بسیج ٥٠ هزار پایگاه مقاومت در کشور برای تحقق رشد علمی کشور

معاون علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج خبر داد؛
بسیج ٥٠ هزار پایگاه مقاومت در کشور برای تحقق رشد علمی کشور

 معاون علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج گفت: در برخی استان ها زیر پله را مرکز دفتر رشد کردیم، برای ۵٠ هزار پایگاه مقاومت بسیج را معاون علمی فناوری تعریف کردیم که خیزش علمی در بین مردم اتفاق بیفتد.
به گزارش بازارکار از خبرگزاری بسیج اصفهان؛ مهدی رحیمی در جشنواره جهادگران علم و فناوری با اشاره به فرمایشات مقام معظم  رهبری اظهار کرد: در حال حاضر دشمنان ما مولفه های مختلفی در حوزه اقتدار دارند، کشوری مانند آمریکا که ابرقدرت جهان است مولفه های اقتدار نظامی، سیاسی، اجتماعی، علمی و … دارد اعتقاد ما این است که  در حال فروپاشی است اما فروپاشی  ان نیز خطرناک است و یک شعاع امن را برای این موضوع باید درنظر گرفت.
معاون علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: اولین مولفه اقتدار کشورمان مقام معظم رهبری است که مسلط بر همه عرصه‌های پیشرفت کشور و جهان است و دومین مؤلفه، مردم است؛ مردم نباید در تنگناهای معیشتی و اقتصادی قرار گیرند، مردم باید عرصه های مختلف کشور را علمداری کنند.

وی افزود: نشان داده شده که سیستم های دولتی ما برای کشوری که دایره تمدنی دارد جوابگو نیست، پس باید به مردم رسید، عرصه علم و فناوری، عرصه مردم سالار کردن عرصه علم و فناوری است، ما می خواهیم در بسیج علم و فناوری مهم کشور، مردم را صاحب عرصه علم و فناوری کنیم که متولی این مسئله خود مردم باشند.

رحیمی گفت: سومین مولفه اقتدار ما نیروهای مسلح و سپاه است که براحتی می تواند یک هواپیمای پهباد پیشرفته آمریکا را سرنگون کند، براحتی می تواند ده تا یازده موشک به آمریکا شلیک کند، مگر کشوری می تواند بصورت مستقیم به کشور ابرقدرت آمریکا شلیک کند؟ این یعنی ما به اقتدار نظامی رسیدیم که الان اگر بخواهند عملیاتی انجام دهند در برابر آن ها بی پاسخ نخواهیم ماند.

رحیمی گفت: محور مقاومت یکی دیگر از  مولفه های اقتدار ما است؛ خیلی از مردم ما برای حفظ امنیت این کشور در خارج از مرزها جانشان را فدای ملت می کنند؛ مرز امنیتی کشور را در کیلومترها خارج از کشور قرار دادیم که مراکز آموزش و دانشگاه های ما در عرصه علم و فناوری بتوانند کشور را به مرجعیت و قدرت علمی برسانند.

معاون علمی،پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین بیان داشت: همشهریان و هموطنان ما در مرزهای کشورهای دیگر جانشان را فدا می کنند تا در کشور امنیتی فراهم شود که دانشگاهیان ما با این همه زیرساخت علمی که در کشور بوجود آماده بتوانند در آینده بلند مدت منبع علم جهانی باشند و در کوتاه مدت، رفع نیازهای کشور، اولویت اول دانشگاه های ما باشد.

مهدی رحیمی ادامه داد: امیدوارم که بتوانیم با هم افزایی، وحدت رویه و یکپارچگی، اقتدار و قدرت علمی را به این مولفه های قدرت انقلاب اسلامی بیافزاییم؛ توسعه علمی در جهان اتفاق افتاده است کشورهای پیشرفته این چهارچوب را دارند و ریل آن نیز برای ما کاملا مشخص است و باید ناچار در ریلی حرکت کنیم که کشورهای پیشرفته این ریل را در جهات توسعه علمی رفتند.

رحیمی توضیح داد: منتها برای کشوری که دایره تمدنی دارد این شرط لازم است؛ کشوری که دایره تمدنی دارد باید حتما شرط کافی برای خودش داشته باشد، یکی از مولفه ها در زمینه شرط کافی، نوآوری است؛ اگر تغییر رویکرد دهیم و از مقلدمحوری به نوآوری و احصا و کسب علم از منشا علم از سبک زندگی  اسلامی و خلقت قرار دهیم می توانیم به مرجعیت فکری دست پیدا کنیم مقدمه رسیدن به  علم جهانی در مرجعیت فکری است.

وی با بیان اینکه ما از کتاب های مرجع خود استفاده نکردیم، گفت: هر وقت کشور و دانشگاه های علمی ما به کسب علم از منشأ روی بیاورند آنوقت ما می توانیم بگوییم یک نوآوری را در مسیر توسعه کشور برای رسیدن به تراز قدرت ایران به تمدن غرب بوجود آوردیم.

مهدی رحیمی بیان داشت: دومین مولفه ای که مهم است ما را در مسیر توسعه علم و فناوری قرار دهد جهش است؛ ما به خیزش های علمی نیاز داریم، با این روشی که ما و کشور داریم طی میکنیم به جای نخواهیم رسید.

رحیمی ادامه داد: پیشرفت علمی و تولید مقالاتمان خیلی خوب بوده و زبانزد است و رتبه اول را در منطقه و رتبه ١۵ یا ١۶ را در جهان داریم، اصفهان مهد دانشگاه های بسیار خوب برای کشور است که این دانشگاه ها در تراز دانشگاه های بین المللی است ولی در دو پارامتر در منطقه دچار مشکل شدیم.

وی افزود: در اینکه تولید علم کنیم خیلی خوب هستیم منتها باید بتوانیم نیاز کشور را حل کنیم؛ ما در این زمینه رتبه یک منطقه هستیم ولی نتوانستیم نیاز کشور را در حوزه صنعت، جامعه و بازار رفع کنیم؛ عرصه فناوری می تواند سایر عرصه‌ها را مدیریت کند، ولی در حوزه کاربرد علم یعنی حوزه شاخص نوآوری و کارآفرینی و تولید علم به فناوری در منطقه بین رتبه ششم تا سیزدهم قرار داریم.

وی بیان کرد: زیرساخت هایی که در حوزه علم و فناوری و تعداد دانشگاه و دانشجو در کشور داریم باید رتبه ما را در برنامه ششم توسعه، ارتقا می داد هرچند ارتقا داده شده است، منتها کم است و درحال ورود به برنامه هفتم هستیم.

مهدی رحیمی خاطرنشان گرد: اگر می خواهیم در مسیر توسعه علم و فناوری قرار بگیریم باید جهش های متوالی و مستمر داشته باشیم که ما را به صورت پلکانی به شکاف راهبردی که تراز تمدن ما و تمدن غرب هست برساند و آن راه را با سرعت و شتاب بیشترطی کند.

وی افزود: سومین مولفه، مرز شکنی علوم و فناوری هاست؛ در مواقعی که روی مرز علم و فناوری حرکت کنیم همگام با تمدن غرب خواهیم بود و هنوز نتوانستیم در این زمینه از آن ها سبقت بگیریم، فناوری هایی هستند که در سطح ساختارشکن هستند، ما باید صاحب فناوری های بشیم که در دنیا وجود ندارد.

رحیمی در مورد اینکه ایا می توان اینگونه به این فن اوری ها دست پیدا کنیم، گفت: اکنون  از روستاهای استان های محروم کسانی مراجعه کردند که صاحب اینگونه فناوری ها هستند، این افراد حدود۳۰ تا ۴٠ سال از جامعه فکری جلوتر هستند، کسی که می خواهد کار علمی کند اینقدر فضا سنگ لاخی است که خیلی از مخترعین و مبتکرین ما دلسرد می شوند ولی خیلی از آن ها نیز در برابر مشکلاتی که برایشان بوجود می آید خسته نمی شوند و ایثار می کنند به کار خودشان ادامه می دهند که به این جهاد علمی می گویند.

وی افزود: موقعی که این سه پارامتر را در کشور داشتیم و در مراکز علمی و دانشگاه های ما این اتفاق افتاد ما می توانیم در مسیر توسعه عملی قرار گیریم؛ که وقتی  علم  از درون بجوشد مولفه اقتدار می شود، با توجه به پارامترهایی که در کشور وجود دارد به نظر ما وضعیت رضایت بخش نیست.

مهدی رحیمی خاطرنشان کرد: پژوهش باید ختم به کاربردهای علمی شود نه اینکه در کتابخانه های ما خاک بخورد، خیلی از دانشگاه های ما باید حداقل ظرف ۵ سال آینده به دانشگاه های سطح سه ارتقا پیدا کند و تبدیل به دانشگاه های دانش بنیان شوند و اعتبارات علمی و مالی را از راه دانش بدست آورند.

وی افزود: رسالت اصلی بسیج، بسیج کنندگی است، مهمترین نهاد هم افزا کننده ظرفیت های علم و فناوری می تواند بسیج علمی کشور باشد بدون هیچ ادعایی در خدمت دولت رئیسی خواهیم بود و اعلام آمادگی می کنیم که تمام امکاناتمان را  می گذاریم تا در آینده سهمی را رشد تعالی کشور داشته باشیم

وی افزود: امروز جشنواره جهادگران علم و فناوری است، شش راهبرد تهیه کردیم که یکی از راهبردهای ما جریان سازی، ترویج و تامین گفتمان جهاد علمی است که ذیل این راهبرد برگذاری حداقل سالانه ۱۵۰ جشنواره در دستور کار ما قرار دارد رویداد های تخصصی برگزار می شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: در عرصه فناوری های ساختار شکن ورود کردیم و می طلبد که ظرفیت های فصلی از لحاظ مادی تامین باشد ما ظرفیت محدودی داریم ولی چون تفکر بسیجی می آید منبع وسیع شده و خیر و برکت در آن ایجاد می شود.

مهدی رحیمی خاطرنشان کرد: امادگی داریم در تعامل با دانشگاه های اصفهان که اول بیایند نیازهای اصفهان را در مراکز مختلف حل کنند، این مشکلات باید در دل دانشگاه ها و توسط دانشجویان در قالب پایان نامه های ارشد و دکتری حل شود اگر دانشجویان این نیازها را حل کنند هم نیاز کشور حل می شود، هم دانشجو در آن نیاز بکارگیری خواهد شد هم بعد از فارغ التحصیلی در دانشجو اشتغالزایی ایجاد خواهد شد و هم دانشگاه در جهت رفع نیاز اولویت دار استان بهره مالی و علمی خواهد برد.

وی گفت: در برخی استان ها زیر پله را مرکز دفتر رشد کردیم، برای ۵٠ هزار پایگاه مقاومت بسیج را معاون علمی فناوری تعریف کردیم که خیزش علمی در بین مردم اتفاق بیفتد.


28 آذر 1400 8:47
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟