در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه كشور نمایندگان مجلس عصر روز گذشته با رای قاطع وظایف دولت را در مورد كاهش فاصله سطح شایستگی نیروی كار كشور با استاندارد جهانی و ایجاد فرصتهای جدید شغلی براساس نظام آموزش فنیوحرفهای تصویب كردند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، عصر روز گذشته ماده 25 لایحه برنامه پنجم توسعه با رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای تصویب شد.
براین اساس دولت مكلف است به منظور گسترش شایستگی حرفهای ( دانش، مهارت و نگرش برای انجام كار در محیط كار واقعی)، اصلاح هرم تحصیلی نیروی كار و ارتقاء و توانمندسازی سرمایه های انسانی، كاهش فاصله سطح شایستگی نیروی كار كشور با سطح استاندارد جهانی و ایجاد فرصت های جدید شغلی و حرفهای برای جوانان، ارتقاء جایگاه آموزشهای فنی و حرفهای برای نظام آموزش فنی و حرفهای و علمی كاربردی كشور (رسمی، غیر رسمی و سازمان نیافته)، ظرف مدت یكسال از تاریخ تصویب این قانون در محورهای زیر ساز و كارهای لازم را تهیه و با پیش بینی الزامات مناسب اجرا كند.
به گزارش فارس دولت موظف است نسبت به استمرار نظام كارآموزی و كارورزی در آموزشهای رسمی (متوسطه و عالی)، غیررسمی فنی و حرفه ای و علمی كاربردی اقدام كند همچنین فراهم سازی ارتقاء مهارت در كشور، از طریق اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی و تامین فضاهای فیزیكی و كالبدی با شرایط سهل و زمینه سازی حضور فعال و موثر بخش غیر دولتی در توسعه آموزش های رسمی و غیر رسمی مهارتی و علمی كاربردی كشور، افزایش و تسهیل مشاركت بهره برداران از آموزش فنی و حرفهای در بخشهای دولتی و غیر دولتی است.
همچنین از دیگر وظایف دولت در این ماده هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت در برنامهریزی آموزشهای فنی و حرفهای كشور به عنوان یك نظام منسجم و پویا متناسب با نیاز كشور، كاربست چارچوب صلاحیت های حرفهای ملی به صورت منسجم جهت ارتباط صلاحیتها، مدارك و گواهینامهها در سطوح و انواع مختلف در حوزه حرفه و شغل در جهت به رسمیت شناختن یادگیری مادام العمر و تعیین شایستگی های سطوح مختلف مهارتی است.
به گزارش فارس دولت مكلف است: نیازسنجی و برآورد نیروی انسانی كاردانی مورد نیاز و صدور مجوز لازم و حمایت به منظور تاسیس و توسعه مراكز آموزش دورههای كاردانی در بخش خصوصی و تعاونی، به نحوی كه تا سال چهارم برنامه، ظرفیت های مورد نیاز ایجاد شود و نیز رتبه بندی مراكز آموزشهای فنی و حرفهای رسمی و غیر رسمی براساس شاخص های مدیریت اجرایی، فرآیند یاددهی- یادگیری، نیروی انسانی، تحقق و توسعه منابع م شاخص پشتیبانی فراگیران صورت گیرد.