فناوری و مشاغل فناورانه می تواند بسیاری از مشکلات شهری را حل کند

مهندس دشتی در نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده مطرح کرد:
فناوری و مشاغل فناورانه می تواند بسیاری از مشکلات شهری را حل کند

سی و پنجمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده با عنوان "شهرهای آینده، بستری برای ظهور مشاغل آینده" با سخنرانی  مهندس سیروس دشتی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش بازارکار، عضو هیئت علمی و مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در این نشست، ابتدا به تبیین تحولات شهری، تحولات فناوری و همچنین موج ها و ابر روندهای فناوری پرداخت و گفت: عصر کشاورزی، عصر صنعتی، عصر الکترونیک و عصر دانایی موج های تحولی شهر و شهرنشینی هستند.
وی در ادامه به ابر روندها یا کلان‌روندهای فناوری اشاره کرد و گفت: گسترش شتابان شهرنشینی و ظهور شهرهای تخصصی، جهان شهرها، نرم شدن فناوری، اقتصاد نرم، کسب‌وکارهای نرم ، گسترش فناوری رباتیک، اختصاصی شدن آموزش، تبدیل‌شدن اقتصاد خلاق به موتور رشد اقتصاد جهانی و ... به‌عنوان  ابر روندهایی برای پیش‌بینی آینده هستند.
دشتی با اشاره به سیر تحولات شهری از شهرهای باستانی، قرون‌وسطایی تا شهرهای صنعتی، فرا صنعتی و نیز شهرهای آینده تصریح کرد: در سال 2008 برای اولین بار در تاریخ، جمعیت شهری بر جمعیت روستایی پیشی گرفت و تا سال 2030 تقریباً 60 درصد جمعیت دنیا در شهرها ساکن خواهند بود و این رقم تا سال 2050 به 70 درصد خواهد رسید.
وی به ویژگی‌های شهرهای آینده و به‌تبع آن مشاغل آینده اشاره کرد و گفت: شهرهای آینده با چالش‌ها و بحران‌های زیادی ازجمله افزایش جمعیت، بحران آب، انواع آلودگی‌ها و ... مواجه خواهند شد و مشاغل آینده نیز متأثر از رشد و تحول فناوری‌ها در این شهرها توسعه خواهد یافت.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی، تأمین پایدار غذا، آب و انرژی را چالش بنیادین شهرها عنوان کرده و اظهار داشت: در آینده شهرها از حالت مصرفی به شهرهای تولید و مصرف سوق می‌یابند؛ به‌طور مثال فناوری‌ها موجب توسعه کشاورزی عمومی در شهرها می‌شوند و این بخش خود بستر جدیدی برای مشاغل در شهرها خواهد شد.
وی به طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا فناوری‌ها نجات‌بخش مشکلات شهری خواهند بود افزود: یکی از 
پاسخ‌ها این است که ما با شهرهای هوشمند مواجه خواهیم شد که در نتیجه آن اقتصاد هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، زندگی، دولت و محیط‌زیست هوشمند شکل می‌گیرد که در دل خود مشاغل بسیاری را موجب خواهد شد.
مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی به تغییرات دنیای کار در آینده اشاره و اظهار داشت: مشاغل مرتبط با شهر هوشمند، شامل متخصصان داده، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، برنامه‌نویس خانه‌های هوشمند، متخصص پهپاد، متخصص واقعیت افزوده، متخصص هوش مصنوعی، متخصصان بهره‌وری انرژی، صنعت آموزش، مشاغل فناوری های نرم  و ... از مشاغل غالب در شهرهای آینده و شهرهای هوشمند خواهند بود. 
وی بر ضرورت ایجاد شهرهای هوشمند توسط مدیران شهری اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها در حال ایجاد و توسعه شهرهای هوشمند هستند؛ شهرهایی که مشاغل مختلف و متعددی را رقم می زنند.
گفتنی است سلسله نشست های "آینده مشاغل و مشاغل آینده" هر سه شنبه توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی از ساعت 10 لغایت 11 برگزار می شود.  


16 فروردين 1401 15:17
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟