جزییات سه طرح مهارتی برای فارغ التحصیلان

جزییات سه طرح مهارتی برای فارغ التحصیلان

مهارت آموزی درمحیط واقعی کار، ارائه دوره‌های مهارتی متناسب با رشته دانشگاهی و توسعه آموزشگاه‌های آزاد، سه طرح مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای گسترش مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح طرح‌های مذکور اظهار کرد: هم اکنون حدود ۴۵ درصد متقاضیان آموزش‌های مهارتی و کارآموزان برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درصدد است تا دوره‌های مهارتی خاص دانشجویان را در قالب ۱۸ واحد و ۵۰۰ ساعت آموزش تعریف کند تا از این طریق دانشجویان مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را در دانشگاه فرا بگیرند.
وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرا، مهارت آموزی در محیط واقعی کار است و افزایش و توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کاز یکی از کلان برنامه های موثر در حوزه اشتغال پذیری است که با پیگیری ادارات کل استانی و همکاری اصناف دنبال می شود.
به گفته حسینی‌نیا، کیفیت آموزش های مهارتی حایز اهیمت است و تدوین استانداردهای جدید آموزشی در حوزه محیط واقعی کار به منظور پایداری اشتغال ضرورت دارد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از گسترش آموزشگاه‌های آزاد به عنوان یکی دیگر از طرح‌های در دستور کار سازمان نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، توسعه چتر آموزش مهارت در سراسر کشور است و ما درنظر داریم از ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد برای ایجاد و توسعه مراکز آموزشی در نقاط مختلف کشور از جمله روستاها استفاده کنیم و حتی در این مسیر کارگاه‌های دولتی را بدون دریافت هزینه در اختیار آموزشگاه‌های آزاد قرار دهیم.
حسینی‌نیا در ادامه بر لزوم توجه به مشاغل آینده و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز مشاغل آینده تاکید کرد و گفت: تدوین و آموزش استانداردهای شایستگی در حوزه مشاغل نوین و نوظهور در اولویت سازمان قرار دارد و لازم است بر مبنای سرنوشت مشاغل در آینده از هم اکنون با نگاه بلند چشم انداز کلان مهارت آموزی نرم افزاری و سخت افزاری آینده را برای جوانان ترسیم کنیم.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مشاغل روز به روز متحول می شوند، از این رو تدوین استانداردهای آموزشی در زمینه مشاغل آینده و ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز مشاغل آینده بسیار مهم است.


 


19 ارديبهشت 1401 15:43
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟