چالش ها و فرصت های کاریابی ها در بازار کار کشور

در گفتگوی بازار کار با مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار بررسی شد:


 embed'>ابتدا بفرمایید چه نقش و جایگاهی برای کاریابی ها قائل هستید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه های خود تا چه حد روی توان این کاریابی ها حساب می کند؟ و چه برنامه هایی برای حمایت از مؤسسات کاریابی دارید؟

embed'>ابتدا از نشریه وزین بازار کار تشکر می کنم که این فرصت را در اختیار ما قرار داد تا درباره موضوع مهم کاریابی ها و مشکلات این صنف به گفتگو بنشینم. مؤسسات کاریابی در دنیا نقش مهمی را در بازارکار بازی می کنند. در کشورهای توسعه یافته بالغ بر 50 درصد نیروی کار مورد از طریق کاریابی ها جذب می شوند، این میزان در کشور ما 20 تا 25 درصد است. بنابراین ضرورت دارد کاریابی ها با تغییر رویکرد، نقش موثرتری در بازار کار کشور ایفا نمایند.

embed'>در همه جای دنیا مؤسسات کاریابی تکیه گاه خوبی برای دولت ها هستند، اما در شرایط کرونا از جمله در کشور ما که اقتصاد کلان کشور متاثر از کروناست، به تبع آن اکثر بخش ها از جمله کاریابی ها نیز آسیب دیدند. ما تلاش کردیم در 850 زیر رسته که ذیل 14 رسته مصوب ستاد کرونا مورد توجه قرار گرفت، مؤسسات مشاوره شغلی و کاریابی را نیز لحاظ کنیم تا بتوانند از حمایت های مصوب برای شرایط کرونا استفاده کنند.

به استناد تصمیمات متخذه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و کارگروه مبارزه با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، زیررسته فعالیت های مجتمع های آموزش و اشتغال و کاریابی ها جزو کسب و کارهای بیشتر آسیب دیده از ویروس کرونا انتخاب گردیده اند.

براساس مصوبه مذکور و هماهنگی به عمل آمده با کانون انجمن های صنفی دفاتر کاریابی غیردولتی کشور، زمینه حمایت و پشتیبانی از دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی در قالب بهره مندی این دفاتر از تسهیلات بانکی فراهم گردید. با توجه به اطلاع­ رسانی صورت پذیرفته، در مجموع بیش از150 دفتر کاریابی با تعداد اشتغال 545 نفر در سامانه کارا ثبت نام نمودند. از این تعداد تاکنون 99 دفتر کاریابی با تعداد اشتغال 382 نفری موفق به دریافت تسهیلات به مبلغ 59 میلیارد ریال گردیده اند.  

embed'>در این زمینه شاید بد نیست اشاره کنم که سازمان بین المللی کار در این شرایط بسته های فعال بازار کار را برای مقابله با آسیب های ناشی از کرونا پیشنهاد می کند تا این کسب و کارها از آسیب های جدی مصون بمانند.

embed'>معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین راستا برنامه های خود را دنبال نموده و ضمن حمایت از کاریابی ها، در تلاش است از مؤسسات کاریابی به عنوان بازوی خود برای پیشبرد اهداف خود استفاده نماید. سازمان بین المللی کار معتقد است نقش کاریابی های خصوصی در حمایت از بازار کار و صیانت از اشتغال بسیار مهم است و تاکید می کند که این مؤسسات باید نقش مهم و موثر خود را در بازار کار ایفا نمایند. بنابراین به طور کلی سیاست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال این وزارتخانه نیز این است که از مؤسسات کاریابی خصوصی هم حمایت کند و هم از توان آن ها به نحو شایسته در توسعه سیاست های فعال بازار کار بهره برداری نماید. اعتقاد ما این است که مؤسسات مشاوره شغلی و کاریابی، تسهیل کننده ارتباط کارجو و کارفرما هستند و کاریابی ها در استخدام و اشتغال نیروهای مهارت دیده می توانند نقش مهمی را ایفا نمایند.

embed'>در حال حاضر چه تعداد نیروی کار فعال در کشور وجود دارد و آمار نیروهای رسمی و غیررسمی چگونه و به چه میزان است؟

embed'>براساس برآوردهای آمار حدود 25 الی 27 میلیون نیروی کار فعال در کشور وجود دارد که از شاغلین  حدود 17 میلیون نفر شاغلان رسمی (دارای کد کارگاه و بیمه) هستند و حدود 5 الی 7 میلیون نفر نیز شاغل غیررسمی هستند که دارای کد کارگاه و بیمه نیستند. شاغلین گروه غیررسمی مشکلات زیادی دارند و این گروه از بحران ها و مشکلات مثل کووید 19 بیشترین آسیب را می بینند.

embed'>در این زمینه باید اشاره کنم بخش مهمی از اصناف که بیش از سه میلیون و چهار هزار واحد صنفی را شامل می شود بیمه و بخش زیادی بیمه نیستند و به عبارت دیگر در حیطه مشاغل غیررسمی قرار می گیرند. هدف ما در راستای بسته های حمایتی این است که این مشاغل غیررسمی شناسایی و مورد حمایت قرار بگیرند. اتفاقا این افراد نیاز به حمایت دارند و باید ساز و کارهای حمایتی را برای حمایت از این افراد به کار بگیریم.

embed'>ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در کشورهای توسعه یافته آمار مربوط به اشتغال رسمی بسیار بیشتر از غیررسمی است و این میزان در کشورهای در حال توسعه متفاوت و بعضاً برعکس است.

embed'>چه تعداد کاریابی در کشور فعال است و چند کاریابی در شرایط کرونایی دچار مشکل و یا تعطیل شده اند؟

embed'>820 موسسه مشاوره شغلی و کاریابی داخلی در کشور در حال حاضر مشغول فعالیت هستند که شرایط کرونایی مثل همه بخش ها بر فعالیت این مراکز نیز تاثیر گذاشته است. در سال جاری، حدود 50 مرکز کاریابی به دلایل گوناگون همچون غیر فعال بودن کسب و کارها، تخلفات و یا کم کاری و ... تعطیل شده اند.

embed'>نقش کاریابی ها را در بازار کار چطور می بینید؟

در ادبيات اقتصاد بازار كار، سياست‌هاي مختلفي به منظور دستیابی دولت ها به اشتغال در سطح کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته مي‌شودكه با توجه به گستردگي اين سياست‌ها، به طور معمول آنها را به چهار دسته مختلف سياست‌هاي كلا‌ن اقتصادي مؤثر بر رشد اشتغال، سياست‌هاي فعال بازار كار، سياست‌هاي تنظيمی بازار كار و سياست‌هاي منفعل بازار كار تقسیم می گردد که مهم‌ترين سياست دولت‌ها در كوتاه مدت و ميان مدت در بازار كار، سياست هاي فعال بازار کار است كه اين سياست‌ها به ‌طور مستقيم و غير مستقيم به ايجاد و بهبود كاركرد در بازار كار توجه داشته و از اين طريق زمينه‌هاي لا‌زم را براي ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضاي نيروي كار و به تبع آن كاهش نرخ بيكاري را فراهم مي‌آورد.

بر همین اساس وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در جهت اطلاع رساني شغلي و کمک به جستجوي شغل (که از موثرترين و پوياترين سياست هاي فعال بازار کار است) در قالب دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های غیر دولتی مبادرت به جستجوی شغل و ارائه خدمات اشتغال از جمله راهنمایی و مشاوره شغلی، ثبت نام از جویندگان کار، کسب فرصت های شغلی و به کارگماری افراد جویای کار به جامعه هدف می نماید.

در سال های اخیر، با ورود نیروهای جوان به بازار کار، مسئله اشتغال جوانان بیش از پیش اهمیت و ضرورت یافته است. از سوی دیگر، کارجوها به منظور یافتن شغل مورد نظر خود، به روش ها و شیوه های مختلفی متوسل می شوند. به منظور ایجاد بستر مناسب و برقراری ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان، مؤسسات کاریابی پا به عرصه وجود گذاشته اند. این مراکز به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی و راهگشا، با ورود به بازار کار و شناسایی فرصت های اشتغال، علاوه بر تسهیل نمودن مسیر یافتن شغل، به افراد در این زمینه کمک شایانی می نمایند. بر اساس قوانین و مقررات موجود، وزارت کار، مکلف است به منظور شناسایی و ارائه فرصت های کاری، از طریق مراکز کاریابی با هدف اشتغال کارجویان، از آنها ثبت نام به عمل آورد. بر این اساس مراکز و مؤسسات کاریابی در ایجاد اشتغال و یافتن شغل مناسب برای افراد نقش برجسته و بارزی را بر عهده دارند. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در بازار کار به علت وجود گرایش های متفاوت و عوامل ناهمگون، کسب اطلاعات و آگاهی از فرصت های اشتغال نیازمند صرف زمان و هزینه می باشد. در چنین شرایطی و به منظور ایجاد تعادل در این بازار و ارائه فرصت های مناسب به منظور یافتن شغل، وجود مراکز کاریابی بسیار مؤثر و تاثیرگذار قلمداد می گردد.

embed'>در این اینجا ذکر چند نکته مهم است. بازار کار ایران برای کاریابی ها فضای فعالیت خوبی دارد. دفاتر کاریابی باید نیازهای بازار کار را به صورت مستمر شناسایی و رصد نمایند و توان خود را برای جذب نیروی مورد نیاز بازار کار به کار بگیرند. یکی از موارد مهم این است که سیستم جامع اطلاعات بازار کار که در سیاست های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده باید راه اندازی شود و همچنین باید کاریابی ها متناسب با شرایط و تحولات بازار کار، خدمات خود را با نیازها تطبیق بدهند.

embed'>کاریابی ها باید بتوانند شکاف ناشی از سیطره و نفوذ فناوری و دیجیتالی را تشخیص دهند. کاریابی ها به عنوان بازوی فعال بازار کار کشور باید خود را با نیازهای اصلی این حوزه هماهنگ کنند. ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار بازار کار را به صورت آزمایشی راه اندازی کردیم؛ در این سامانه اطلاعات شغلی همه شاغلان و جویندگان کار و کسب وکارها درج می شود و به گونه ای است که امکان سیاست گذاری و برنامه ریزی خواهد داشت. ما در تلاش هستیم کاریابی ها بتوانند در این سامانه نقش آفرین باشد. خروجی ها و سرویس هایی که در این سامانه پیش بینی شده است می تواند فرصتی طلایی برای نقش آفرینی کاریابی ها در ایفای فعالیت های کلیدی جستجوی شغل (Job searching) و یافتن فرد مناسب برای کارفرما (Job matching) به وجود آورد.

embed'>آنچه که ما از صحبت های شما استنباط می کنیم حمایت و نقش آفرینی کاریابی ها در نظام بازار کار کشور است، اما واقعیت چیز دیگری است و کاریابی ها از وضعیت کنونی رضایت دارند؛ لطفا شفاف بفرمایید آیا وزارت کار در صدد حمایت از کاریابی هاست یا نه؟ به عنوان مثال در بحث بیمه بیکاری که توسط کاریابی ها به خوبی انجام می شد در حال حاضر این کار به دفاتر پیشخوان واگذار شده، در حالی که این مراکز با ماموریت های متعدد امکان انجام ماموریت تخصصی کاریابی ها را ندارند؟

واگذاری امور غیرحاکمتی بیمه بیکاری به دفاتر کاریابی غیردولتی از دیگر اولویت های کاری این دفتر است. در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و پیگیری سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی اشتغال، فرآيند واگذاري برخی از امور غیرحاکمیتی مربوط به بيمه بيكاري به دفاتر مشاوره شغلي و كاريابي هاي غير دولتي داخلی به منظورافزايش ميزان رضايت مندي ارباب رجوع، توسعه اشتغال مجدد مقرري بگيران، سرعت بخشیدن به خروج مقرری بگیران از صندوق بیمه بیکاری، كاهش هزينه هاي صندوق بيمه بيكاري و تقویت نقش مراکز کاریابی در بازار کار در دستور کار این دفتر قرار گرفت.

embed'>بحث بیمه بیکاری در هشت استان به صورت پایلوت توسط کاریابی ها انجام می شد که این طرح با شرایط کرونا همراه و مصادف شد. اما با حمایتی که مقام عالی وزارت دکتر شریعتمداری، دکتر منصوری معاون محترم توسعه کارآفرینی و اشتغال و مهندس شاه کرمی معاون محترم روابط کار وزارت کار داشته و دارند در حال حاضر همه مراکز کاریابی در سراسر کشور می توانند بحث بیمه بیکاری را انجام دهند. ارزیابی کارشناسان ما این است که کاریابی ها در ماموریت محوله در زمینه ثبت نام بیمه بیکاری در طرح پایلوت موفق عمل کرده اند. اما آنچه که ما عمل کردیم بحث قانون برنامه ششم بود که باید از دفاتر پیشخوان استفاده کنیم. با همه این اوصاف، آنچه که مهم می باشد این است که مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر توان تخصصی کاریابی ها تاکید داشته و تصریح می کنند در هر اقدامی در این زمینه ها باید از توان و ظرفیت تخصصی کاریابی ها استفاده شود. ما از مؤسسات کاریابی در بحث انجام فعالیت های واگذارشده بیمه بیکاری حمایت می کنیم و تاکید معاونین محترم ذیربط وزارتخانه مؤید بر این موضوع می باشد. در این زمینه باید تاکید کنم که بحث بیمه بیکاری با توجه به شرایط کرونا به زودی دچار تحول شده و این فضا قطعا عوض می شود و اقتصاد کشور رونق خواهد گرفت. کاریابی ها باید به وظیفه ذاتی خود که همان بحث نقش آفرینی در بازار کار و اشتغال، رصد این بازار و تامین نیرو برای این بازار است متمرکز شوند. کاریابی ها باید توانمند شوند و تلاش نمایند سهم اصلی را در تامین نیروی انسانی بنگاه ها بر عهده گیرند.

embed'>سهم کاریابی ها از به کارگماری ها در سال گذشته چه تعداد بوده است؟

بر اساس آمار موجود در سامانه اشتغال بازار کار، در سال 1398، 108000 نفر از کارجویان (از طریق بخش خصوصی و خدمات اشتغال دولتی) جذب بازار کار شدند. همچنین تعداد 77199 نفر از کارجویان از طریق دفاتر کاریابی مشغول به کار شدند که از اين تعداد 36% زن و 64% مرد می باشند. به علاوه، 484690 فرصت شغلی توسط این دفاتر شناسایی شده و 360558 نفر از کارجویان برای یافتن شغل به کاریابی های غیر دولتی مراجعه و در سامانه ثبت نام نمودند.

لازم به ذکر است که علیرغم کاهش تخفیفات بیمه ای در سال 1398، شاهد افزایش تعداد به کارگمارده شدگان توسط دفاتر کاریابی در سال 1398 نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بوده ایم. به گونه ای که تعداد به کارگمارده شدگان  از 57614 نفر در سال 1397، به 77199 نفر در سال 1398 افزایش یافته است. در همین راستا اتخاذ تدابیری جهت تشویق و ترغیب کارفرمایان به استفاده از نیروی کار ثبت نام شده نزد دفاتر کاریابی از جمله مواردی می باشد که می تواند نقش بسزایی در افزایش عملکرد دفاتر مذکور ایفا نموده و به تبع آن  رشد و رونق اشتغال کشور را به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در طی 9 ماه سال 1399، دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی بر اساس آمار موجود در سامانه اشتغال بازار کار، توانسته اند 186590 از بیکاران را ثبت نام نموده، 310527 فرصت شغلی را به دست آورند و نیز 46651 نفر توانستند از طریق این دفاتر جذب بازار کار شوند.

embed'>اما آمار جالب این است که به کارگماری مؤسسات کاریابی در طی این مدت فقط 46651 نفر بوده است. به عبارت دیگر حدود 140 هزار نفر به کارگماری نشده اند. در این زمینه دلایل مختلفی مطرح است. شاید افراد استانداردها و مهارت های لازم را نداشته اند. یا فرصت های شغلی استاندارد لازم را ندارند و جوانان و دانش آموختگان حاضر به انجام و پذیرش آن کارها نیستند. مشکل و معضل همین است که ما در کجای کار ایستاده ایم و بازار کار از ما چه می خواهد و جایگاه و نقش کاریابی ها در این عرصه چیست؟

embed'>حال اگر امکان ایجاد 140 هزار فرصت شغلی برای کاریابی ها محقق می شد این رقم می توانست بازار خوبی برای کاریابی ها باشد و می توانستند از این فرصت برای خود استفاده کنند.

بر اساس آمار و ارقام موجود، در سطح کشور نزدیک به 173 مرکز کاریابی خارجی (با نمایندگی های آنها) و 820 مرکز داخلی مشغول به فعالیت می باشند. از سوی دیگر، افراد جویای کار با مراجعه به این مراکز و پس از طی روند ثبت نام و پرداخت هزینه مشخص شده، برای یافتن شغل مورد نظر خود اقدام می کنند. هزینه ثبت نام و مشاوره در این مراکز برای کاریابی های داخلی 30 هزار تومان و برای کاریابی های خارجی 45 هزار تومان می باشد.

شایان ذکر است که پرداخت این مبلغ قابل استرداد نمی باشد. پس از پایان ثبت نام فرد متقاضی در این مؤسسات، عملیات جستجو متناسب با ویژگی های و ضوابط کارفرما و متقاضی آغاز می گردد. با پیدا شدن شغل متناسب با ویژگی های فرد متقاضی، این فرآیند به او اعلام می گردد. سپس فرد متقاضی برای انجام مصاحبه به کارفرما معرفی شده و در صورت تایید و جلب نظر کارفرما، نظر مثبت کارفرما به کاریابی ابراز می شود. شایان ذکر است در این حالت و به عنوان حق الزحمه، بر اساس آئین نامه مصوب هیئت وزیران و دستورالعمل ابلاغی، 50% حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار از کارجو به مرکز (برای کاریابی های داخلی) و حداقل حقوق پایه در کشور مقصد (برای کاریابی های خارجی) مزبور اختصاص پیدا می کند. چنانچه حقوق متقاضی شغل از حداقل دستمزد بیشتر باشد، مؤسسات کاریابی می توانند ضمن دریافت نصف پایه حقوق، به میزان حداکثر 30 درصد به ازای حق الزحمه خود از فرد متقاضی دریافت نمایند. همچنین در جهت افزایش شانس برای یافتن شغل، مناسب است که فرد متقاضی، شرایط جسمی، توانمندیها، علاقمندی ها خود را به مشاوران حاضر در مراکز اعلام نماید.

embed'>درباره شیوه نامه جدید استفاده از ظرفیت کاریابی ها چه نظری دارید آیا برای کاریابی ها اتفاق خوبی می افتد؟

در راستاي ساماندهي نحوه مشاركت و بهره برداري از ظرفيت دفاتر مشاوره شغلي و كاريابي هاي غير دولتي براي پيشبرد هرچه مطلوب تر دستورالعمل هاي اجرايي طرح هاي در حال اجراي ذيل سياست هاي فعال بازار كار، بند الف تبصره ١٨ قانون بودجه سنواتي، با مسئوليت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي شامل كارورزي دانش آموختگان دانشگاهي موضوع اجراي آيين­نامه اجرايي ماده (٧١) قانون برنامه ششم، پرداخت يارانه دستمزد موضوع اجراي تبصره (٤) ماده (٣٢) احكام دائمي برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و مشوق بيمه كارفرمايي موضوع اجراي بند (الف) تبصره (١٨) قوانين بودجه سنواتي برنامه ششم كشور تدوين و به تمامی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها برای اجرا ابلاغ شده است.

embed'>نگاه ما به کاریابی ها به عنوان مراکز تخصصی نقش آفرینی آن ها در بازار کار کشور است. کاریابی ها می توانند ظرفیت های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنند. در این شیوه نامه بحث کارورزی، یارانه دستمزد و مشوق های بیمه ای و کارفرمایی در نظر گرفته شده است. ما علاقه داریم کارها را با هم افزایی و همکاری کاریابی ها انجام دهیم.

embed'>همچنین باید اشاره کنم که ما تلاش کردیم سهم کاریابی ها را در بسیاری از حوزه ها لحاظ کنیم. در بحث به کارگماری مددجویان کمیته امداد و بنیاد شهید شفافیت انجام و تفاهم نامه های جدید منعقد شده و مشکلاتی که در گذشته وجود داشت برطرف شده است. با همه این دستگاه ها از جمله کمیته امداد، بنیاد شهید، وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه ای و ... تفاهم نامه های جداگانه ای به امضاء رسیده تا کاریابی ها بتوانند نقش فعال تری ایفا نموده و به جایگاه واقعی خود در بازار کار نزدیک شوند.

embed'>موضع شما در قبال کاریابی های غیر مجاز چیست؟

embed'>موضع ما در قبال کاریابی ها کاملاً مشخص است. بر اساس ماده واحده قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار، مصوبه سال 1380 مجلس شورای اسلامی، اشخاصی می‌توانند به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی اشتغال ورزند که طبق آیین‌نامه اجرایی این قانون از وزارت کار و امور اجتماعی ‌پروانه کار تحصیل نمایند. مجوز هم برای کاریابی های ثابت و مجازی صادر می شود. اما باید بدانیم نفوذ و توسعه فناوری، فضای جدیدی را به وجود آورده است. دیگر این شرایط که ما بنشینیم و فقط مجوز صادر کنیم دردی را دوا نمی کند. در دنیا با توجه به توسعه فناوری بحث ثبت یا رجیستر کردن مطرح است. برخورد قهری با فضای توسعه یافته فناوری امکان پذیر نیست. آیا صدور مجوز فیزیکی مثل گذشته جواب می دهد؟ سازوکار و نحوه مواجهه با کاریابی های مجازی مثل بسیاری از کسب و کارهای مجازی دیگر شرایط خاص خود را می خواهد. اما اگر تخلف کردند ما باید با آنها برخورد کنیم و بخواهیم که تحت شرایط قانونی فعالیت نمایند.

embed'>یکی از موضوعات بحث تعرفه گذاری ها و مبلغ کمی است که کاریابی ها نسبت به آن انتقاد دارند؟

embed'>اگر میزان تعرفه تعیین شده براساس دلایل مستدل پایین باشد قابل تجدید نظر است و می توانیم با دلایل و مستندات به آن بپردازیم. 

embed'>شنیدیم از زمان حضور شما در دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها برنامه های جدیدی طراحی شده و در حال اجراست. لطفاً در مورد این برنامه ها توضیحاتی ارائه فرمایید.

embed'>درست می فرمایید. شرایط روز ایجاب می کند که تا می توانیم به سمت الکترونیکی شدن کارها و توسعه دولت الکترونیک چه در ارائه خدمات در حوزه اشتغال و کاریابی و چه از جنبه نظارت و ارزیابی پیش برویم. از زمان حضور در این دفتر، یعنی از اوایل سال 1399 تاکنون، طرح ها و ایده های جدیدی را با ساعت ها کار کارشناسی و بهره مندی از متخصصین و کارشناسان داخل و خارج از وزارتخانه آغاز کردیم که اهم این طرح ها به قرار زیر است.

در کنار آن برنامه هایی همچون: توانمندسازي مديران كاريابي هاي غيردولتي داخلي از طريق آموزش هاي مورد نياز، ارزيابي منظم و مستمر ميداني از كاريابي ها و ادارات كل اجرايي استان ها، ساماندهی و نظارت بر فعالیت دفاتر کاریابی تخصصی دریایی، حمایت از کاریابی های غیردولتی داخلی، راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور مجوز کاریابی، پاسخگویی به مکاتبات ارجاعی از نهادها و دستگاه های مختلف در ارتباط با اشتغال جویندگان کار، به روز رسانی و تدوین آیین نامه و دستورالعمل های مرتبط با بهبود عملکرد کاریابی ها، واگذاری امور بیمه بیکاری به تمامی دفاتر کاریابی غیردولتی سراسر کشور، اجرای طرح تامین نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان متقاضی استفاده از اتباع خارجی توسط دفاتر کاریابی داخلی (ماده 20 آیین نامه اجرایی کاریابی های داخلی) از دیگر برنامه های این دفتر در سال 1399 است.

در بحث ساماندهی و توسعه اشتغال در خارج از کشور نیز برنامه های همچون: مذاکره با کشورهای مختلف جهت اعزام نیروی کار مورد نیاز، تقویت و توسعه کمی و کیفی دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کشورهای هدف، تکمیل و توسعه سامانه بانک اطلاعاتی از ایرانیان شاغل در خارج از کشور، صدور گواهینامه شغلی برای نیروی کار ایرانی شاغل در کشورهای هدف، توانمندسازي مديران كاريابي هاي غيردولتي خارجی از طريق آموزش هاي مورد نياز، حمایت از کاریابی های غیردولتی خارجی و انجام مطالعات بازار کار جهانی و استفاده از تجارب کشورهای نیروفرست و نیروپذیر جزء اولویت های کار ما در سال جدید است.

embed'>به صورت گذرا اگر بخواهیم به موارد کلیدی اشاره کنیم عبارتند از: 1. راه اندازی سامانه اشتغال و کسب و کار : وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استناد بند ۴ سیاست های اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری "ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار" را با هدف شناسایی و رصد تغییر و تحولات بازار کار، در دستور کار قرار داده است. در فاز نخست، سامانه ملی اطلاعات شغلی مشتمل بر بانک اطلاعات جامع از مشخصات و ویژگی های شغلی جمعیت در سن کار کشور، استانداردسازی و طبقه بندی حرف و مشاغل و بانک اطلاعات کارفرمایان و کسب وکارها طراحی و راه اندازی شده است.

این سامانه اطلاعات و داده های دقیق، جامع و به روز از بازار کار و اشتغال را در اختیار مدیران ارشد و سیاست گذاران کشور قرار می دهد تا بتوانند در طراحی سیاست ها و برنامه های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذی نفعان اصلی بازار کار از آن بهره گیرند.

embed'>یکی از سیاست راهبردی این دفتر، گسترش نظام جامع اطلاعات بازار کار و در کنار آن برنامه راهبری و نظارت بر روند اجرایی پیاده سازی سامانه ملی اشتغال و کسب وکار  است که دستاورد آن ساماندهی نظام اطلاعات شغلی کشور خواهد بود که برونداد آن تعیین شناسه شغلی برای افراد در سن کار و تخصیص کد شغلی برای مشاغل موجود کشور است. از جمله برنامه هایی که تاکنون در این خصوص انجام شده، تشکیل کمیته فنی راهبری راه اندازی سامانه ملی اشتغال کسب و کار  برگزاری جلسات مستمر با دستگاه ها و سازمان های ذیربط برای تکمیل این سامانه است که در حال حاضر با راه اندازی آزمایشی سامانه، مشغول تکمیل بانک داده هستیم. با راه اندازی این سامانه، اطلاعات شفافی از سوی عرضه و تقاضای نیروی کار در اختیار کاریابی ها قرار می گیرد تا آنها بتوانند به عنوان حلقه واسط این عرضه و تقاضا را به یکدیگر پیوند بدهند.

embed'>این کار با مطالعات انجام‌شده و براساس تجارب موفق کشورهای مختلف در اجرای سیستم‌های اطلاعات بازار کار (LMIS) به‌عنوان مرکز مدیریت و کنترل عرضه و تقاضای حوزه آموزش، مهارت‌ها و اشتغال، طراحی و پیاده‌سازی شده و ایجاد سیستم یکپارچه ملی و کشوری در دستور کار برنامه ریزان و سیاست‌گذاران حوزه آموزش و اشتغال قرارگرفته است. 

embed'>لازم به ذکر است که در این سامانه هیچ‌گونه خدمات کاریابی و معرفی کارجو به کارفرما چه به‌صورت رایگان یا اشکال دیگر صورت نگرفته و هیچ نوع تعارضی با فعالیت های جاری صنف کاریابی‌ها ندارد. بلکه اطلاعات اولیه همه افراد در سن کار کشور (15 سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و غیر فعال (خانه‌دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و...) و همچنین فعالان عرصه کسب‌وکار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) و داده‌های ثبتی و اطلاعات هویتی از ثبت‌احوال، اطلاعات آموزشی از وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی، سوابق کاری از سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور اداری و استخدامی، صندوق بیمه روستایی و عشایری و نیز گواهی‌های مهارتی کسب‌شده و ... در این سامانه جمع‌آوری‌شده و یا در حال جمع‌آوری است که می‌تواند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تسهیل در امر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه اشتغال و کار، مورد بهره‌برداری مسئولان کشور و نیز مدیران کاریابی‌های غیردولتی قرار گیرد. 

embed'>2. برنامه ریزی جهت اجرای طرح رتبه بندی کاریابی های کشور که در حال آماده سازی نهایی نرم افزار مورد نیاز می باشد. از مهم ترین اهداف می توان به موارد زیر اشاره کرد: ارزیابی دفاتر کاریابی غیر دولتی به منظور افزایش کیفیت خدمات به کارجویان و کارفرمایان متقاضی نیروی کار، ایجاد انگیزه و رقابت بین دفاتر کاریابی جهت مقایسه میزان عملکرد خود با دیگر دفاتر برای توسعه مستمر ظرفيت‌ها و قابليت‌ها، تدوین برنامه راهبردی برای افزایش عملکرد دفاتر کاریابی، آسان نمودن تصمیم گیری در مورد حمایت و تشویق دفاتر کاریابی فعال و یا تعطیلی دفاتر غیر فعال و ابزاری برای  کمک به فرآیند اجرایی و تصمیم‌گیری وزارت متبوع در شیوه نامه صدور، تمدید با لغو مجوز دفاتر کاریابی، ایجاد و افزایش شهرت ملی و بین المللی دفاتر کاریابی و ...

text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed'>در پایان مجدداً از جنابعالی و نشریه بازار کار که این فرصت را در اختیار اینجانب و دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها قرار داده اید تقدیر و تشکر می شود.


چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟