انرژی‌های تجدید پذیر بخش عمده اقتصاد و مشاغل جدید را رقم می زند

استاد نمونه کشوری در نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده جهاد دانشگاهی:
انرژی‌های تجدید پذیر بخش عمده اقتصاد و مشاغل جدید را رقم می زند

سی و ششمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده با موضوع "انرژی‌های تجدید پذیر و چشم‌انداز کسب‌وکارهای مرتبط در آینده" با سخنرانی پروفسور محمود جورابیان توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش بازارکار، پروفسور جورابیان، عضو هیئت‌علمی برق دانشگاه شهید چمران با اشاره به اینکه انرژی‌های تجدید پذیر بخش عمده اقتصاد و مشاغل جدید را رقم می‌زند خاطرنشان کرد: با توجه به هدف‌گذاری برای محدود کردن گرمایش جهانی به یک و نیم درجه سانتی‌گراد در سال 2030 میلادی تعداد 38 میلیون شغل و در سال 2050 میلادی تعداد 43 میلیون شغل مرتبط باانرژی‌های تجدید پذیر ایجاد خواهد شد که از این تعداد 30 میلیون شغل در بخش سلول‌های خورشیدی، نزدیک به 14 میلیون در بخش زیست‌توده و پنج و نیم میلیون در بخش انرژی‌های بادی و نزدیک به چهار میلیون در بخش انرژی‌های بادی خواهد بود.
وی با تصریح اینکه هنوز توانایی تولید پانل‌های خورشیدی موردنیاز در کشورمان ایران به وجود نیامده است گفت : هزینه‌های تمام‌شده برای ایجاد انرژی‌های تجدید پذیر زیاد است و این مسئله مسلماً سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر را دچار چالش می‌کند؛ چراکه هزینه تولید انرژی از طریق انرژی‌های فسیلی در کشور کم است و این در حالی است که دنیا به‌سوی تولید و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و محدود کردن استفاده از انرژی‌های فسیلی حرکت می‌کند.
عضو هیئت‌علمی برق دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب کشورمان برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر اعم از خورشیدی، بادی و ... گفت: باوجوداین ظرفیت‌ها، هم در تدوین و توسعه رشته‌های دانشگاهی، مهارتی و کاربردی و هم در دانش فنی و تولید فناوری‌های موردنیاز با ضعف‌های زیادی مواجه هستیم و باید برای این موضوع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم چراکه این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز تربیت و توسعه نیروی انسانی و توسعه اشتغال و کارآفرینی در بخش مهمی از اقتصاد مهم و آینده دار دنیا باشد.
پورفسور جورابیان در ادامه افزود: پانل‌های خورشیدی در تمام نقاط ایران قابل‌نصب است اما در حال حاضر مهم‌ترین بحث، اقتصادی بودن تولید انرژی خورشیدی است؛ به همین دلیل ما باید در تولید این پانل‌ها به خودکفایی برسیم. در این زمینه صندوق توسعه ملی، وزارت نیرو و نیز وزارت علوم ... می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های مناسب بسترساز توسعه رشته‌ها و مهارت‌ها و اشتغال و درآمد در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر باشند.
وی در سی و ششمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده در این نشست که توسط معاونت آموزش و کارآفرینی و با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد اظهار داشت: نبود قوانین حمایتی ملی و محلی برای حمایت از انرژی‌های تجدید پذیر، نبود مدیریت منسجم نیروی انسانی متخصص آموزش‌دیده در سازمان‌های متولی برای حمایت و توسعه منابع تجدید پذیر، ضعف در انتقال فنّاوری، ضعف در توسعه آموزش عالی رشته‌های دانشگاهی و بین‌رشته‌ای، نبود دوره‌های آموزشی و دوره‌های فنی و حرفه‌ای در این حوزه، نبود قوانین اخذ مالیات از بخش انرژی‌های فسیلی و ضعف آشنایی مدیران از این بخش، از مشکلات و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدید پذیر محسوب می‌شود.
شایان ذکر است پرفسور جورابیان ،استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز–دانشکده مهندسی و گروه برق، رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران-شاخه خوزستان،رئیس دانشکده مهندسی–دانشگاه شهید چمران اهواز در سال‌های1387الی1391 ،سردبیر مجله پژوهش‌های کاربردی در مهندسی برق دانشگاه شهید چمران اهواز عضو هیت تحریریه بیش از5عنوان مجله علمی پژوهشی ،عضو دو درصد دانشمندان برترجهان–معرفی شده از طرف دانشگاه استنفورد در سال2021میلادی، استاد نمونه کشوری درسال1391،پژوهشگر برتر دانشگاه شهید چمران اهواز، نویسنده بیش ازمجموعا400عنوان"مقالهISI،علمی پژوهشی، کنفرانس‌های بین‌المللی وملی"،مؤلف و مترجم بیش از20عنوان کتاب تخصصی صنعت برق و انرژی‌های تجدید پذیر، مؤلف برتر کتاب در حوزه صنعت برق در سال‌های متوالی91الی95 ،مجری بیش از25عنوان پروژه صنعتی و تحقیقاتی که تعدادی از آن‌ها در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بوده است و دارای بیش از5عنوان ثبت اختراع در حوزه‌های مهندسی برق و انرژی‌های تجدید پذیرنیزاست.


23 فروردين 1401 12:50
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟