لزوم توجه دولت، سازمان ها و بخش خصوصی به توسعه منابع انسانی در کشور

با حضور رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی و دبیر کل خانه کارگر مطرح شد
لزوم توجه دولت، سازمان ها و بخش خصوصی به توسعه منابع انسانی در کشور

پنجمین همایش بزرگداشت روز ملی منابع انسانی با حضور دکتر سرهنگی رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی و علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر و جمعی از مدیران منابع انسانی کشور پنجشنبه ۲۵ فرودین ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازارکار،در این همایش که توسط انجمن صنفی مدیران و مشاورین منابع انسانی برگزار شد دکتر جواد محجوب رئیس انجمن صنفی مدیران منابع انسانی کشور با اشاره به اهمیت منابع انسانی برای دستگاه ها و سازمان و بنگاه های اقتصادی در کشور گفت: انجمن با شبکه سازی و توانمند سازی و ایجاد ارتباط با بخش های مختلف توانسته با مجموعه بزرگی از مدیران حوزه منابع انسانی تعامل و همکاری داشته باشد.

شصت و پنج درصد دبستانی ها وارد مشاغلی می شوند که دیگر وجود ندارد

رئیس پنجمین همایش ملی منابع انسانی گفت:  شصت و پنج درصد دبستانی ها که امروز وارد مدرسه می شوند در آینده وارد مشاغلی می شوند که دیگر وجود ندارد بنابراین باید در بحش منابع انسانی باید به آموزش ها و تحولات حوزه شغل و موضوعات روز منابع انسانی بیش از هر زمانی توجه کنیم.

دکتر جواد محجوب  با تصریح اینکه در روز منابع انسانی و همزمان با روز ملی عطار نیشابوری افتخار داریم در پنجمین گرامی داشت روز ملی منابع انسانی در خدمت مدیران و متخصصین محترم باشیم خاطرنشان کرد: چهل هزار نفر از مدیران و مسئولان منابع انسانی کشور با انجمن مدیران منابع انسانی تعامل و همکاری دارند.

محجوب در این همایش یاد بزرگان در گذشته حوزه منابع انسانی را گرامی داشت و گفت: در سال گذشته پروفسور روستا استاد مدیریت بازرگانی، و نیز یکی از اساتید برجسته دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی و ... در حوزه منابع انسانی را از دست دادیم که باید یادشان را گرامی و پاس بداریم.

وی با اشاره به تلاش های انجمن صنفی مدیران منابع انسانی گفت: تلاش کردیم یک روز را به عنوان روز منابع انسانی برای سازمان ها و بنگاه ها در نظر بگیریم تا بتوانیم این روز را با برگزاری همایش و برنامه های مختلف گرامی بداریم.

توجه به منابع انسانی در کشور مغفول مانده است

معاون وزیر و رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه توجه به منابع انسانی در کشور مغفول مانده است اظهار داشت: سرمایه و منابع انسانی در سازمان ها و بنگاه های کشورمان از جایگاه واقعی بسیار فاصله دارند و متاسفانه سازمان بهره وری و معاونت سرمایه انسانی و امور اداری نیز جایگاه لازم را در حوزه منابع انسانی ندارند.

دکتر رحیم سرهنگی در سخنرانی خود به اهمیت منابع انسانی توجه کرد و گفت: متاسفانه آنگونه که به بخش نفت، شرکت و وزارت نفت توجه می شود به منابع انسانی و توسعه سرمایه های انسانی به عنوان سرمایه های اصلی کشور توجه نمی شود.

وی بر اهمیت منابع انسانی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: توجه به منابع انسانی در بخش خصوصی در همه جای دنیا متحول شده اما در کشور ما این موضوع در سطوح اولیه باقی مانده است که همین موضوع باعث خروج منابع انسانی می شود و به بنگاه ها و نیز سازمان ها آسیب می زند.

وی ابراز امیدواری کرد: همزمان با رشد شاخص های کارآفرینی و نوآوری در کشور، در بحث توسعه منابع انسانی نیز حرکت رو به جلو داشته باشیم.

سرهنگی از برنامه موسسه کار و تامین اجتماعی برای توسعه مدیریت دانش و توجه به منابع انسانی خبر اد و اعلام کرد: در همین راستا در هفته جاری نشستی با مدیران حوزه آموزش و منابع انسانی در موسسه کار و تامین اجتماعی برگزار می شود.

به گزارش بازارکار، وی ابراز امیدواری کرد: همایش منابع انسانی بتواند برای  چالش های منابع انسانی کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد چرا که این موضوع همواره بحث اصلی و روز کشور است.

مزد فصل مشترک کارگر و کارفرماست

علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر با تصریح اینکه موضوع مزد به عنوان فصل مشترک کارگر و کارفرماست خاطرنشان کرد: مزد به عنوان محور تعامل کارگر و کارفرما سابقه دیرین در فرهنگ ما دارد و این موضوع حتی در بین النهرین و در لوح همورابی و در کتیبه های تخت جمشید هم در موارد متعدد مورد توجه قرار گرفته است.

وی در همایش انجمن منابع صنفی با اشاره به اینکه در فرهنگ ایران زمین بیگاری مذموم بوده است افزود: همه حاکمان ایران زمینه و کتیبه ها و نوشته ها حاکی از این است که کارگر در قبال مزد فعالیت داشته و بیگاری در کار نبوده است.

وی به موضوع مزد و قانون کار در ایران اشاره کرد و گفت: موضوع قانون کار به صورت مشخص در قوانین سالهای یک هزار و سیصد و سی و هفت و یکهزار و سیصد و هفتاد و نه یعنی در زمان پهلوی و جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته است که فصل مشترک همه آن ها بحث دستمزد است.

وی به ضرورت بهبود و ارتقاء دستمزد اشاره کرد و گفت: موضوع افزایش دستمزد همانطور که برای کارمندان مهم است باید برای کارگران نیز محترم شمرده شود. این موضوعات در مجلس در سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته است و دولت ها باید به آن توجه کنند.

به گزارش بازارکار، دبیرکل خانه کارگر بر صیانت از نیروی کار تاکید کرد و گفت: ما بر رونق کارگاه ها و همچنین تعامل خوب کارفرما و کارگر تاکید داریم، وقتی کارگاه آباد باشد، کارگر و کارفرما و دستمزد هم شرایط خوبی خواهد داشت.

ابلاغ سیاست های تامین اجتماعی رهبر انقلاب یک شاهکار است

محجوب به اشاره به اینکه ابلاغ سیاست های تامین اجتماعی رهبر انقلاب یک شاهکار است افزود: اگر ایم سیاست ها اجرایی شود و روی متن باقی نماند می تواند تحول مهمی برای جامعه تولید و کارگر و کارفرما داشته باشد.

در این همایش که به شکل وبینار و حضوری ( با توجه به شرایط روز ) از ساعت ۱۷ الی ۱۹ روز پنجشنبه ۲۵ فرودین ماه ۱۴۰۱ با مشارکت و حضور پیشکسوتان، مدیران ارشد و متخصصین با هدف گرامی داشت و توسعه و تعمیق فرهنگ جامعه در زمینه سرمایه‌های انسانی برگزار شد، پروفسور میرسپاسی استاد منابع انسانی، دکتر محمود ساعتچی و خانم دکتر مظاهری از اساتید بین المللی در خارج از کشور  به صورت ارسال فیلم و کلیپ و به شکل وبیناری به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

پنجمین همایش بزرگداشت روز ملی منابع انسانی با حضور دکتر سرهنگی رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی و علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر و جمعی از مدیران منابع انسانی کشور پنجشنبه ۲۵ فرودین ماه برگزار شد.

گزارش: امیرعلی بینام 



26 فروردين 1401 13:36
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟