۶ هزار شرکت دانش بنیان، ۱۰ هزار استارتاپ و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور

ستاری:
۶ هزار شرکت دانش بنیان، ۱۰ هزار استارتاپ و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تولید محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری است و دولت در اکوسیستم نوآوری زیرساخت ها را ایجاد می کند.
به گزارش بازارکار ، سورنا ستاری روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار در نمایشگاه بین المللی تهران، افزود: اقتصاد دانش بنیان چیزی جز سرمایه گذاری دولت در بخش خصوصی نیست.
وی با بیان اینکه تولید محصول سرمایه گذاری بخش خصوصی است، هرجا دولت سرمایه گذاری کرده چیزی بیرون نیامده است، به طور مثال در ۱۰۰ سال گذشته وقتی دولت آمریکا اقدام به ساخت هواپیما کرد و موفق نشد، در مقابل دو برادر دوچرخه سوار با پول خود به عنوان کار آفرین  اقدام به ساخت هواپیما کردند و موفق شدند.
ستاری با عنوان اینکه فرق بین سرمایه گذاری دولت و کارآفرین به عنوان بخش خصوصی در همین است، افزود: یک میلیارد سرمایه گذاری بخش خصوصی با بخش دولتی فرق می کند، چرا که اهداف آنها کاملا با هم متفاوت است. بخش خصوصی به دنبال تجاری سازی است ولی بخش دولتی اینطور نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر نسبت سرمایه گذاری بخش دولتی به خصوصی در پژوهش در پارک های علم و فناوری ۸ تا ۱۰ به یک است. این در حالی است که نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی به دولتی در پارک فناوری پردیس ۲۵ به یک است؛ به این معنا که یک میلیارد تومان سرمایه گذاری ما موجب سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی خواهد شد.

ستاری با اشاره به ایجاد بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان، ۱۰ هزار استارتاپ و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور بیان کرد: تمام این اکوسیستم نوآوری در کشور برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی گفت: سالیان سال است که در پژوهش سرمایه گذاری شده، ولی محصول تولید نشده است، دلیل آن را حضور نداشتن بخش خصوصی است.

ستاری افزود: بزرگترین شرکت بیوتک خاورمیانه در کشور راه اندازی شده و در زمان شیوع کرونا به سرعت وارد شدند و نیازهای کشور را برطرف کردند.

وی راه اندازی اولین خط تولید ماسک یک ماه بعد از شیوع کرونا را از دیگر دستاوردهای شرکت های خصوصی در حوزه بیوتک عنوان کرد و ادامه داد: در برگزاری اولین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ما شیشه آزمایشگاهی به فروش رساندیدم، ولی الان محصولاتی به فروش می رسانیم که ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار قیمت دارد.

ستاری درباره صادرات ۲ ربات جراح به اندونزی اظهار داشت: این هنر جوانان کشور و شرکت های دانش بنیان است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت ۶۰۰ شرکت در اطراف دانشگاه شریف گفت: از بین این شرکت ها دو شرکت موفق به تولید ۲ واکسن انسانی سرطان دهانه رحم و آنفلوآنزا شده اند.

به گزارش ایرنا، نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، سومین نمایشگاه تقاضاساخت و تولید  ایرانی (تستا) و اولین نمایشگاه فناوری های نوپدید وآینده نگر امروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری در نمایشگاه بین المللی تهران کار خود را آغاز کرد


23 آذر 1400 15:33
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟