الگوسازی استفاده از دستاوردهای علمی و فناورانه رویان برای دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش و رییس جهاددانشگاهی در بازدید از رویان تاکید کرد:
الگوسازی استفاده از دستاوردهای علمی و فناورانه رویان برای دانش‌آموزان

وزیر آموزش‌وپرورش در بازدید از پژوهشگاه رویان ‌بر ضرورت همکاری پژوهشگاه‌های آموزش‌وپرورش با مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی در راستای تحقق شعار سال تأکید کرد.
به گزارش بازارکار از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پروش، پیش از ظهر امروز یوسف نوری در بازدید از پژوهشگاه رویان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم سعید کاظمی آشتیانی اظهار کرد: مرحوم سعید کاظمی آشتیانی که در این پژوهشگاه به انجام تحقیقات و پژوهش می‌پرداخت، در حقیقت یک معلم بود و توانست با تلاش مؤثر خود کشور ما را در اوج قله‌های علمی جهان قرار دهد.
وی افزود: همچنین پدر علم موشکی ایران، شهید حسن طهرانی مقدم، فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید رجایی بود و البته شهیدان رجایی و باهنر که پایه‌گذاران علم و دفاع از کشور و الگوهای تربیتی جامعه هستند، معلمانی بودند که در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی و.. تلاش کرده و به مقام شهادت رسیدند.

نوری با اشاره به این‌که شهدای معلم برگردن ما حق‌دارند و باید به‌عنوان الگو از آن‌ها در جامعه یادکینم، تصریح کرد: امسال که به نام سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نام‌گذاری شده است، موظفیم در راستای معرفی و آشنایی جامعه با خدمات ارزشمند این شهیدان گران‌قدر که همگی در راستای دانش‌بنیان کردن جامعه انقلابی صورت گرفته است، بکوشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تلاش می‌کنیم در آموزش‌وپرورش با برگزاری جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزی و با همکاری پژوهشگاه‌های علمی مانند پژوهشگاه رویان، بستر و زمینه حرکت با محوریت شعار سال رهبری را فراهم کنیم تا بتوانیم به جامعه‌ای دانش‌بنیان نزدیک‌تر شویم.

نوری با اشاره به اینکه شهدای معلم را باید به شهدای ماندگار در جامعه تبدیل کنیم، بیان کرد: در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان بیش از 100 هزار دانشجو معلم داریم و نیز جمعیت دانش آموزان واجب التعلیم و پیش‌ از دبستان در حدود 23 میلیون نفر است که نباید از این ظرفیت عظیم غافل شویم و لازم است با معرفی و شناسایی فعالیت‌های معلمان شهید به دانش آموزان و فرهنگیان و دیدار با خانواده شهدای فرهنگی از آن‌ها چهره‌های ماندگار در جامعه بسازیم.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه۶۸۰پژوهش‌سرای آموزش‌وپرورش به‌عنوان بخشی از نظام آموزش‌وپرورش برای شکوفایی استعدادهای حوزه‌های مختلف پژوهشی دانش‌آموزی باید فعال باشند، گفت: با توجه به نام‌گذاری شعار سال فرصت خوبی پیش روداریم تا این پژوهشگاه‌ها را در مسیر مناسبی هدایت کنیم. باید با راه‌اندازی مراکز نوآوری و همکاری با مؤسساتی مانند رویان و جهاد دانشگاهی، این پژوهش‌سراها را به مراکز نوین تبدیل نماییم.

نوری درباره اقدامات آموزش‌وپرورش برای تبدیل‌شدن فعالیت‌های دانش‌آموزی به دانش‌بنیان گفت: دانش آموزان مستعد زیادی داریم باید بتوان بحث گردشگری و سفرهای میدانی را برای دانش آموزان برگزار کرد تا دانش آموزان به این مراکز مراجعه کنند و پژوهش‌سراها رونق بگیرند.

وی ادامه داد: بستر را برای دانش‌آموزانی که تمایل دارند باید فراهم کنیم تا بتوان دانش آموزان مستعد را به سمت شکوفایی استعداد هدایت کنیم و فرصت یادگیری برای این افراد فراهم شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که در تلاشیم تا پژوهش‌سراها را به خانه‌های خلاق تبدیل کنیم، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صحیح و کارآمد در تمام کشور به‌ویژه در مناطق کم برخوردار، تلاش می‌کنیم، به‌صورت حضوری و یا از طریق بستر مجازی و استفاده از ظرفیت شبکه شاد، فرهنگ پژوهشی و پژوهشگر بودن را در دانش آموزان نهادینه کرده و ارتقا دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان تنها با باور و ایمان به ظرفیت‌های خودمان تحقق می‌یابد، گفت: امیدوارم برگزاری جشنواره‌ها گامی مؤثر و مفید برای حضور وزارت آموزش‌وپرورش در عرصه علم و تربیت باشد.

شایان‌ذکر است؛ وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه این بازدید، از آزمایشگاه علوم سلول‌های بنیادی دانش‌آموزی نیز بازدید کرد. در این آزمایشگاه، آزمایش‌هایی درزمینه آشنایی دانش آموزان با علوم دانش‌بنیان انجام می‌شود.

 معرفی و شناساندن افتخارات ملی مانند کاظمی آشتیانی به دانش‌آموزان

 دکتر طیبی نیز در این بازدید گفت: از آموزش‌وپرورش توقع داریم که علاوه بر معرفی و شناساندن افتخارات ملی مانند کاظمی آشتیانی به دانش‌آموزان، استفاده از این دستاوردهای علمی و فناورانه را در بین دانش‌آموزان به عنوان مدیران آینده کشور، الگوسازی کند.
به گزارش بازارکار، دکتر یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس و جمعی از معاونین پژوهشگاه رویان، امروز (25 اردیبهشت 1401) از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بازدید کردند
در این بازدید رییس جهاددانشگاهی با اشاره به این که توسعه علمی و فناورانه و فرهنگی زیرساخت اساسی توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شوند، گفت: قبل از انقلاب ما به عنوان دانشجویان کشور این عقیده را داشتیم که گویا تلاش دارند کشور ما را به لحاظ علمی و فناورانه به عمد عقب نگهدارند. اما با پیروزی انقلاب و روحیه خود باروی که توسط امام (ره) در همه مردمی به‌ویژه جوانان دانشگاهی دمیده شد این فکر شکل‌گرفته بود که ما باید مجموعه‌ای را ایجاد کنیم تا بتوان اثبات کرد که توان انجام کارهای بزرگ عمل یو فناورانه و کاربردی کردن آن در کشور وجود دارد.

وی در ادامه افزود: توسعه علمی و فناورانه و تجاری‌سازی آن زیرساخت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است و پیام خوب امام (اگر بخواهیم می‌توانیم) سرلوحه کار این جوانان شد و در سال 1359 جهاددانشگاهی شکل گرفت. حوزه پژوهش و فناوری نیز به عنوانی یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت این نهاد انتخاب شد.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: 2 موضوع «انجام تحقیقات کاربردی برای تأمین فناوری‌های موردنیاز روز کشور و پیگیری آن تا تجاری‌سازی و کاربردی شدن» و «نگاه به فناوری‌ها و مسیر حرکت روز دنیا و تمرکز بر علوم پایه‌ای موردنیاز و نگاه به آینده» را در دستور کار این نهاد قراردادیم که با توجه به این که در آن زمان سلول‌های بنیادی مطرح بود، این موضوع در دستور کار جهاددانشگاهی قرار گرفت.

دکتر طیبی با تاکید بر این که پژوهشگاه رویان یک نمونه بسیار موفق از فعالیت‌های علمی و فناورانه جهاددانشگاهی است، گفت: تمامی فعالیت‌ها در حوزه علوم پایه پیگیری شده است تا منجر به کاربرد شده و به بالین آورده شود. با توجه به وابستگی به سایر کشور در درمان ناباروری کار در زمینه ناباروری در این نهاد آغاز شد.

وی افزود: در زمینه درمان ناباروری الگوسازی‌های خوبی که انجام شده است منجر به این شد که نه تنها به خارج نیاز نداشته باشیم که از خارج نیز پذیرش بیمار داشته باشیم. در سطح دنیا پژوهشگاه رویان از مؤسسات برتر و ممتازی است که در تحقیق دانشمند آمریکایی این پژوهشگاه بین 10 موسسه برتر دنیا قرار گرفت.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: در زمینه نگاه به علوم و فناوری‌های نوین بحث سلول‌های بنیادی در این پژوهشگاه مطرح شد. همچنین در زمینه ژن‌درمانی نیز در وضعیت خوبی قرار داریم.

دکتر طیبی تصریح کرد: واحدهای جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی، حوزه فنی و مهندسی و کشاورزی نیز کارهای قابل‌توجهی انجام داده‌اند و یکی از کارهای شاخص این نهاد که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، طراحی یک رام قطار ملی مترو است که در حال انجام تست‌های نهایی است. این خود نشان می‌دهد که در زمینه توسعه علمی و فناورانه مشکلی نداریم و در زمینه اصلاح نژاد و بذرهای هیبریدی هم کارهای خوبی انجام شده است.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به سخنان اخیر رهبری گفت: مقام معظم رهبری بحث تجلیل از افتخارات علمی کشور را با تأکید بر شخصیت مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی (بنیانگذار پژوهشگاه رویان) مطرح نمودند. اما این تجلیل‌ها زمانی در جامعه ماندگار می‌شود که دستاوردهای دانشمندان به صورت ملموس در جامعه استفاده شود و مردم نیز بدانند این دستاوردها حاصل کار دانشمندان کشور است.

وی تاکید کرد: از آموزش‌وپرورش توقع داریم که علاوه بر معرفی و شناساندن این افتخارات ملی به دانش‌آموزان، استفاده از این دستاوردهای علمی و فناورانه را در بین دانش‌آموزان به عنوان مدیران آینده کشور، الگوسازی کند.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان تحقق پیدا نمی‌کند مگر این که باور جدی کنیم که ما خودمان می‌توانیم تولید علم و فناوری پیشرفته داشته باشیم و این علم و فناوری سازنده اقتصاد دانش‌بنیان است.

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: الگوسازی‌های خوبی در جهاددانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است؛ اما باید این فرهنگ خودباوری در جامعه ایجاد شود. وزارت آموزش‌وپرورش، بهترین مکان برای این الگوسازی و ایجاد فرهنگ خودباوری در زمینه استفاده از دستاوردهای علمی و فناورانه پژوهشگران و نخبگان کشور است.

وی تصریح کرد: ما در جهاددانشگاهی آماده همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی هستیم.


ایجاد جریان علمی مستمر در کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش

در ادامه دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در جمع معلمان و فرهنگیان کشور را به فال نیک می‌گیریم، گفت: برخی افراد هم در زمان حیات و هم در زمان ممات‌شان، منشأ خیر و برکت هستند که مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی (بنیانگذار پژوهشگاه رویان) هم از جمله این افراد بود.

وی افزود: حمایت‌های رهبری، مسئولیت همکاران پژوهشگاه رویان را برای حفظ تلاش‌های مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی دوچندان می‌کند تا بتوانیم راهش را ادامه داده و این پرچم را به نسل بعدی منتقل کنیم.

دکتر شاهوردی با اشاره به این که مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی برآمده از یک خانواده اصیل فرهنگی بود و دوران انقلاب فرهنگی را هم درک کرده بود و تجریه معلمی در آموزش و پرورش را داشت، اظهار کرد: این تجربه معلمی در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت نیروی انسانی در پژوهشگاه رویان بسیار تأثیرگذار بود.

وی افزود: ما نیز در ادامه راه مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، به دنبال فرهنگ‌سازی و انتقال این تجربیات و همکاری مستمر با آموزش و پرورش هستیم. تعامل با نسل جوان و همکاری با آموزش و پرورش می‌تواند با مدیریت منسجم‌تر و همکاری نزدیک، منشأ انجام گام‌های مهم‌تری شود.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مجموعه آموزشی پژوهشگاه رویان از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است که می‌تواند در سطح مدیران، دبیران و حتی دانش‌آموزان مدارس مورد استفاده قرار گیرد و زمینه‌ساز تعلق خاطر به یک رشته خاص و انتخاب شغل آینده برای دانش‌آموزان باشد. می‌توانیم از طریق برگزاری جشنواره‌ها و اعطای جوایزی به نام دانشمندان کشور از جمله مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی (با همکاری وزارت آموزش و پرورش)،‌ جریان علمی مستمری در کشور ایجاد کنیم.

 

برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی «وانا»

در ادامه دکتر روح‌الله فتحی معاون آموزشی پژوهشگاه رویان با ارائه گزارشی از فعالیت این پژوهشگاه گفت: در برنامه‌های راهبردی پژوهشگاه رویان 4 مأموریت پژوهشی، آموزشی،‌ تجاری‌سازی علم، درمان به‌ویژه درمان ناباروری تعریف‌شده است.

وی با بیان این که این پژوهشگاه دارای دو پژوهشکده علوم سلولی و تولیدمثل در تهران و پژوهشکده زیست‌فناوری در اصفهان و سرطان در بابل است، افزود: ۳۸۱ پروژه دانشجویی در حال انجام در پژوهشگاه رویان داریم.

دکتر فتحی با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه درمان ناباروری گفت: درمان‌های متعدد و تخصصی در زمینه درمان ناباروری را پیگیری می‌کنیم. درصد موفقیت درمان ناباروری پژوهشگاه رویان ۴۰ درصد است که در این زمینه با بزرگ‌ترین مراکز درمان ناباروری در دنیا رقابت می‌کنیم. سالانه ۲۰۰ هزار ویزیت بیمار در این بخش داریم و ۶۵۰۰ سیکل درمانی در جریان داریم که در این زمینه نیز بین یک تا سه مرکز برتر در زمینه پذیرش بیماران نابارور در دنیا قرار داریم.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان تأکید کرد: به دنبال راه‌اندازی مرکز تحقیقات نخستی‌سانان در منطقه پردیس هستیم که با تکمیل و راه‌اندازی، یکی از مراکز بزرگ تحقیقاتی در خاورمیانه خواهد بود. در حوزه آموزش نیز به دنبال مهارت‌افزایی هستیم و فعالیت‌هایی مانند مرکز آموزش سلول‌های بنیادی برای همه، روز باز رویان، مدرسه تابستانی، راه‌اندازی استودیو امید و برگزاری هفته پژوهش در رویان را پیگیری می‌کنیم. به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در دو سال گذشته نتوانستیم برنامه‌های هفته پژوهش را برگزار کنیم و امیدواریم امسال با همکاری آموزش و پرورش، هفته پژوهش را برگزار کنیم.

وی بیان کرد: موفق به دریافت مجوز و ثبت 5 رده سلولی از سازمان غذا و دارو شده‌ایم.

دکتر فتحی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی علوم تولیدمثل کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا «وانا» در 18 خردادماه گفت: پروفسور نصر اصفهانی با موضوع «تولید مثل در روزگار ما» و پروفسور بهاروند (پدر سلول‌های بنیادی ایران) با موضوع «درس‌هایی از سلول‌های بنیادی» برنامه سخنرانی ویژه‌ای برای معلمان و فرهنگیان در این کنگره دارند.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: جشنواره دانش‌آموزی جایزه رویانا نیز در سطح دانش‌آموزی برگزار خواهد شد که تلاش می‌کنیم این جایزه را تا هشتم خردادماه و هم‌زمان با سالگرد تأسیس پژوهشگاه رویان معرفی و نخستین دوره آن را از سال آینده برگزار کنیم.

 


25 ارديبهشت 1401 18:41
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟