ایران در رتبه سوم جهانی ثبت اظهارنامه علائم تجاری و رتبه 12 ثبت اظهارنامه طرح های صنعتی

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با بازارکار تشریح کرد:
ایران در رتبه سوم جهانی ثبت اظهارنامه علائم تجاری و رتبه 12 ثبت اظهارنامه طرح های صنعتی

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از کسب رتبه‌های برتر جهانی در حوزه  ثبت اظهارنامه‌های علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و اختراعات در دنیا خبر داد و اعلام کرد: ایران در زمینه ثبت اظهارنامه علائم تجاری بعد از آمریکا و چین در مقام سوم و در حوزه ثبت اظهارنامه طرح‌صنعتی در مقام ۱۲ دنیا قرار گرفته است. وی اضافه کرد: ایران در حوزه ثبت اظهارنامه اختراع نیز رتبه 21 را در کل دنیا به خود اختصاص داده است.و این نشان دهنده اهمیت موضوع سرمایه فکری در ایران است . 
وی  گفت: ایران در رتبه سوم جهانی ثبت اظهارنامه علائم تجاری و رتبه 12 ثبت اظهارنامه طرح های صنعتی و رتبه  ۲۱ اختراعات قرار دارد که البته با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ سعی بر توجه به ارتقای کیفی موضوع داریم‌تا کمیت آن .
سید محمدعلی میرطاهری در این گفتگو، همزمان با روز جهانی مالکیت فکری از ارتقاء ایران در شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد: ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ هم با ۷ پله صعود نسبت به سال ۲۰۲۰ در رتبه ۶۰ دنیا جای گرفته است. که در حوزه کسب و کار می تواند برای کشورمان امیدبخش باشد.
رئیس مرکز مالکیت معنوی ضمن  تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز مالکیت معنوی گفت: سال 1401 که به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری شده است برای ما بسیار مهم است. ما در راستای  این شعار و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان میز خدمت ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان کارگروه ویژه ای را برای این منظور تشکیل دادیم.
وی  با اشاره به اینکه برای توسعه و حمایت ازشرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کنیم گفت: بر اساس مصوبه‌ای که از هیات مقررات‌زدایی اخذ کردیم، هماهنگی‌های لازم جهت همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد اتصال الکترونیکی با این معاونت در جهت تسهیل وکمک به شرکت‌های دانش بنیان صورت پذیرفته است و در نظر داریم از طریق اتصال الکترونیکی شرکت‌ها و فعالان حوزه دانش‌بنیان که قصد دریافت خدمات از مرکز مالکیت معنوی دارندبه ما معرفی شوند تا بتوانیم رسیدگی به پرونده‌های آن‌ها را تسریع کنیم.
دکتر میرطاهری با تصریح اینکه سرمایه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان دارایی فکری آنهاست گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم که از حقوق مالکیت فکری افراد و شرکت‌های فعال در حوزه دانش بنیان صیانت کنیم. از این رو تلاش ما این است که فعالان حوزه دانش بنیان در حوزه ثبت علائم تجاری، ثبت اختراعات و ثبت طرح های صنعتی مشکلی نداشته باشند.
وی با تبریک روز ششم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی مالکیت فکری و با اشاره به اینکه سامانه‌هایی برای پاسخگویی به فعالان اقتصادی و‌تولید کنندگان در مرکز مالکیت معنوی ایجاد شده است گفت: از طریق اتصال الکترونیکی که برای اولین بار با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صمت و سازمان غذا و دارو در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ایجاد شد تلاش کردیم فرآیندها و رسیدگی به پرونده های مالکیت فکری را که قبلا طولانی بود بسیار کاهش بدهیم و در واقع یکی از کارهای مهمی که انجام دادیم این است که این فرآیندها برای اظهارنامه های مختلف از پنج ماه به کمتر از ۲۰ روز کاهش یافته است. در واقع تلاش ما این است که در کمترین زمان خدمات خود را به تولیدکنندگان این بخش ارائه کنیم.
میز خدمت در مرکز مالکیت معنوی ایجاد شد
 میرطاهری با اشاره به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین یادآور شد: از ابتدای سال و همزمان با پیام رهبر معظم انقلاب شورای عالی راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان، میز خدمت و کارگروه پیگیری فعالیت‌های حوزه دانش‌بنیان در سازمان ثبت اسناد و املاک ایجاد شده است.
دکتر میرطاهری تصریح کرد: در راستای دستور دکتر بابائی، معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها در جهت کمک به این شرکت‌ها، میز ارائه خدمات مالکیت فکری ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان را راه‌اندازی کردیم تا شرکت‌هایی که متقاضی ثبت مالکیت‌های فکری خود هستند و نیاز به مشاوره در هر زمینه‌ای از جمله انتخاب علامت، طی کردن فرایند ثبت اظهارنامه و ... دارند، بتوانند با مراجعه به این میز خدمت از مشاوره‌های همکاران ما بهره‌مند شوند. همچنین قرار است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسیر سبزی جهت تسریع فرایند رسیدگی به اظهارنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد گردد.
بخش دوم اقدامات حمایتی مرکز برای این‌گونه شرکت‌ها، شامل توانمندسازی آن‌ها در حوزه مالکیت فکری است که با توجه به این‌که دارایی اصلی این شرکت‌ها عمدتاً دارایی‌های فکری است، می‌تواند نقش مؤثری در موفقیت آن‌ها داشته باشد. در این رابطه نیز، مرکز مالکیت معنوی اقدامات خوبی را انجام داده و برنامه‌هایی را نیز در دست انجام دارد. از سال گذشته و با همکاری مرجع ملی مالکیت فکری سوئیس، سلسله نشست‌های «آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری برای شرکت‌های کوچک و متوسط» آغاز گردید. این نشست‌ها هر دو هفته یک‌بار با حضور این شرکت‌ها و با موضوعاتی همچون اهمیت مالکیت فکری برای شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیریت مالکیت‌های فکری، نحوه تنظیم و مذاکره قراردادهای فرانشیز و تقویت علامت های تجاری نوپا در برابر علامت های معروف ... در حال برگزاری می‌باشد.
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به برگزاری دوره های مختلف آموزشی و کارگاه‌های مالکیت فکری برای دستگاه‌ها و فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: همزمان با روز جهانی مالکیت فکری، هم اندیشی مالکیت فکری و همچنین سلسله نشست‌های آموزشی در تهران و استان‌های مختلف برای شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان دارایی فکری آنان است، اظهار داشت: اخذ علائم تجاری برای تولیدات دانش بنیان بسیار حائز اهمیت است و از این رو این ما در مرکز مالکیت معنوی تلاش می کنیم ضمن تسهیل و تسریع فرایند ثبت برای این شرکت‌ها، آموزش های لازم را در این زمینه را نیز به آن‌ها ارائه کنیم.
همکاری با سازمان جهانی مالکیت فکری
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همکاری این مرکز با سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای ۸ پروژه مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری را در دستور کار داریم که همگی آن‌ها برای اولین بار اتفاق افتاده و دستاورد مهمی برای کشورمان به شمار می‌روند. برگزاری دوره بین المللی مدرسه تابستانه وایپو در ایران برای اولین بار ، عملیاتی نمودن پروژه تیسک، اتصال به سیستم دسترسی به اسناد اختراع (DAS) وایپو، دسترسی به پایگاه‌ داده‌های تجاری اطلاعات اختراع و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه برندسازی، از جمله‌ی این پروژه‌هاست.
توسعه آموزش های مالکیت فکری با همکاری جهاد دانشگاهی
میرطاهری به همکاری با نهادهای مختلف از جمله جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: امضا تفاهم‌نامه مشترک همکاری با جهاد دانشگاهی در دستور کار دو دستگاه قرار دارد. محور همکاری با جهاد دانشگاهی همکاری در حوزه آموزشی برای ارائه آموزش‌های لازم به جامعه هدف در حوزه مالکیت فکری است. این تفاهم نامه همزمان با روز جهانی مالکیت فکری به امضای دکتر بابایی ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی می‌رسد. میرطاهری در پایان اظهار داشت مرکز مالکیت معنوی در یک مدت زمان مشخص۴۰مرجع بررسی ماهوی اختراعات را که در دانشگاهها و مراکز علمی قرار دارند را مورد آموزش و پایش قرار داد و موضوع آموزش به شرکت های دانش بنیان و افزایش آگاهی عمومی خصوصا ذینفعان مالکیت فکری جزو اولویت های اصلی ما در سال ۱۴۰۱خواهد بود ضمن اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز نزدیک به ۳۰ دوره آموزش تخصصی مالکیت فکری را برگزار کردیم.
مدرسه تابستانی مالکیت فکری راه اندازی می شود
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد کشور با اشاره به اهمیت موضوع مالکیت فکری گفت: مدرسه تابستانی مالکیت فکری با همکاری یکی از مراکز علمی راه اندازی می شود.
به گزارش بازارکار، دکتر میرطاهری همزمان با روز جهانی مالکیت فکری ضمن تبریک این روز خاطرنشان کرد: آموزش مالکیت فکری به شرکت های دانش بنیان و ذیفعان یکی از برنامه های مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد کشور است.
وی آموزش مالکیت فکری برای دانشجویان، دانش آموختگان ، جوانان و دانش آموزان را مهم توصیف کرد و گفت: در سال تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین آموزش مالکیت فکری را به طور جدی دنبال می کنیم و در این راستا، پلتفرمی را نیز برای توسعه مالکیت فکری با عنوان پروژه تیسک را در دستور کار داریم.
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد کشور به نواختن زنگ مالکیت فکری همزمان با روز جهانی مالکیت فکری اشاره کرد و گفت؛ آیین نواختن زنگ مالکیت فکری در یکی از مدارس استعدادهای درخشان در راستای اهمیت این روز به صدا در آمد. آشنایی با مالکیت فکری موضوعی است که می تواند آینده شغلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد.  

گزارش : امیر علی بینام  


7 ارديبهشت 1401 23:40
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟