نیروی كار یا هتلدار

متضرر واقعی استخدام فصلی كیست؟
نیروی كار یا هتلدار
«كارگر ساده می‌آیند و متخصص می‌روند.» این جامع‌ترین تعریفی است كه می‌توان از كارگران فصلی در هتل‌ها ارائه داد. برخی هتل‌ها در ایام پیك سفر اقدام به جذب نیرو كرده و در زمان خلوتی سفر آنها را تعدیل می‌كنند در نتیجه از بار مالی آنها رها می‌شوند، غافل از اینكه نیرویی از هتل خارج شده كه حداقل سه ماه آموزش عملی دیده و كسب تجربه كرده است.
آشپزخانه هتل
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه گردشگری ـ نیرو های فصلی كه در بسیاری از شهرهای توریستی به عنوان نیروی مازاد و كمكی برای مدت كوتاهی در هتل‌ها استخدام می‌شوند به دلیل نداشتن آموزش و تخصص كافی همیشه به سود مراكز اقامتی نبوده و گاهی باعث صدمه به آنها می‌شود.
محمد قانعی "رئیس اتحادیه هتل داران مشهد" در گفت و گو با CHN، با بیان این مطلب كه هتل‌ها، موسسات اقتصادی بوده و هزینه‌های سنگینی دارند گفت: در زمان اوج سفر كه در 10روز اول نوروز و ایام تابستان اتفاق می افتد به دلیل افزایش مسافر، تعداد نیرو‌های ثابت هتل‌ها پاسخگو نبوده و مجبور به گرفتن نیروهای فصلی می‌شویم كه به عنوان نیروی كمكی به مجموعه اضافه می‌شوند اما به علت بالا بودن هزینه‌ها و كم شدن مسافر در دیگر فصل‌های سال، استخدام دائمی آنها مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.
وی درباره تاثیر استخدام نیروهای غیر ثابت كه اغلب غیر متخصص هم هستند در ارائه خدمات به مشتریان گفت: نیروها و كارمندان بدنه اصلی هتل، همه آموزش های مربوط به هتلداری را فرا گرفته‌اند و كنترل‌های لازم بر روی نیروها وجود دارد اما در زمان اوج سفر هتل‌هایی كه معمولا در حاشیه شهرها هستد مازاد بر نیروهای خود نیروهای غیر ثابت استخدام می‌كنند كه كمك نیروهای ثابت بوده و آسیبی به مجموعه وارد نمی‌كنند.
قانعی تعداد هتل‌هایی كه اقدام به جذب نیروی فصلی می‌كنند را تنها 30 درصد از كل هتل‌های شهر مشهد عنوان كرد و افزود: تعداد این نیروها تنها 15 درصد كارمندان و نیرو های ما را تشكیل می دهند كه بیشتر دانشجو و دانش آموز بوده و خودشان هم تمایل دارند در ایام تعطیل و به صورت كوتاه مدت كار كنند.
رئیس اتحادیه هتل داران مشهد ادامه داد: در برخی هتل ها مانند هتل های شهر تهران كه در تمام طول سال به طور یكنواخت فعالیت می كنند و تعداد مسافران‌شان نوسان چندانی ندارد استخدام‌ها تحت تاثیر فصل نیست ولی در مشهد با توجه به حجم انبوه مسافر این امكان برای ما وجود ندارد. به علاوه اشغال هتل در فصل های دیگر از 40 درصد هم كمتر است از این رو ما برای تامین هزینه ها نمی توانیم استخدام ثابت داشته باشیم.
نیروی كار فصلی، عامل سرویس‌دهی نامطلوب
پیش از این اصغر ژیان در بندی، كارشناس ارشد هتلداری با استخدام‌های فصلی در هتل‌ها به CHN گفته بود: یكی از دلایل عدم سرویس‌دهی مطلوب در هتل‌ها یا رستوران ها كه كمتر به آن توجه می‌شود در این است كه اغلب هتل ها یا رستوران هاكارمندان فصلی بصورت قرارداد كوتاه مدت استخدام می‌كنند و در زمان خلوتی كارمندی كه درزمان شلوغی زحمت كشیده وتجربه ای كسب كرده را اخراج می‌كنند و دوباره درزمان شلوغی با عقد قرارداد چند ماهه دیگرمجبور به استخدام كارمند جدید و بی‌تجربه هستند و این كاركنان موقت كه درمدت شلوغی كار را تاحد و حدوی یاد می‌گیرد به دلیل تمام شدن فصل شلوغی او را بدون هیچ حق وحقوقی از كار بر كنار می‌كنند.
به گفته وی؛ استخدام و عقد قرارداد كوتاه مدت كارمندان فصلی ضرر بسیاری به هتلدار خواهد زد چراكه ایشان از یك سو تجربه‌ای در كارندارد و از سوی دیگر انگیزه ای برای ارتقای شغلی پیدا نمی كند زیرا می داند آخر فصل باید از هتل برود. در نتیجه برایش مهم نیست رضایت مشتری حاصل شده یا خیر.
نارضایتی مشتری در پی استخدام فصلی
علی اصغر رضایت، رئیس اتحادیه هتل داران اصفهان نیز در گفت و گو با CHN گفت: اصفهان برخلاف سایر شهر های توریستی استخدام نیروی فصلی نداشته و تمام كارمندان هتل‌ها دائمی هستند و همه آموزش‌های لازم را برای زمان اوج سفر فراگرفته اند.
وی تصریح كرد: اگر همه نیروهای یك هتل آموزش دیده باشند و هر كس كار خود را به درستی انجام دهد دیگر نیازی به استخدام فصلی نخواهد بود. درهتل‌های اصفهان همه نیروها به تعداد كافی و با فراگیری آموزش های لازم استخدام می شوند و هر هتل با توجه به تعداد ستاره‌های خود می تواند تعداد مسافران و خدمات مورد نیاز آنها را پیش‌بینی می كند.
رئیس اتحادیه هتل داران اصفهان با اعلام نارضایتی از جذب نیرو های فصلی ادامه داد: جذب نیروهای كمكی یا فصلی چون معمولا غیر متخصص بوده و آموزش ندیده‌اند خدماتی كه ارائه می‌كنند كیفیت نداشته و نارضایتی مشتریان را در پی خواهد داشت.

10 آبان 1389 11:18
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟