60 درصد معلمان حق‌التدریس با حقوق بسیار كم كار می‌كنند

60 درصد معلمان حق‌التدریس با حقوق بسیار كم كار می‌كنند
رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بیش از 60 درصد معلمان حق‌التدریس ساعت طولانی با حق‌الزحمه بسیار پایین كار می‌كنند كه این موضوع به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.  
علی عباسپور تهرانی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: دوشنبه هفته گذشته آموزش و پرورش آماری را ارائه و اعلام كرد كه تا 500 هزار نفر مدعی استخدام در آموزش و پرورش هستند كه اگر باب استخدام در آموزش و پرورش باز شود، نمی‌توانند پاسخگو باشند.
ضمن این‌كه عنوان می‌كردند آموزش و پرورش با مازاد نیرو روبروست. وی ادامه داد: ما این آمار را به این صورت كه عنوان شد، قبول نداریم. به عنوان مثال ممكن است معلمان مدارس غیرانتفاعی مایل به استخدام در آموزش و پرورش باشند اما این‌ معلمان شرایط خود را دارند و در قانون جدید مدارس غیرانتفاعی، دقیقاً وضعیت استخدام آن‌ها مشخص شده است.
عباسپور اضافه كرد: آمار آموزش و پرورش یك مقداری غیرواقعی بود تا مسئله استخدام در آموزش و پرورش را بزرگنمایی كنند. وی افزود: از 53 هزار معلم حق‌التدریس كه در حال حاضر در آموزش و پرورش مشغول به كار هستند، 31 هزار نفر بیش از 25 ساعت در هفته تدریس می‌كنند. رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: تاكنون در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فكر می‌كردیم كه تعداد زیادی از 53 هزار معلم حق‌التدریس زیر 10 ساعت با آموزش و پرورش همكاری دارند اما دیدیم عكس این موضوع صحت دارد.
وی اضافه كرد: این پرسش مطرح شد كه چرا با وجود این‌كه این معلمان ساعت طولانی كار می‌كنند و در نقاط محروم درس می‌دهند، استخدام نمی‌‌شوند و مسئولان آموزش و پرورش عنوان كردند كه استخدام این افراد برای آموزش و پرورش بار مالی زیادی دارد.
عباسپور افزود: آموزش و پرورش به خود اجازه می‌دهد كه از معلمان حق‌التدریس بهره‌برداری بالایی كند و مبلغ ناچیزی به آن‌ها دهد كه این‌جا نقطه بحث ما با آموزش و پرورش شد. وی ادامه داد: ما به آموزش و پرورش گفتیم این برای ما قابل قبول نیست اگر این‌ معلمان در آموزش و پرورش تدریس می‌كنند باید حقشان را بدهید. حق ندارید با یك حق‌الزحمه كم ولی به اندازه معلم رسمی از آن‌ها بهره‌برداری كنید.
رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مسئولان آموزش و پرورش بعد از مدت طولانی كه قرار بود آمار معلمان حق‌التدریس را ارائه دهند، در آن جلسه آوردند اما بعد از این بحث، از دادن آمار طفره رفتند و گفتند آمار اشكال كوچكی دارد كه باید درست كنیم و این آمار را به ما ندادند.
وی افزود: آموزش و پرورش این آمار را نمی‌تواند كتمان كند. ما نیز درصدد هستیم كه طرح تعیین تكلیف معلمان حق‌التدریس را جمع‌بندی كنیم و برای تصویب به مجلس ارائه دهیم.

28 مهر 1388 0:0
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟