صدای باغداران و کشاورزان منطقه پیشک استان البرز در آمد

به دلیل قطعی آب از سوی آب منطقه ای استان البرز؛
صدای باغداران و کشاورزان منطقه پیشک استان البرز در آمد

عده ای از کشاورزان و باغداران منطقه پیشک استان البرز در تماس با بازارکار ضمن بیان مشکلات کشاورزان و باغداران منطقه پیشک ماهدشت، از مشکلات بوجود آمده از سوی آب منطقه ای البرز گله گذاری کردند.
پیشک نام منطقه‌ای است در ماهدشت که از شمال به فرودگاه پیام، از جنوب به شهر ماهدشت، از شرق به جاده ماهدشت – مهرشهر یا بلوار کشاورز و از غرب به اسماعیل آباد (شور قلعه) منتهی می شود.  منطقه پیشک شامل بیش از 2000 هکتار اراضی کشاورزی و باغات بوده و به سه بخش پیشک یک ، پیشک دو و پیشک سه تفکیک می شود.
اراضی پیشک ماهدشت یکی از نقاط انتهایی کانال آبیاری رودخانه کرج است. آبی که به این منطقه میرسد از چندین منطقه روستایی، شهری، حاشیه نشینی و... می گذرد. متاسفانه انواع آلودگیها ی شهری، روستایی و فاضلاب متعفن به کانال آب ریخته شده و این آب آکنده از انواع آلودگیهاست که موجب بروز بیماریهای خطرناک بعضا لاعلاج در درخت میشود از جمله بیماریهای  قارچی  فیتوفترایی، آرمیلاریایی، ورتیسلیومی فوزاریمی و .... که هر ساله منجر به خشک شدن تعداد قابل توجهی از درختان و هدر رفت عمر و سرمایه کشاورزان منطقه می شود. مشکلات ناشی از کمبود آب کشاورزی سالم منجر شده بخشی از زمینهای این منطقه که یک دهه قبل زیر کشت یونجه، ذرت و ... بودند اکنون به زمین های بایر و لم یزرع تبدیل شوند.
مهندس ملازینل در این زمینه به خبرنگار ما گفت: افزون بر این موارد کشاورزان مظلوم منطقه پیشک هر ساله با افزایش قیمتهای غیر منطقی آب بها از سویی و کاهش دبی آب تحویلی از سوی پیمانکار دست و پنجه نرم می کنند. سال 1400 آب آلوده با دبی کمتر از 20 لیتر بر ثانیه به قیمت 150 هزار تومان و امسال به قیمت 195هزار تومان به این قشر زحمت کش تحمیل شد. علی الرغم قیمت بالای آب، متاسفانه "شرکت آب منطقه ای البرز" از ابتدای سال 1401 تا به امروز تنها به مدت چند روز سهمیه آب رودخانه کرج را به این منطقه اختصاص داده که تنها بخشی از زمینها آبیاری شده و چنانچه حداکثر تا 10 روز آینده آب در اختیار کشاورزان و باغداران این منطقه قرار نگیرد خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت و می تواند منجر به افزایش تنش آبی و اعتراضات مردمی گردد.
همچنین سعید پیغمبری یکی دیگر از کشاورزان این منطقه اظهار داشت: مشکلات کشاورزان از کمبود آب ناشی از خشکسالی در حالی است که در انتهای زمینهای این منطقه، تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت واقع شده که عملیات اجرایی آن از ۱۲ سال پیش آغاز شده است. پساب حاصل از این تصفیه خانه می تواند مشکلات کشاورزان و باغداران این منطقه را مرتفع سازد. از چند سال قبل کشاورزان منطقه اقدام به واریز هزینه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به دفتر تعاونی تولید روستایی ماهدشت نموده و علی الرغم اتمام لوله گذاری و اجرای سیستم آبیاری قطره ای توسط پیمانکار و اخذ تعهد نامه از کشاورزان جهت مراقبت و نگهداری از این تجهیزات و اجرای موفقیت آمیز مرحله آزمایشی آبیاری قطره ای و جاری شدن پساب تصفیه خانه در لوله های کارگذاری شده در سال 1399 که موجی از امید در کشاورزان ایجاد نمود، همچنان خروجی آب   این پروژه به جای آبیاری زمینهای کشاورزی به رود شور ریخته میشود  .متاسفانه شنیده ها حاکی از این است که علی رغم سرمایه گذاری چند هزار میلیاردی جهاد کشاورزی و تعاونی تولید روستایی ماهدشت  شرکت آب منطقه ای البرزبا وجود  مهیا بودن زیر ساختها، از تحویل پساب به زمینهای پیشک، امتناع می ورزد.
او خاطرنشان کرد: به این منظور کشاورزان این منطقه از مسوولان محترم ذیربط در استانداری البرز، شرکت آب منطقه ای البرز، دفتر تعاونی تولید روستایی ماهدشت، دفتر امام جمعه ماهدشت، صاحبان جراید و رسانه های تصویری و همه ارگانهای مرتبط، خالصانه استدعا دارند جهت شفافیت موضوع و رفع مشکلات کمبود آب کشاورزی این منطقه اقدام عاجل بعمل آورند.
وی تصریح کرد: با این شرایط بسیاری از درختان کهنسال که ریه های تنفسی استان البرز محسوب می شوند از بین می روند و از سوی دیگر کشاورزان و باغداران زیادی  شغل و کسب و کار خود را از دست می دهند.


 



 


20 ارديبهشت 1401 20:8
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟