برگزاری مراسم نکوداشت مدرسان مراکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی

برگزاری مراسم نکوداشت مدرسان مراکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی

به مناسبت ایام گرامیداشت مقام معلم، مراسم نکوداشت مدرسان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی سراسر کشور، دوشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه در مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی، دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه‌‎های کارآمد هم نیاز دارد. در یک برهه دانشگاه جامع علمی کاربردی گرفتار توسعۀ کمّیِ آموزش عالی در کشور شد و افراد از هر طیف وارد آن شدند ولی الآن در حال قرارگرفتن در ریل اصلی خود است.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی به مدرسان توجه داشته، ولی می‌خواهم باز هم از مسئولین این دانشگاه خواهش کنم که موضوع مدرسان را حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر دنبال کنید و به مدرسان هویت بیشتری بدهید و در این زمینه از تجربیات داخل و خارج بهره ببرید.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی افزود: در سایر دانشگاه‌ها، این اعضای هیئت علمی هستند که به دانشگاه هویت می‌دهند ولی ما در دانشگاه علمی کاربردی عضو هیئت علمی نداریم و تمام بار بر دوش مدرسان است. به همین جهت ضروری است به مدرسان این دانشگاه هویت بیشتری داده شود.
ده درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی ـ کاربردی متعلق به جهاد دانشگاهی است
در آغاز این مراسم، دکتر محمدعلی گودرزی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی از عملکرد موسسه پرداخت و گفت: یکی از وظایفی که جهاد دانشگاهی برعهده دارد و در اساسنامه جهاد هم قید شده است، اجرای دوره‌های علمی کاربردی است. این مسئله زمانی در اساسنامه جهاددانشگاهی درج شد که هنوز دانشگاه جامع کار خود را آغاز نکرده بود.
وی افزود: امروز در تمام مناطق کشور و تمام استان‌ها، مرکز علمی کاربردی داریم و امیدواریم بتوانیم مأموریت‌های جهاد دانشگاهی را به انجام برسانیم.
گودرزی گفت: امروز بیش از 21هزار دانشجوی فعال داریم و همواره ده درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی ـ کاربردی متعلق به جهاد دانشگاهی بوده است
رئیس موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی افزود: خوشبختانه با رصدی که انجام دادیم مشخص شد عموم فارغ‌التحصیلان موسسه توانستند شرایط بهتری را از جهت اشتغال دارا باشند.
گودرزی با اشاره به همکاری سه هزار مدرس با این موسسه و مراکز آن افزود: مدرسان همکار موسسه علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی همواره از مدرسان برگزیدۀ استانی و کشوری بوده‌اند و مراکز ما همواره جزء مراکز برتر کشور به شمار می‌آیند.
وی در پایان تأکید کرد: یکی از انتظارات ما این است که مدرسان در تعریف رشته‌های جدید و به‌روز‌رسانی رشته‌های تحصیلی موجود به ما کمک کنند.
تسهیل فرآیند جذب اساتید در دانشگاه علمی کاربردی
در ادامه نشست، دکتر نغمه فعال همدانی، سرپرست مرکز امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی در سخنانی گفت: رکن آموزش‌های مهارتی، استادانی هستند که متناسب با مأموریت دانشگاه علمی ـ کاربردی در این دانشگاه تدریس می‌کنند.
وی افزود: در حال حاضر جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی یکبار در سال انجام می‌شود. این محدودیت در پذیرش استاد، مراکز علمی کاربردی را با مشکل مواجه می‌کند و برخی موسسات در طی سال نمی‌توانند برای خودشان مدرس جذب کنند. ما موظف هستیم مدرسینی که آمادگی تدریس داشته باشند را برای این مراکز تأمین کنیم. به همین جهت بنا داریم در طول سال حداقل دو بار دعوت به همکاری داشته باشیم و یکبار قبل از ترم مهر و یکبار قبل از ترم بهمن فراخوان خواهیم داد. در طول فاصله بین دو ترم هم اگر نیاز بود مدرسین جدید جذب شوند، این مشکل با مکاتبه قابل رفع است.فعال ادامه داد: یکی از نقاط قوت دانشگاه علمی کاربردی این است که مدرسین باتجربه و خبره را جذب می‌کند. در این دانشگاه هیئت ممیزه برای تأیید اساتید خبره کار می‌کند و در ماه‌های آتی پرونده‌های مربوط به این حوزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دانشگاه جامع باید به جایگاه اصلی خود بازگردد
دکتر عبدالرضا مجدالدین، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی باید احیا شود و به جایگاه اصلی خود بازگردد.
وی ضمن ابراز خرسندی از روی‌کارآمدن تیم مدیریتی جدید دانشگاه و با توجه به ملاقات اخیر معاونت علمی ریاست جمهوری با رئیس دانشگاه جامع و به استناد تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه مراکز علمی ـ کاربردی، خواستار همکاری مجدد جهادکشاورزی و وزارت نیرو با دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی شد.
مجدالدین افزود: دانشگاه جامع باید جایگاه خود را در برنامۀ هفتم توسعه به دست آورده، به دوره‌های پودمانی ارزش داده و از فضاهای موجود در مراکز و واحدهای استانی جهت احداث مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق استفاده کند تا بتوانند از کمک های معاونت علمی ریاست‌جمهوری بهره‌مند شوند.
گفتنی است در این مراسم پیام رییس جهاددانشگاهی قرائت شد. 


20 ارديبهشت 1401 15:49
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟