گفت و گو

5 عدم تعادل بازار کار ایران

وضعیت اشتغال در سال 1401

بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد بازار کار ایران با ۵ عدم تعادل در ابعاد مختلف منطقه‌ای، استانی، جنسیتی، سنی و تحصیلی روبه‌رو است. این موارد سبب شده است تا بخشی از دغدغه دولت صیانت از اشتغال موجود و حل مشکلات حوزه بازار کار باشد. در لایحه بودجه سال آتی، دستیابی به رشد ۸درصدی هدف‌گذاری شده که تحقق این هدف مستلزم رشد ۵/ ۴درصدی اشتغال کشور است.

23 اسفند 1400 18:9
مسئولیت توسعه اینترنت کشور، دنیای مجازی و متاورس به جهاد دانشگاهی سپرده شود

پروفسور جلالی در نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده مطرح کرد:

نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با حضور پروفسور علی اکبر جلالی پدر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران برگزار شد. به گزارش خبرنگار بازارکار، پروفسور علی اکبر جلالی در این نشست وبیناری با اشاره به اینکه اهمیت توسعه دنیای مجازی و متاورس به اندازه دنیای فیزیکی و واقعی اهمیت دارد از جامعه علمی و دانشگاهی بویژه جهاد دانشگاهی خواست، این مسئولیت را بر عهده بگیرد و قوانین و بسترهای حقوقی لازم را برای این فضا فراهم نماید. وی با اشاره به اینکه عصر مجازی سه بعدی وارد زندگی انسان ها شده و ورود آن اجتناب ناپذیر است خاطرنشان کرد: مسئولیت توسعه اینترنت کشور، دنیای مجازی و متاورس به جهاد دانشگاهی سپرده شود.

11 بهمن 1400 15:54
نتوانستیم نیروی کار را خوب تربیت کنیم

معاون وزیر علوم:

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند گفت که عدد اسفناک و فاجعه باری است، بدین معنی که ما نتوانستیم نیروی کار را خوب تربیت کنیم. علی خیرالدین در برنامه رونمایی از چهار محصول شرکت های عضو پارک فاوا که در پارک فناوری و اطلاعات مستقر در البرز برگزار شد، افزود: به همین منظور بایستی در تربیت نیروی انسانی یک بازنگری در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، کارگاه ها و پژوهشگاه ها داشته باشیم .

29 آذر 1400 14:38
بلاتکلیفی نهادهای تصمیم‌گیرنده حوزه آموزش عالی


احمدرضا روشن عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی معتقد است تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده در کشور مشابه یک واگن قطار است که از چهار طرف لوکوموتیو دارد و یک مشکل از یک جهت‌های مختلف ‌کشیده می‌شود. بلاتکلیفی نهادها در تعیین وظایف‌شان، سبب هدررفت سرمایه‌های کشور می‌شود.

10 آذر 1400 14:9
جزئیات طرح جدید مجلس برای تسهیل صدور مجوز کسب و کار


در گفتگو با نماینده مردم تهران تشریح شد

نماینده تهران در مجلس جزئیات طرح جدید نمایندگان برای تسهیل صدور مجوز کسب و کار را تشریح کرد. به گزارش بازارکار، علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به ضرورت ساماندهی فرآیند اخذ مجوزهای کسب و کارها، گفت: تعداد زیادی از طرح‌های اعلام وصول شده در مدتی که از شروع فعالیت‌های مجلس یازدهم می‌گذرد، اختصاص به بحث‌های اقتصادی داشته است که همین رویکرد نشان از اهمیت ویژه مباحث اقتصادی در نظر نمایندگان مردم دارد.

22 شهريور 1400 14:44
93 درصد از کارگران جهان با اعمال محدودیت های کرونایی روبرو بوده اند

چکیده گزارش سازمان بین‌المللی کار از پایش آثار کرونا

نتایج گزارش سازمان بین‌المللی کار از پایش هفتم آثار شیوع بیماری کرونا بر دنیای کار حاکی از آن است که 93 درصد از کارگران جهان با اعمال محدودیت های کرونایی روبرو بوده اند. دکتر سلیمان پاک‌سرشت نماینده و سفیر ایران در سازمان بین‌المللی کار در گفتگو با بازارکار با اعلام این خبر گفت: سازمان بین‌المللی کار گزارش‌های دوره‌ای خود را در ارتباط با آثار شیوع بیماری کرونا بر بازارکار کشورهای جهان منتشر کرد.

16 امرداد 1400 17:3
از وام‌هایی که نفس تولید را می‌گیرند تا درد دل با آیت‌الله «رئیسی»

روایت ۵۵ سال کارآفرینی

کارآفرینی واژه‌ای است که شاید بسیار در مورد آن سخن گفته می‌شود، واژه‌ای که در این اوضاع و احوال اقتصادی نقطه امیدی است و نشان از همت والای فردی دارد که در صحنه امروز اقتصاد با صلابت توانسته مسبب ایجاد اشتغال برای خود و دیگران شود. بدون شک کارافرینی و ایجاد اشتغال با وجود تمام فراز و نشیب‌های موجود در اقتصاد کشور نوعی جهاد در مسیر خودکفایی و رشد صنعتی کشور محسوب می‎‌شود، حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم‌ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره‌وری داخلی است. فلاحی، مدیرعامل مجتمع کاشی و سرامیک فرزاد می‌گوید: قبل از انقلاب اسلامی در سن ۱۶ سالگی وارد بازار کار شدم و این موضوع را مدیون پدر و مادرم هستم که در همان سن کم به بنده میدان دادند و توانستم وارد بازار کار شوم.

14 تير 1400 17:18
هدف اولیه راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی

در ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی چه می‌گذرد؟

در محدوده جغرافیایی سکونت هر ۴۵۰ مددجوی سازمان بهزیستی یک مرکز راه‌اندازی شده به نام «مثبت زندگی» تا به مددجویانی که پیش‌ازاین برای هر درخواست یا دریافت خدمات باید از این اداره به آن اداره بهزیستی سرگردان می‌شدند به‌صورت متمرکز خدمات دهد. البته اما و اگرهایی هم در این میان وجود دارد. این مراکز به بخش غیردولتی واگذارشده و با توجه به حساسیت جامعه هدف باید دید نظارت بر این مراکز چطور انجام می شود. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از فارس، در چند ماه گذشته هرروز خبری از راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی دریکی از استان‌ها شنیده می‌شد و حالا تعداد این مراکز به ۲۵۴۳ مرکز در سراسر کشور رسیده است. می‌گویند مراکز مثبت زندگی قرار است تمام‌قد در خدمت معلولان و سالمندان و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و در یک‌کلام در خدمت جامعه هدف این سازمان باشد. قرار است به سردرگمی آن‌ها برای دریافت خدمات خط بطلان بکشد. تکریم و احترامشان کند. قرار است مددجویان مراکز مثبت زندگی از حال آن معلولی که در دورافتاده‌ترین روستاهای ایران و در بدترین شرایط زندگی می‌کند و تحت پوشش هیچ سازمان حمایتی نیست باخبر شوند و حمایتش کنند!

18 خرداد 1400 14:17
برای روز جهانی علوم ارتباطات و به یاد حسین قندی

مرد اردیبهشتی چون قند شیرین بود!

۲۷ اردیبهشت ماه در سطح جهانی به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است؛ روزی که نام بسیاری از چهره‌های بزرگ را در حوزه‌های ارتباطات، روابط‌عمومی و روزنامه‌نگاری برایمان زنده می‌کند؛ یکی از این چهره‌ها حسین قندی یا همان استاد تیترنویسی است که اردیبهشت ۶ سال پیش برای همیشه با جامعه‌ رسانه‌ای و دنیای ارتباطات خداحافظی کرد.

28 ارديبهشت 1400 12:42
بررسی آمار پایین اشتغال در شهرک های صنعتی کشور

نه هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی تعطیل‌اند

آمار نشان‌دهنده رشد ۶ درصدی مثبت واحد‌های فعال و رشد منفی ۱۱ درصدی واحد‌های غیرفعال است به‌نحوی که واحد‌های غیرفعال از ۹ هزار و ۸۲۱ واحد در پایان اسفند سال ۱۳۹۸ به ۸ هزار و ۷۳۲ واحد در پایان آذر سال ۱۳۹۹ رسیده است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طبق آمارهای گزارش 2020 بانک جهانی، شاخص سهولت کسب‌وکار ایران در میان 190 کشور جهان، به رتبه 127 جهان رسیده است. به‌عبارتی در آخرین گزارش، این نهاد بین‌المللی وضعیت راه‌اندازی، شروع، انجام و ادامه کسب‌وکار در ایران را بدتر و نامساعدتر از 127 کشور جهان ارزیابی کرده است. همچنین براساس این گزارش، در بین 10 شاخص مورد ارزیابی این نهاد بین‌المللی، بدترین رتبه ایران مربوط به شاخص شروع کسب‌وکار است؛ به‌طوری‌که در این شاخص ایران از بین 190 کشور، در رتبه 178 جهان ایستاده است؛ یعنی مشکلات شروع یک کسب‌وکار در ایران از شرایط 178 کشور بدتر بوده و تنها در 12 کشور فقیر و جنگ‌زده جهان شروع کسب‌وکار نسبت به کشورمان دشوارتر است. یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و می‌تواند زمینه‌ساز بهبود فضای کسب‌وکار در کشور باشد، وجود 823 شهرک و ناحیه صنعتی در نقاط مختلف ایرا

27 اسفند 1399 9:52

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟