی و آلرژیك هستند و بر اثر محرك‌ها و آلرژن‌ها ایجاد می‌شوند كه در این زمینه سرطان‌های پوست به شكل شایع‌تر در افرادی كه كار آنها در محیط خارج از ساختمان و مواجهه طولانی‌ با نور آفتاب و اشعه UV است رخ می‌دهد.
وی در ادامه گفت:‌ كاهش شنوایی در افرادی كه در طول هشت ساعت شیفت كاری با سر و صدای بیش از 85 تا 90 دسی‌بل مواجه هستند، بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین مردانی كه با اشعه و فلزاتی مانند سرب در تماس هستند در معرض تهدید بیماری‌های سیستم تولید مثل قرار دارند.
وی در خصوص راهكارهای جلوگیری از بیماری‌های شغلی نیز توصیه كرد: افراد به علائم هشدار دهنده خطر موجود در برچسب ظروف مواد شیمیایی توجه نمایند. همچنین از پراكنده شدن مواد شیمیایی در هنگام استفاده خودداری شود و هنگام كار با مواد شیمیایی از مكان با تهویه مناسب یا دارای هود استفاده شود.
رئیس مركز بهداشت استان یزد در پایان توصیه كرد:‌ موقع استفاده از مواد شیمیایی از تجهیزات حفاظت فردی استفاده كنید و هر چند ماه یكبار جهت آزمایشات لازم به پزشك مراجعه نمایید. همچنین در محل نگهداری و كار با مواد شیمیایی از استعمال دخانیات پرهیز شود.

14 آبان 1389 10:40
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟