امسال از استخدام خبری نیست!

پایان رویای شیرین پرستاران؛
امسال از استخدام خبری نیست!
سرانجام همانطور كه روند پیگیریهای خبرگزاری مهر و تناقض گوییهای مسئولان وزارت بهداشت نشان می داد، موضوع استخدام 23 هزار پرستار جدید كه از روز پرستار امسال تا كنون وعده داده شده بود با اظهارات یكی از مدیران ارشد این وزارتخانه به طور رسمی منتفی شد.
به گزارش خبرنگار مهر، موضوع استخدام 23 هزار نیروی جدید پرستاری به دنبال تصویب قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت و كاهش ساعت كار پرستاران مطرح شد. به طوری كه رئیس جمهوری در روز پرستار امسال (31 فروردین) خطاب به وزیر بهداشت گفت كه از همین فردا به دنبال آگهی استخدام پرستار باشید.
به دنبال خبر خوش رئیس جمهوری كه با استقبال جامعه پرستاری و سازمانهای مربوطه همراه شد، موضوع استخدام 23 هزار نیروی جدید برای كاهش ساعت كار پرستاران در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفت و دكتر مرضیه وحید دستجردی در هر فرصتی كه با حضور خبرنگاران همراه می شد، از اجرایی شدن این وعده رئیس جمهور خبر می داد و اصرار داشت كه این موضوع امسال حتما اجرایی می شود.
این در حالی بود كه موضوع استخدام پرستاران در كمیسیون تلفیق مجلس كه نماینده دولت نیز در آن حاضر بود، رد شد و همین مسئله دولت و جامعه پرستاری را در مقابل یكدیگر قرار داد اما وزیر بهداشت (به رغم اینكه تمامی راههای استخدام پرستاران حداقل برای امسال بسته شده بود) به هیچ وجه نمی خواست قبول كند استخدام پرستاران در سال جاری محقق نخواهد شد چنانچه در همایش بررسی مسائل پرستاری كشور كه 19 مهر در تالار وزارت كشور برگزار شد، بار دیگر تاكید كرد كه " استخدام پرستاران قطعا انجام می شود و هیچ مقام دولتی نمی تواند در مقابل دستور رئیس جمهور ایستادگی كند."
وزیر بهداشت با عنوان این مطلب كه جذب 23 هزار نیروی جدید و كاهش ساعت كار پرستاران باید امسال اجرا شود، در ارتباط با موضع وزارت بهداشت در صورت عدم اجرای این قانون اظهارداشت: دولت بایستی بار مالی و نیروی انسانی ناشی از اجرای این قانون را تامین كند.
از سوی دیگر، نمایندگان مجلس هم به ویژه اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هیچ مشكلی را بابت استخدام پرستاران پیش روی دولت نمی دیدند و عنوان می داشتند كه دست دولت برای استخدام باز است و می تواند با تامین بار مالی آن، این مصوبه را اجرایی كند.
دكتر انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اجرا نشدن استخدام 23 هزار پرستار، گفت: زمانی كه نماینده دولت با آن مخالفت كرد نمایندگان كمیسیون تلفیق نتوانستند آن را به تصویب برسانند چرا كه بار مالی زیادی داشت. اما ما معتقدیم زمانی كه طرحی مصوب شد باید ساز و كارهای قانونی آن نیز در نظرگرفته و تامین شود.
وی افزود: نظام سلامت كشور با استخدام نشدن پرستاران دچار نقصان و خسارات مادی و معنوی بسیاری می شود كه این زیانها چند برابر بودجه و بار مالی ناشی از بكارگیری این نیروهاست.
محمد شریفی مقدم، دبیركل خانه پرستار نیز با تاكید بر اینكه عزم و ارداه ای برای جذب 23 هزار پرستار وجود ندارد، به خبرنگار مهر گفت: "به نظر می رسد موضوع استخدام پرستاران در سال جاری به بهانه مخالفت كمیسیون تلفیق مجلس منتفی شده است."
وی با بیان اینكه دادن وعده هایی كه محقق نمی شود باعث بی انگیزه شدن جامعه پرستاری شده است، افزود: "وزارت بهداشت می خواهد مجلس را مقصر جلوه دهد در صورتی كه مجلس همواره از جامعه پرستاری حمایت كرده است."
سرانجام حسین مباركی، مدیركل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت بهداشت در تازه ترین اظهارنظر مسئولان و مدیران وزارت بهداشت، عنوان داشت كه این استخدام سال آینده اجرایی می شود. یعنی اینكه موضوع استخدام 23 هزار پرستار حداقل برای امسال منتفی است.
این اظهارنظر از سوی این مدیر ارشد وزارت بهداشت، تیر خلاصی است به رویاهای جامعه پرستاری كه همچنان در انتظار وعده كاهش ساعت كار بودند. اما این اتفاق نیافتاد تا جامعه پرستاری همچنان گرفتار آسیبها و دشواریهایی همچون اضافه كار اجباری، شب كاری و خشونتهای فیزیكی و لفظی باشد كه بعضا از سوی برخی بیماران و همراهان آنها متوجه پرستاران می شود.
گزارش از حبیب احسنی پور

9 آبان 1389 0:1
اخبار مرتبط
مجلس انتظار داشت دولت بار مالی استخدام پرستاران را تقبل كند
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟