وضعیت بیكاری باگذشته تفاوت زیادی ندارد

غفوری‌فرد درگفت‌وگوباایسنا:
وضعیت بیكاری باگذشته تفاوت زیادی ندارد
یك عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: به شدت مخالف برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مصارف جاری هستم، چون نتیجه این اقدام تورم خواهد بود.
محمدحسن غفوری‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان مطلب فوق گفت: دكتر داوودی در مراسم تودیع دانش‌جعفری گفت ما دو گزینه بیكاری و تورم را داشتیم، یعنی اگر پول به جامعه تزریق نشود، از تورم جلوگیری شده، ولی بیكاری وجود خواهد داشت و اگر پول به جامعه تزریق شود، تورم زیاد شده، ولی اشتغال ایجاد می‌شود.
وی افزود: اما متاسفانه آنچه در جامعه اتفاق افتاد، هم تورم بود و هم بیكاری، هم‌اكنون وضعیت بیكاری با گذشته، خیلی تفاوت نداشته و یا تفاوت آن خیلی جزئی است و تورم نیز وجود دارد. غفوری‌فرد با اشاره به این‌كه حساب ذخیره ارزی برای ذخیره مازاد درآمد ارزی كشور و جلوگیری از هزینه شدن آن تاسیس شده است، گفت: برداشت از حساب با اجازه مجلس امكان‌پذیر بوده و باید برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و نه هزینه‌های جاری، مصرف شود.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دولت برای جبران خسارت ناشی از خشكسالی به كشاورزان، با موافقت مجلس از حساب برداشت كرده و یا خود مجلس طرحی می‌دهد كه برای گاز روستایی از آن برداشت شود، كه به نظر من این خلاف قانون بوده و در نهایت این پول‌ها تورم‌زا هستند.
وی در خصوص طرح تحول اقتصادی با بیان این‌كه بسیاری از موارد این طرح نیازمند مجوز مجلس است، گفت: این طرح هنوز كاملا تدوین نشده و كمی مشكل دارد و مجلس نیز یك كمیسیون قوی متشكل از روسای شش كمیسیون مجلس، نواب رییس و متخصصان مسایل اقتصادی تشكیل داده و آنها را مسوول رسیدگی به این طرح نموده است.
به گفته وی، تعامل خوبی بین دولت و مجلس در خصوص این طرح برقرار است و تلاش می‌شود تا بنا به توصیه مقام معظم رهبری از شتابزدگی در این خصوص جلوگیری شود. غفوری‌فرد گفت: بعید است در فرصت باقی مانده از سال جاری، این طرح عملیاتی شود، و باید مجلس و دولت بیشتر روی آن كار كنند، بنابراین احتمالا طرح در اوایل سال بعد یا در ابتدای دولت آینده آماده می‌شود.
وی با بیان این‌كه هدفمند كردن یارانه‌ها مورد توافق همگان است، ادامه داد: سالانه 30 درصد تولید ناخالص ملی، معادل 100 هزار میلیارد تومان، صرف یارانه‌ها ‌شده و كالاها با قیمت پایین عرضه می‌شود و مشاهده می‌شود كه سوخت به دلیل ارزان بودن قاچاق می‌گردد. به گفته وی، كسانی كه باید بیشترین استفاده را از یارانه‌ها داشته باشند، كمترین بهره را می‌برند، یعنی یارانه‌ای كه باید به طبقات ضعیف داده شود، بیشتر مورد استفاده طبقه مرفه است و این شیوه پرداخت یارانه‌ها غیرعادلانه است.
این عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس با تاكید بر این‌كه هدفمند كردن یارانه‌ها كار ارزشمندی است كه باید انجام شود، عنوان كرد: از اول انقلاب این عقیده را داشته‌ام كه هركس باید هزینه چیزی كه مصرف می‌كند را بپردازد و سپس از خزانه دولت برای قشر محروم هزینه شود. وی خاطرنشان كرد: باید اعتماد سازی شود و مردم آگاه باشند، كه پولی كه در یارانه‌ها قطع می‌شود، در محل دیگری به آنها داده می‌شود. غفوری‌فرد با بیان این‌كه نمی‌توان در اقتصاد به یك فرمول واحد دست یافت و هر كدام ضعف و قوت خاصی دارند، اظهار كرد: از ابتدای به وجود آمدن پول تا سال 83، نقدینگی كشور 60 هزار میلیارد تومان بوده، ولی تنها در فاصله سال‌های 83 تا 87 ، 100هزار میلیارد به این رقم اضافه شده و این نقدینگی تورم‌زاست.
این عضو هیات رییسه مجلس در خصوص تغییر وزیران و مدیران دولت، با بیان این‌كه تغییر سریع مدیران دارای محاسن و معایبی است، خاطرنشان كرد: ثبات مدیریت موجب استمرار كار شده و به نفع نظام است، مخصوصا در بعضی از وزارتخانه‌های وسیع و مهم لازم است، وزیر مدتی فعالیت كرده و با امور آشنا گردد، به همین دلیل این تغییرات مكرر را خیلی سودمند نمی‌دانم.
نماینده تهران افزود: اما در عین حال رییس جمهور این حق را دارد كه همكارانش را انتخاب كرده و نمی‌توان وی را از این حق محروم كرد. وی گفت: بنگاه‌های زود بازده هنوز چندان نتیجه مثبتی نداشته و معمولا آنهایی كه در اقتصاد دنبال كارهای زودبازده‌ هستند، معلوم نیست حتما موفق شوند.
غفوری‌فرد در پایان عنوان كرد: طبق قانون اساسی نمی‌توان از معاون رییس جمهور سوال كرد، لذا مجلس به دنبال این است تا معاونت‌هایی را كه مانند تربیت بدنی حائز شرایط لازم هستند، به وزارتخانه تبدیل كرده و سایر معاونت‌ها را در وزارتخانه‌های دیگر ادغام كند.

7 آبان 1380 0:1
اخبار مرتبط
بیكاری مهم‌ترین مشكل كشور است
رییس هیات مدیره شوراهای اسلامی كار استان تهران:آمار بیكاری امروز فقط محصول كار دولت كنونی نیست
معاون وزارت كار: دولت نهم نرخ بیكاری را كاهش داد
آمار بیكاری مركز آمار مطابق با واقعیت نیست
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟