فعالیت بنگاه‌‌های املاک نیازمند تدوین قانون خاص است

رئیس كمیسیون شكایات اتحادیه املاك در اتاق اصناف ایران:
فعالیت بنگاه‌‌های املاک نیازمند تدوین قانون خاص است

 نوکام عنوان کرد: اساسی ترین مشکل مشاورین املاک این استاد که با مشاورین املاک به استناد قانون صنفی برخورد می شود در حالی که مشاور املاک جز صنف خاص هستند و حتما باید قانون خاص برای آنها دیده شود.
به گزارش بازارکار، فرهاد نوکام، رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه املاک در اتاق اصناف ایران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی » در مورد مشاورین املاک و کمیسیون های دوبل گفت: اگر برای مشاورین املاک قانون خاص تدوین شود و مانند کانون سردفتران یا کانون وکلا کانون باشد و قانون مدونی داشته باشند تمام مباحث مربوط به دریافت حق کمیسیون نیز حل می شود.
وی افزود: اگر قانون خاصی برای مشاورین املاک دیده شود، مسلما دسترسی های بیشتری به آن می دهند که می شود در مورد نابسامانی های دریافت کمیسیون ها نیز تدبیری دید.

نوکام اظهار داشت: در قانون فعلی واحد صنفی راه اندازی می شود و برای از باز شدن واحد صنفی اقدام به گرفتن پروانه کسب می کنند و این پروسه 3 تا 6 ماه طول می کشد و در این مدت 3 تا 6 ماه این واحد صنفی بدون پروانه فعالیت کرده و احتمال هر نوع خطایی وجود دارد ولی اگر کانون شود ابتدا باید احراز صلاحیت کامل فرد محرز می شود سپس فرد می تواند اقدام به معرفی مکان نماید یعنی دقیقا برعکس این روند و هیچ فردی بدون مجوز نمی تواند فعالیت کند.

رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه املاک در اتاق اصناف ایران اظهار داشت: مشکل دیگر این است که در قوانینی که برای مشاورین املاک تصویب می شود از مشاورین املاک و افراد سر رشته دار مشاوره نگرفته اند.

*** کاهش دستوری نرخ کمیسیون مشاورین املاک

نوکام در ادامه با اشاره به کاهش نرخ حق الزحمه مشاورین املاک در سال گذشته گفت: در سال گذشته با توجه به اینکه در هیچ کالا و جنسی کاهش قیمت نداشیم به صورت دستوری نرخ کمیسیون مشاورین املاک را پایین آوردند.

وی اظهار داشت: فارغ از اینکه بر نرخ اعلام شده اعتراض است، دریافت مبلغ بیشتر از نرخ و رسیدگی به شکایات در این مورد در واحد بازرسی و نظارت اتحادیه، اتاق اصناف، تعزیرات بررسی می شودو هر شخصی به اتحادیه، اتاق اصناف و تعزیرات مراجعه کند طبق قانون 28 نظام صنفی به شکایت وی رسیدگی می شود.

رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه املاک در اتاق اصناف ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه بهترین اتفاق راه حل صلح و سازش است در اتحادیه مشاورین املاک 80 درصد موارد به صورت تلفنی و تماس با واحد صنفی مسترد می شود و در غیر آن، پرونده صنفی تشکیل می شود و اگر رفع نشود در ماده 28 کمیسیون واحد پلمپ می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه در شهر تهران از تاریخ 13 مرداد 99 نوشتن قرارداد در برگه های A3 ممنوع است و همه قراردادها بایستی با کد رهگیری باشد و در همه قراردادهای با کد رهگیری میزان و مبلغ کمیسیون درج شود اظهار داشت: کد رهگیری امنیتی برای معاملات است واگر دسترسی ها بیشتر شود می توان به جای اینکه کد رهگیری کد پستی را قفل کند، کد ثبتی ملک قفل شود که مسلماَ خیلی امن تر خواهد شد.

*** برخی افراد صنف مشاورین املاک را بدنام کرده اند

بهنام نافع پسند، کارشناس ارشد عمران و مشاور اطلاعات املاک در ادامه این نشست گفت: متاسفانه در زمینه دریافت حق کمیسیون برخی افراد صنف را بد نام کرده اند.

وی بر ضرورت اصلاح قانون و تصویب تعرفه های کارشناسی تاکید کرد و بیان داشت: در کشورهای خارجی 3 تا 6 درصد از مبلغ معامله ملک از فروشنده دریافت می شود که ما نیز می بایست در این راستا قانون را اصلاح و به واقعیت نزدیک کنیم و زیاده خواهی هم نکنیم و چیزی تحت عنوان شیرینی را کنار بگذاریم.

نافع پسند اظهار داشت: تدوین قانون خاص و اتخاذ یک روش درست و اینکه مجلس شورای اسلامی برای مشاورین املاک ارزش قائل شوند و در قوانین نیازهای مشاورین املاک را هم مد نظر قرار دهند و همه موارد ریز به ریز مشخص باشد همه مشاورین املاک در این چارچوب حرکت می کنند و اگر قانون نباشد فساد ایجاد می شود

کارشناس ارشد عمران و مشاور اطلاعات املاک تصریح کرد: ما باید سعی کنیم مشاورین املاک دسته بندی و رتبه بندی شوند و اگر تخلف کردند کسر امتیاز برای آنها محسوب گردد.

*** اپلیکیشن ها برای مشاورین املاک معضل شده اند

وی ادامه داد: چند سالی است که اپلیکیشن های دیوار و شیپور برای مشاورین املاک معضل شده اند چون بدون کارشناسی قیمت گذاری می کنند و متاسفانه فایل هایی که ارائه می شوند اغلب غیر واقعی است.

نافع پسند تاکید کرد: ما باید به بحث کارشناسی املاک بها دهیم چرا که در ارزش گذاری و قیمت گذاری املاک بسیاری از موارد هست که تاثیر گذار است و اتحادیه نباید اجازه دهد که هر املاک و یا مشاوری قیمت کارشناسی اعلام کند.

وی در ادامه با تاکید براینکه در بحث اتحادیه باید تلاش شود و محدودیت هایی اعمال شود که هر فردی نتواند جواز بگیرد و ضابطه مند شود بیان داشت: برخی فکر می کنند که کار مشاور املاک راحت است در حالی که بسیاری افراد چند ماه بعد از راه اندازی مشاور هیچ معامله ای را انجام نداده و جمع می کنند.


30 بهمن 1400 10:51
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟