حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گامی بلند برای توسعه بازار فروش

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گامی بلند برای توسعه بازار فروش

ایسنا/آذربایجان غربی سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری شده است، بنابراین دستگاه‌های اجرایی مختلف فراخور مسئولیت خود برای عملی کردن شعار سال در حال گام برداشتن هستند. 

خوشبختانه امسال فصل نویی پیش روی شرکت های دانش بنیان و افراد تحصیل کرده نیز گشوده شده است، که امید است نتایج مثبت زیادی نیز در برداشته باشد.

برخی تولیدکننده‌ها مقابل افراد دانشگاهی جبهه می‌گیرند

کامبیز بهمن‌یار، یک استاد دانشگاه رشته اقتصاد در گفت و گو با ایسنا، گفت: علم و دانش پایه و اساس فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌رود و چنانچه این رویکرد در واحدهای صنعتی نیز نهادینه شود، می‌توان امیدوار بود، کشور در مسیر رشد قرار گیرد.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند علاوه بر جنبه های فنی در سایر حوزه های موثر بر کسب و کار مانند بازاریابی، مالی، مدیریتی، حقوقی و ... به واحدهای صنعتی کمک کنند.

وی با بیان اینکه همکاری واحدهای صنعتی و شرکت های دانش بنیان در افزایش کارآیی هر دوی آنها تاثیر مثبت دارد، اضافه کرد: از این رهگذر می‌توان برای توسعه بازار و فروش محصولات گام‌های بلندی برداشت.

این استاد دانشگاه ضمن ابراز تاسف از اینکه اغلب تولیدکننده‌ها فقط نگاه بازاری به مقوله تولید دارند و در مقابل افراد تحصیلکرده جبهه می‌گیرند، گفت: حال آنکه تحقیق و پژوهش ضرورت و از ارکان مهم کارآفرینی و اشتغالزایی محسوب می‌شود.

وی بر لزوم تغییر دیدگاه تولیدکننده‌ها، صاحبان کارخانجات و صنایع تاکید کرد و گفت: صنعت و علم در کنار یکدیگر می‌توانند با شیب تندتری توسعه را رقم بزنند.

بهمن‌یار با بیان اینکه بدون توجه به علم، رشد سریع، موفق و پایدار امکان پذیر نیست، اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدی موفق واحد تحقیق و توسعه ایجاد کرده‌اند و از ثمره‌های آن نیز بهره‌مند می‌شوند و روز به روز در مسیر بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و رقابت پذیری محصولات گام برمی‌دارند.

دور زدن تحریمها با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان

ر_نژاد، مدیر یک شرکت دانش بنیان در ارومیه، به ایسنا گفت: تسهیل در صدور مجوزها و تخصیص فضای مناسب به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مطالبه جدی ما است.

این مدیر یکی از چالش‌های مهم پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان را ناشناخته‌ بودن و به رسمیت‌ نشناختن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها توسط شرکت‌های بزرگ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت و استعداد کافی برای دور زدن تحریم‌ها را داریم، ولی امکانات کافی نداریم و هم اینکه به ما اعتماد نمی‌شود، گفت: در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ عادت کردند بسیای از نیازهای خودشان را از کشور دیگری تامین کنند، در حالی که می‌توانیم با تکیه با ظرفیت‌های داخلی تحریم‌ها را دور بزنیم و محصولی به مراتب با کیفیت تولید کنیم.

تعامل شرکت های دانش بنیان و واحدهای صنعتی، کشور را در مسیر رشد قرار می‌دهد

عبدالحمید سرتیپی، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان فروردین امسال 61 فقره جواز تأسیس در استان برای ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی صادر شده است، اضافه کرد: حجم سرمایه گذاری این واحدها بیش از 6 هزار و 93 میلیارد ریال برآورد شده است.

این مسئول ضمن اظهار امیدواری برای آغاز فعالیت این واحدها در موعد مقرر، اضافه کرد: پیش بینی می شود در این واحدها برای 1185 نفر فرصت شغلی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تا پایان فروردین امسال 10 واحد صنعتی با دریافت پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه ای با حجم سرمایه گذاری بیش از 177 میلیارد و 294 میلیون ریال به بهره برداری رسیدند، گفت: با راه اندازی این واحدهای تولیدی صنعتی 73 نفر در استان صاحب شغل شدند.

این مسئول به اثرگذاری شرکت های دانش بنیان در توسعه واحدهای صنعتی اشاره کرد و بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان به دلیل آمیختگی با دانش و پژوهش می‌توانند به رونق کسب و کارهای محلی و تولیدی کمک کنند، باعث ارتقاء و عمومی کردن دانش فنی در جامعه شوند.

این مسئول ضمن ابراز امیدواری برای همکاری واحدهای صنعتی در حال تاسیس و تاسیس شده در استان با شرکت‌های دانش بنیان، گفت: این مساله موجب حفظ و توسعه و پایداری اشتغال در استان می‌شود و در نتیجه بستر برای توسعه واحدهای صنعتی استان، اشتغالزایی، رونق اقتصادی و صرفه اقتصادی تولید فراهم می‌شود.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان و همکاری با آنها جزو اهداف سند چشم انداز 20 ساله توسعه است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان به دلیل اتکاء به خلاقیت، دانش و پژوهش می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی به مسئولان کمک کنند.

به گزارش ایسنا؛ سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب در نام گذاری عنوان سال به عنوان تولید، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای می‌کنند، امسال نیز به مقوله دانش بنیان پرداخته‌اند. امید است عرصه برای فعالیت واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود تا از ثمره آن هر دو قشر بهره مند شوند.


25 ارديبهشت 1401 12:59
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟