نحوه نظارت برطرح‌های مشاغل خانگی تصویب شد

نحوه نظارت برطرح‌های مشاغل خانگی تصویب شد
نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با دستور كار بررسی روند گردش كارها و بررسی طرح‌ها و نیز تصویب آیین نامه نظارت بر طرح‌های پیشنهادی از سوی متقاضیان مشاغل خانگی، برگزار شد.
گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت كار و امور اجتماعی، 'مهناز امامدادی' مسئول دبیرخانه ستاد حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی با اعلام این خبر گفت: دستورالعمل نظارت بر طرح‌ها و نیز بررسی نحوه و روند گردش كارها از جمله مصوبات این ستاد است.
وی در ادامه گفت: بحث در زمینه شركت‌های تعاونی سهامی خوشه‌ای كسب و كار خانگی همچنان ادامه یافت اما بحث و بررسی و تصویب نهایی این بند از دستورالعمل به هفته بعد موكول شد.
وی افزود: یكی از موارد مهم و پیش‌بینی شده در مصوبات این دستورالعمل نظارت محصولات غذایی است بنابراین انجام فعالیت در مشاغل خانگی مرتبط با محصولات تهران منوط به تایید و مراقبت از سوی وزارت بهداشت است و بمنظور تدوین راهكارهای حمایتی و نظارتی بر محصولات غذایی، كمیته كارشناسی مشتركی با حضور نمایندگان وزارتخانه های كار و بهداشت تشكیل شده است.
امامدادی ادامه داد: این كمیته می‌كوشد كه فعالیت متقاضیان تولید و توزیع مواد غذایی كه در قالب مشاغل خانگی انجام می‌گیرد، فعالیت آنها بطور دقیق منطبق بر ضوابط بهداشتی باشد و به دنبال ارائه راهكارهای بهداشتی و مطمئن برای فعالیت در عرضه محصولات غذائی است.
وی گفت: یكی از نكات مهم دستورالعمل مصوب ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی نبود محدودیت برای رشته‌های جدید و نو در بازار كار است بنابراین با اجرای این طرح تلاش می شود كه رشته‌های شغلی مربوط به مشاغل خانگی، بسیار وسیع تر و فراتر از رشته های موجود باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: برای نمونه در كنار رشته‌هایی نظیر صنایع دستی و هنری مشاغلی همچون فناوری اطلاعات، امور پژوهشی و غیره در این طرح به شكل جامع و محوری دیده شده‌اند كه با تحقق آنها بازار كار كشور به سمت تخصصی تر شدن و نیز تولید افزون تر ارزش افزوده با توجه به تخصص‌های بالای علمی و دانشگاهی، حركت خواهد كرد.
وی گفت: تاكنون بیش از 200 رشته در حوزه مشاغل خانگی پیش بینی شده است اما بر این باوریم كه تعداد مشاغل خانگی می‌تواند بسیار افزونتر از این تعداد باشد بنابراین با پیش بینی صندوق پیشنهادات در سامانه این امكان را به متقاضیان مشاغل خانگی داده‌ایم كه افراد دارای ایده‌های نو، رشته جدیدتری را پیشنهاد دهند و براین اساس رشته‌های جدید پیشنهادی بررسی و در صورت تایید دستگاه اجرایی مربوطه در فهرست مشاغل خانگی گنجانده شود.
وی در پایان افزود: یكی از مهم ترین شاخص‌ها و محورهای تشكیل مشاغل خانگی باید رقابت پذیری و وجود مزیت نسبی و نیز مهمتر از همه بازاریابی و بازارسازی برای محصولات و خدمات تولیدی از سوی فعالان مشاغل خانگی باشد. از این رو مشاغلی كه قادر به ایجاد بازار نیستند و یا در صحنه رقابت‌های اقتصادی از توانمندی لازم برخوردار نیستند در بازبینی كارگروه مشاغل خانگی وزارت كار و امور اجتماعی این ویژگی‌ها بطور یقین مورد توجه جدی قرار می گیرند.

12 آبان 1389 10:3
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟