آمار شناسایی و جذب متخصصان ایرانی خارج كشور

آمار شناسایی و جذب متخصصان ایرانی خارج كشور
نهادسازی به منظور جذب دانشمندان و متخصصان ایرانی مقیم خارج به داخل كشور طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و طی این سالها 10 هزار متخصص ایرانی مقیم خارج شناسایی شده كه چند صد نفرشان جذب شده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، فعالسازی كارگروه علمی آموزشی شورای عالی ایرانیان خارج از كشور، تدوین طرح جامع آمار ایرانیان متخصص خارج از كشور، تصویب طرح حضور سبز متخصصان ایرانی خارج از كشور در ایران، تدوین دستور العمل اجرایی طرح استفاده از متخصصین ایرانی خارج از كشور، تصویب چارچوب كلی طرح شبكه مدیریت متخصصین ایرانی خارج از كشور، تأسیس دفاتر متخصصین ایرانی خارج از كشور در دانشگاهها و تأسیس بنیاد بین المللی نخبگان ایرانی خارج از كشور از جمله اقدامات ساختاری بوده كه از سالهای نخستین دولت نهم برای جذب و استفاده از دانشمندان و متخصصین ایرانی مقیم خارج از كشور مورد توجه قرار گرفته است.
گزارشی از كارگروه همكاریهای علمی و آموزشی شورای عالی ایرانیان خارج از كشور حاكیست كه تا كنون بیش از 10هزار متخصص ایرانی مقیم خارج كشور شناسایی شده و طی آن یادآوری شده كه آمریكا در میان سایر كشورها دارنده بیشترین تعداد متخصصان ایرانی است و پس از آمریكا، كشورهای اروپایی دارای بیشترین متخصصان ایرانی هستند.
اوایل دولت نهم بود كه پس از انتقال دبیرخانه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از كشور از وزارت امور خارجه به ریاست جمهوری، خبر فعالسازی كارگروه علمی آموزشی شورای عالی ایرانیان خارج از كشور به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای شناسایی و جذب متخصصین ایرانی خارج از كشور بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.
مقرر بود كارگروه علمی آموزشی شورای عالی ایرانیان خارج از كشور با همكاری نمایندگان فرهنگی و سیاسی و وزارت امور خارجه، ایرانیان متخصص را در عرصه های علم و پژوهش شناسایی و زمینه ایجاد تعامل و همكاری و جذب آنها در دانشگاههای داخل را فراهم كند.
بررسی علل مهاجرت ایرانیان متخصص از اولین موضوعاتی بود كه در سالهای اولیه دولت نهم در كارگروه علمی آموزشی شورای عالی ایرانیان خارج كشور مورد توجه قرار گرفت و پس از آن تدوین طرح جامع آمار ایرانیان متخصص خارج از كشور در دستور كار قرار گرفت و همزمان راهكارهای حمایتی از نخبگان ایرانی خارج كشور در این كارگروه مطالعه شد.
سال 86 بود كه "طرح سبز متخصصان ایرانی خارج كشور در ایران"  به تصویب نهایی كارگروه مربوطه در شورای عالی ایرانیان رسید. كار گروهی برای طرح سبز حضور ایرانیان خارج كشور در داخل كشور تشكیل و آئین نامه اجرایی طرح سبز نیز تدوین شد.
كارگروه علمی آموزشی شورای عالی ایرانیان در ادامه فعالیتهای خود در سال 86 چارچوب طرح شبكه مدیریت متخصصین ایرانی خارج از كشور را به تصویب رساند كه این طرح زیر مجموعه طرح حضور سبز ایرانیان متخصص خارج از كشور بود كه بر اساس آن مقرر بود كل متخصصین ایرانی خارج از كشور شناسایی شوند.
دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور از جذب 200 نفر از دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج در سال 88 خبر داد و گفت: شرط تعهد و اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی اولویت اول حركت شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور در جذب استادان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج از كشور است.
محمد شریف ملك زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب در پاسخ به اینكه شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور در سال گذشته موفق به بازگشت دائمی چه تعداد از دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج به داخل كشور شده است گفت: سال گذشته در پی برگزاری اولین همایش ایرانیان مقیم خارج كشور 200 نفر از دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج را جذب كردیم.
وی درباره وضعیت دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج كه در سال 89 جذب شده اند نیز گفت: امیدواریم امسال با برنامه ریزی كارگروه علمی و آموزشی شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور كه ریاستش بر عهده وزیر علوم و دبیر آن معاون بین الملل این وزارتخانه است بتوانیم از میان ظرفیت های فوق العاده دانشگاهیان خارج از كشور جذب كنیم.
دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور با بیان اینكه بیش از 57 درصد افرادی كه اخیرا در همایش دوم ایرانیان خارج از كشور شركت كردند مدرك دكتری داشتند به مهر گفت: چند درصد هم فوق دكتری داشتند و از دانشگاههای استنفورد، هاروارد، بركلی، موسسه تكنولوژی ماساچوست آمریكا، آكسفورد و از دانشگاههای معتبر دنیا به ایران آمده بودند.
ملك زاده افزود: شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور بر اساس استفاده از ظرفیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایرانیان گردهمایی ایرانیان مقیم خارج از كشور را برگزار كرد و جذب ایرانیان شركت كننده در این همایش بستگی به كارگروهها و وزارتخانه هایی دارد كه با این افراد تعامل برقرار می كنند.
وی خاطرنشان كرد: انتظار می رود كارگروهها و وزارتخانه های علمی كشور بتوانند با تعامل و پیگیری لازم از این ظرفیت های بزرگ علمی دنیا استفاده كنند كما اینكه تعداد قابل توجهی از دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج از كشور به صورت نیمه وقت جذب شده اند و پروژه هایی را به صورت مشترك شروع كرده اند.

14 آبان 1389 7:8
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟